2021-02-18, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det vore ju intressant om han fanns med på den listan då.

Sen är ju frågan om hur hans moral är kring om man har varit dopad om man inte åkt dit. Jag menar, han är ju en utpräglad liberal egensinnig hippie så han gör väl lite som han vill?
Tyvärr är det ju så med allt som rör doping är, om inte hemligstämplat, så iallafall väldigt svårt att hitta.

När det tex gäller TUE så går det inte, vad jag vet, att få reda på tex vilka som har TUEs.
Jag förstår att det ligger integritetsskäl till varför man inte vill lämna ut anledning till TUE men en enkel lista över vilka som har eller har haft TUE anser iaf jag INTE vara integritetskränkande.

Överlag tycker jag att antidoping arbetet skall vara mer....hmmm......."offentligt".
Citera
2021-02-18, 23:37
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Tyvärr är det ju så med allt som rör doping är, om inte hemligstämplat, så iallafall väldigt svårt att hitta.

När det tex gäller TUE så går det inte, vad jag vet, att få reda på tex vilka som har TUEs.
Jag förstår att det ligger integritetsskäl till varför man inte vill lämna ut anledning till TUE men en enkel lista över vilka som har eller har haft TUE anser iaf jag INTE vara integritetskränkande.

Överlag tycker jag att antidoping arbetet skall vara mer....hmmm......."offentligt".

Att inte antal dopingtester per utövare är offentliga är fullkomligt oseriöst.

Men ibland ser man sådana siffror i tidningar, krävs det att utövarna själva lämnar samtycke eller vadå!?

Vad gäller Poel så är det betydligt fler varningsklockor än beundran som det är just nu, tills det framkommer mer.
Citera
2021-02-19, 13:05
Medlem
Citat:
Att inte antal dopingtester per utövare är offentliga är fullkomligt oseriöst.

Men ibland ser man sådana siffror i tidningar, krävs det att utövarna själva lämnar samtycke eller vadå!?

Vad gäller Poel så är det betydligt fler varningsklockor än beundran som det är just nu, tills det framkommer mer.
När det gäller poel o varningsklockor håller jag INTE med dig även om jag, naturligtvis, inte kan vara säker.
Citera
2021-02-19, 19:51
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
När det gäller poel o varningsklockor håller jag INTE med dig även om jag, naturligtvis, inte kan vara säker.

Det är sunt att ha en balanserad syn på saken, även om man tror att han är ren kan man ju lyfta fram det som talar emot.
Citera
2021-03-02, 11:20
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EyesWideShut
Johaugs "cover-historia" håller naturligtvis inte. Hon har ju själv sagt att hon är väldigt försiktig med vad hon stoppar i sig och använder eftersom hon är rädd att få i sig otillåtna ämnen. Att hon då inte ens skulle tittat på asken som salvan kom i, eller noga försäkrat sig om att salvan var fri från otillåtna ämnen genom att fråga ut läkaren om salvan var helt fri från otillåtna ämnen, är i princip uteslutet. Däremot tror jag inte det handlade om någon prestationshöjande dopning från Johaugs sida. Här är min teori:

Johaugs munsår var så besvärligt att hon började bli desperat. Hon hade provat allt, men inget hjälpte. Landslagsläkaren sa då att de fanns en salva som var väldigt effektiv, men att den innehöll ett dopningsklassat ämne. Johaug och landslagsläkaren resonerade om saken och kom gemensamt fram till att det var osannolikt att hon skulle få i sig några stora mängder av det dopningsklassade ämnet genom att bara använda salvan utvärtes för att bekämpa munsåret. Dessutom ansåg de båda att det var osannolikt att dopningskontrollanter skulle dyka upp innan den lilla mängd Johaug eventuellt kunde få i sig av salvan genom utvärtes bruk hade försvunnit ur kroppen. Och eftersom Johaug var desperat så bestämde hon sig för att ta den lilla risk som fanns med att använda salvan. Om det mot all förmodan blev ett dopningstest, och om den förbjudna substanen mot all förmodan syntes i labbresultatet, så skulle de koka ihop en historia typ den "cover-historia" som vi alla vid det här laget är bekanta med. Med andra ord medveten dopning, men inte i prestationshöjande syfte.

Det är väl precis så jag alltid sett på Johaug-saken. En ytterligare del som talar emot att Johaug skulle dopat sig medvetet är omständigheterna.

