Flashback bygger pepparkakshus!
2017-03-05, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Jag håller med dig. Kalla är en av de mest vältränade damerna i skidvärlden och hade redan som ung testvärden utöver det vanliga. Men hon är människa, även om hon är extremt vältränad så kan hon inte vara på pallen varje helg. Renare toppåkare kan toppa formen till ett mästerskap, men sett över en hel säsong är de mer ojämna i sin prestation. I en sport där kroppen utsätts för enorma påfrestningar ska det vara omöjligt att prestera likt Sundby och Björgen helg efter helg. De har aldrig några formsvackor och åker som maskiner. Vi kan till och med ta Northug som exempel. En mästare, men hans prestationer går upp och ner. Det säger väl det mesta när en tidigare medelmåtta som Sundby får sitt stora genombrott när han är 30 år. Helt plötsligt klarar han av att träna 1100 timmar, mellan 200-300 mer än andra toppåkare som redan ligger på gränsen. När en icke-astmatiker som Northug höjer träningsdosen så väggar han. När en icke-astmatiker som Kalla skulle gå upp över 900 timmar så klarade hon inte av det (nu gör hon dock det). Hon klarade inte av slå åkare som hon vanligtvis vann mot 9 gånger av 10. Samtidigt kan astmatiker som puffar höga doser av Ventoline eller som tar tunga astmamediciner som Symbicort träna extremt mycket mer än andra och aldrig ha en formsvacka.

Håller med om allt. Har man heller inte perfekt teknik som Kalla, Hellner och Olsson har så måste man bygga sitt åk via kraft och frekvens, vilket tär extremt mycket på kroppen. Se Kowalczyk, hon har ganska kraftfull åkning utan vidare teknisk enkelhet. Hon var i toppen i ca fem år för att sedan ta slut, en helt normal kroppslig reaktion. Samma borde gällt björgen och johaug med deras buffliga och extremt frekventa åkning, men de verkar hålla i evigheter, tack vare medicin och doping.
Citera
2017-03-05, 19:53
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Här får Anderssons linje fullt stöd från Damsgaard, FIS egen dopningsexpert. Nebulisatorn är på väg ut. http://www.vg.no/sport/langrenn/ski-...df-86-d779144e
Jag kan inte bestämma mig för om jag ska skratta eller gråta...

"Det er nå omtrent tre år siden sist en kjent langrennsløper ble tatt for doping. Det var Johannes Dürr."

Och inte ett ord om dom två senaste världsettorna som åkt dit.
Citera
2017-03-05, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting

"Det er nå omtrent tre år siden sist en kjent langrennsløper ble tatt for doping. Det var Johannes Dürr."

Haha de lever verkligen i förnekelse
Citera
2017-03-05, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting

Haha.

Sköna annonser "på temat" får jag upp när jag klickar på den där länken förövrigt:
Citat:
Blod kan ikke lages, det må gis. En blodpose kan redde opptil 3 personer! Meld deg på giblod.no
Citera
2017-03-05, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Haha.

Sköna annonser "på temat" får jag upp när jag klickar på den där länken förövrigt:

Haha, humor. Den har inget med doping att göra, men jag kommer ihåg att när en kvinna knivmördades på ett HVB-hem så kom det upp en heltäckande annons som gjorde reklam för en kockkniv. Den täckte hela sidan och man var tvungen att trycka på klicka vidare för att komma till annonsen. Det är väl inte roligt, utan mer bisarrt.

För att det inte ska bli off-topic så gör jag följande statement: Fan vad doping förstör skidsporten.
Citera
2017-03-06, 07:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Ja, FIS dopningsexpert Damsgaard visar på vilken amatörmässig nivå som reglerna är skrivna.

Citat:
– Men det er ikke mot reglene å bruke forstøver?

– Nei, det er det ikke

- Men hvis det er nok eksperter som mener at det er uetisk og som kan komme med bevis på at det kan ha uheldige konsekvenser for idrettsutøverne, så må endringer til.

---

- Sport er et speil av virkeligheten, der alle forsøker å finne huller. Det er umulig å utelukke at det skjer.

Det verkar ju tryggt med ett regelsystem som vill att de som sorterar under det ska ta större ansvar än regelsystemet självt. Ett regelsystem vars bevakare själv är övertygad om att alla försöker hitta hål i det.
Senast redigerad av HerrGickhan 2017-03-06 kl. 07:27.
Citera
2017-03-06, 21:26
Medlem
Snapcounts avatar
Jahapp..

