2019-03-10, 17:40
Medlem
LawNumberSixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det tankefel hos alla som per automatik pekar ut »överlägsenhet« som dopning. Kraftig förbättring borde vara den starkaste markören. Ungefär som när Flo Jo gick från en medelmåtta till den bästa. Johaug har ju varit i topp sedan hon började och var ju minst lika dominerande före avstängningen som nu.

Det är skrattretande hus vissa i tråden verkar tro att dopning skulle göra flera minuter och att Johaug bara är en dopningprodukt.

Ursäkta att jag använde ditt inlägg som ansats. Det är inte dig jag pekar ut, men det passade bra i diskussionen att haka på från din utgångspunkt.

Du är som Göteborgarna säger "ta me' fan dum på riktigt"..

Finns väl ingen här i tråden som inte tror att TJ är i grunden en väldigt bra skidåkare, däremot så tror många att hennes överlägsenhet beror på intag av anabola steroider under många år.
Det är väl ingen här inne heller som sagt att hon bara dopat sej säsongen hon åkte dit, så ditt resonemang angående att hon var lika bra innan avstängningen är utav absolut ringa värde.
Citera
2019-03-10, 17:43
Medlem
LawNumberSixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Är det? Östtyskorna förbättrade sin sprintprestation med 10% enligt dopingexperten Werner Franke som gått igenom dokument från DDR.

https://i2.wp.com/www.sportsscientis...provements.jpg

Det är givetvis inte relevant för dagens situation, men BALCOs Victor Conte uppskattar att kvinnliga sprinters kan sänka sitt personbästa på 100 meter med 4 tiondelar.

"Steroids can help a female sprinter to lower her 100m time by about four tenths of a second or four metres faster. The effects of steroids upon male 100m sprinters are about two tenths of a second or two metres faster."

Kelli White gick från 11.19->10.85 dopad (-0.34s). Alla som följer friidrott vet att det är en halv evighet.

Kvinnor får alltså större effekt av testosterondoping än män får.

Jämför inte 100m löpning med en sprint i skidor, tycker du att det behövs mkt taktik för att springa 100m?
Givetvis kan du dopa dej till mera muskler även inom sprint, men det räcker inte med det för att vinna.
Citera
2019-03-10, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Da kan du sikkert vise til Therese Johaugs topp 10-plasseringer på sprint da. For det er vel ikke sånn at snakker om ting du ikke har kunnskap om vel?

Hon hade en femteplats och en sjundeplats 2016, året innan hon blev avstängd.

Men måste medge, att hon alltid skulle vara top-10 var att ta i(Se vad lätt att det är att pudla när man har fel, det finns några här som gärna får ta efter).
Citera
2019-03-10, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Kan inte minnas att jag sett Stina vinna en sprint med över 5 sekunder. Däremot kan jag minnas att Stina förlorat lopp mot t.ex. Jonna Sundling. Hon har även haft flera tajta lopp som hon inte dominerat i spurten. Jag ser absolut inget som indikerar på att hon skulle ta något.
Precis som Northug så har hon en fördel i spurt mot dom flesta, men det är ju inte så pass att man börjar fundera.
Det gjorde man ju inte ens när Northug vann så mycket.

Det är skillnad på att vinna och att vinna.

Håller med. Bra inlägg.
Citera
2019-03-10, 17:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Du är som Göteborgarna säger "ta me' fan dum på riktigt"..

Nej då, men du är en paranoid och förvirrad galning.

Citat:
Finns väl ingen här i tråden som inte tror att TJ är i grunden en väldigt bra skidåkare, däremot så tror många att hennes överlägsenhet beror på intag av anabola steroider under många år.
Det är väl ingen här inne heller som sagt att hon bara dopat sej säsongen hon åkte dit, så ditt resonemang angående att hon var lika bra innan avstängningen är utav absolut ringa värde.

»Utav« är talspråk som bönder använder.

För övrigt är det bara en satans hönsgård som ni kacklar här. Hennes fall är genomgånget och utagerat. Hon är helt överlägsen. Om hon ägnat sig åt medveten dopning är det ingen som vet. Inte du och inte jag.
Citera
2019-03-10, 17:51
Medlem
Citat:
Jämför inte 100m löpning med en sprint i skidor, tycker du att det behövs mkt taktik för att springa 100m?
Givetvis kan du dopa dej till mera muskler även inom sprint, men det räcker inte med det för att vinna.
Men det är ju som Blomman brukar säga ,en åkare i "form" tar oftast rätt beslut.
Citera
2019-03-10, 17:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Denna tråds veritabla ogräs Herr G, har senaste veckan otaliga gånger upprepat att dopning endast ger 1-2% effekt.

Hör du kvickrot, 1-3 % har jag skrivit och det handlar då om bloddopning.

Om du missat att det jag återger är professor Malms forskning vid Umeå universitet så kan jag bara beklaga å dina vägnar.
Senast redigerad av HerrGickhan 2019-03-10 kl. 17:58.
Citera
2019-03-10, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Men det är ju som Blomman brukar säga ,en åkare i "form" tar oftast rätt beslut.

Förutom Calle.
Citera
2019-03-10, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av audi2019
Hon hade en femteplats och en sjundeplats 2016, året innan hon blev avstängd.

Men måste medge, att hon alltid skulle vara top-10 var att ta i(Se vad lätt att det är att pudla när man har fel, det finns några här som gärna får ta efter).
Ja, en 5. plass i Tour de Ski hvor konkurransen er svakere og en 7. plass i Lahti (som er ganske bra) Utenom det har hun vel ingen topp 10-plasseringer. Etter hun kom tilbake har hun vel en sprintprolog på Lillehammer der hun ble slått ut og en nå i Drammen som hun visstnok skal gå. Det som slår meg er at nivået er blitt veldig mye bedre på sprint enn sist Therese Johaug gikk når man ser på tidsmarginene.
Citera
2019-03-10, 18:02
Medlem
LawNumberSixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej då, men du är en paranoid och förvirrad galning.

»Utav« är talspråk som bönder använder.

För övrigt är det bara en satans hönsgård som ni kacklar här. Hennes fall är genomgånget och utagerat. Hon är helt överlägsen. Om hon ägnat sig åt medveten dopning är det ingen som vet. Inte du och inte jag.

Om det är ett ord bara bönder använder så är du ju väldigt bekant med det då!
Citera
2019-03-10, 18:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Om det är ett ord bara bönder använder så är du ju väldigt bekant med det då!

Ja jag brukar stöta på några bonnläppar då och då. De har ganska bestämda uppfattningar om ett fåtal saker, men alltid lika fel.

Tror att du skulle må bra av att sluta tänka på Johaug. Det kommer ändå inte att bli någon skillnad hur mycket du än försöker verbalisera i frågan. Hon kommer att vara ren vid varje test.

Förresten, Björgen är mycket mindre i verkligheten är du tror . Det finns foton på Kalla som ser ut ungefär som Björgen. Bilder har en förmåga att överdriva saker.
Senast redigerad av HerrGickhan 2019-03-10 kl. 18:20.
Citera
2019-03-10, 18:10
Medlem
Citat:

Tycker du att Stina är fysiskt underlägsen Falla och vinner tack vare smartare taktiska val? Visst, taktik spelar en större roll i sprint än i distanslopp, men både Stina och Maja är uppenbart spurtsnabbare än norskan och det har ingenting med taktik att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in