1. Skidåkare är nationalhjältar i Norge. Visserligen kan det tala för att dopa sig, men samtidigt blir det en otroligt fall om du skulle åka dit. En evig skam.

2. Hon var redan världsbäst och med en Marit Björgen på slutet av sin karriär hade hon egentligen inga riktiga konkurrenter. Incitamenten för att dopa sig var rätt låga.

3. Tittar man på vilka som åker dit för ordentlig doping är det ofta rätt mediokra idrottare eller sådana som kanske varit på toppen men faller bakåt. I desperation tar dom till doping. Utöver det har man människor som motiveras att dopa sig av rent ekonomiska skäl. Det kanske kan rädda byn om man dopar sig och får springa diamond league.

Appropå Johaug så ser man ju även nu att hon har problem med läpparna.
Citera
2021-03-02, 14:07
Medlem
En minut före tvåan på milen är sjukt. Dessutom inte märkbart trött.

Att tillåta tidigare dopade i VM gällande konditionsidrotter mördar intresset. Måste vara djupt deprimerande för de andra åkarna att se en dopad åkare ta hem det.
Citera
2021-03-02, 14:10
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Det är väl precis så jag alltid sett på Johaug-saken. En ytterligare del som talar emot att Johaug skulle dopat sig medvetet är omständigheterna.

1. Skidåkare är nationalhjältar i Norge. Visserligen kan det tala för att dopa sig, men samtidigt blir det en otroligt fall om du skulle åka dit. En evig skam.

2. Hon var redan världsbäst och med en Marit Björgen på slutet av sin karriär hade hon egentligen inga riktiga konkurrenter. Incitamenten för att dopa sig var rätt låga.

3. Tittar man på vilka som åker dit för ordentlig doping är det ofta rätt mediokra idrottare eller sådana som kanske varit på toppen men faller bakåt. I desperation tar dom till doping. Utöver det har man människor som motiveras att dopa sig av rent ekonomiska skäl. Det kanske kan rädda byn om man dopar sig och får springa diamond league.

Appropå Johaug så ser man ju även nu att hon har problem med läpparna.

Utsökt humor!
Citera
2021-03-02, 14:13
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Utsökt humor!

Varför? Som att det skulle vara ovanligt med överlägsna idrottare inom eliten? Det är framförallt vanligt på damsidan där konkurrensen är lägre.

Marit Björgen var överlägsen hon med. Hennes fördel är väl förmodligen naturligt hög testo-nivåer. Ser ut som en kille i kroppen.
Citera
2021-03-02, 14:19
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Varför? Som att det skulle vara ovanligt med överlägsna idrottare inom eliten? Det är framförallt vanligt på damsidan där konkurrensen är lägre.

Marit Björgen var överlägsen hon med. Hennes fördel är väl förmodligen naturligt hög testo-nivåer. Ser ut som en kille i kroppen.

Likheten mellan dessa är orimlighet. Att Björgen med sin kropshydda och Johaug med sin värdelösa teknik är överlägsna är helt orimligt på alla sätt och vis, det kan endast förklaras med otillåtna medel eller en müsli av TUE-preparat.
Citera
2021-03-02, 14:23
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Likheten mellan dessa är orimlighet. Att Björgen med sin kropshydda och Johaug med sin värdelösa teknik är överlägsna är helt orimligt på alla sätt och vis, det kan endast förklaras med otillåtna medel eller en müsli av TUE-preparat.

Johaug är en väldigt lätt åkare med riktigt bra motor, vilket hon visade på 10 km löpning. Det passar väldigt bra på den här typen av banor.
Citera
2021-03-02, 14:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BamBamFunkhouser
En minut före tvåan på milen är sjukt. Dessutom inte märkbart trött.

Att tillåta tidigare dopade i VM gällande konditionsidrotter mördar intresset. Måste vara djupt deprimerande för de andra åkarna att se en dopad åkare ta hem det.

Nej, de tycker inte som du. Vare sig att de blir deprimerade eller att de tror på dopning. Sluta göra dig till tolk för andra och försöka sätta dina åsikter på dem.
Citera
2021-03-02, 14:50
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Johaug är en väldigt lätt åkare med riktigt bra motor, vilket hon visade på 10 km löpning. Det passar väldigt bra på den här typen av banor.

En bra motor är inget värt om man har usel teknik, då måste man trimma den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in