Johaugs 13 månaders avstängning överklagas inte utav IOC.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/201...kke-johaug-dom

Skall tydligen bli officiellt imorgon.
Citera
2017-03-06, 21:40
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jahapp..

Det är Wada man får ställa hoppet till. Inte som att FIS kommer att överklaga heller.
Citera
2017-03-06, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jahapp..

Om varken FIS eller WADA överklagar så är det lika bra att de gör ett officiellt regelverk som bara gäller för Norge. De gör ändå som de vill och slipper undan med billiga straff. Först astmatomten Sundby och sedan herpes-Johaug.

Regelverket som bara kommer att gälla för Norge kommer att innehålla:

1. Martin Jonserud Sundby-lagen:
När en norsk åkare tar för höga doser av astmamedicin så är det WADAS regelverk som är felaktigt utformat, detta eftersom norska läkare alltid vet bäst. Detta ska vara en förmildrande omständighet och leda till max två månaders avstängning. Helst ska åkaren frias, för astmamedicin kan enligt en oetisk norsk läkare med koppling till norska skidförbundet inte vara prestationshöjande. Alla som påstår något annat ljuger, särskilt om de hänvisar till vetenskapliga studier som visar att astmamedicin kan vara prestationshöjande.

2.Johaug-lagen

a) När en norsk åkare har steroider i sitt dopingprov så beror det alltid på att åkaren har använt en läppsalva som egentligen inte är en läppsalva. Men eftersom norska läkare alltid vet bäst så är salvan ändå en läppsalva. Detta ska leda till max 13 månaders avstängning, detta trots att det är lägre än genomsnittet för liknande incidenter.

b) När en norsk åkare har lämnat felaktiga uppgifter till dopingmyndigheterna så är det en förmildrande omständighet, särskilt om åkaren kort efter lämnar ett dopingprov som innehåller steroider. Att åkaren har lämnat felaktiga uppgifter är dopingmyndighetens fel, de borde alltid vet var åkarna befinner sig.

3. Vidar Löfshus-lagen:
Om en norsk åkare fast i ett dopingtest är det medias fel. Deras artiklar sätter en för stor press på den norska landslagsledningen och de norska åkarna, vilket bidrar till att sedan fastnar i dopingtest.

4. Bendiksen-lagen
Om lagarna 1-3 inte fungerar så är det den norska läkarens fel. Trots detta vet norska läkare alltid bäst.
Senast redigerad av stifmeister89 2017-03-06 kl. 22:16.
Citera
2017-03-07, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Om varken FIS eller WADA överklagar så är det lika bra att de gör ett officiellt regelverk som bara gäller för Norge. De gör ändå som de vill och slipper undan med billiga straff. Först astmatomten Sundby och sedan herpes-Johaug.

Regelverket som bara kommer att gälla för Norge kommer att innehålla:

1. Martin Jonserud Sundby-lagen:
När en norsk åkare tar för höga doser av astmamedicin så är det WADAS regelverk som är felaktigt utformat, detta eftersom norska läkare alltid vet bäst. Detta ska vara en förmildrande omständighet och leda till max två månaders avstängning. Helst ska åkaren frias, för astmamedicin kan enligt en oetisk norsk läkare med koppling till norska skidförbundet inte vara prestationshöjande. Alla som påstår något annat ljuger, särskilt om de hänvisar till vetenskapliga studier som visar att astmamedicin kan vara prestationshöjande.

2.Johaug-lagen

a) När en norsk åkare har steroider i sitt dopingprov så beror det alltid på att åkaren har använt en läppsalva som egentligen inte är en läppsalva. Men eftersom norska läkare alltid vet bäst så är salvan ändå en läppsalva. Detta ska leda till max 13 månaders avstängning, detta trots att det är lägre än genomsnittet för liknande incidenter.

b) När en norsk åkare har lämnat felaktiga uppgifter till dopingmyndigheterna så är det en förmildrande omständighet, särskilt om åkaren kort efter lämnar ett dopingprov som innehåller steroider. Att åkaren har lämnat felaktiga uppgifter är dopingmyndighetens fel, de borde alltid vet var åkarna befinner sig.

3. Vidar Löfshus-lagen:
Om en norsk åkare fast i ett dopingtest är det medias fel. Deras artiklar sätter en för stor press på den norska landslagsledningen och de norska åkarna, vilket bidrar till att sedan fastnar i dopingtest.

4. Bendiksen-lagen
Om lagarna 1-3 inte fungerar så är det den norska läkarens fel. Trots detta vet norska läkare alltid bäst.

Haha ja jävlar vad absurt det är
Citera
2017-03-07, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyllepylle
I dag lägger jag mig "paddeflat" som man säger i norge. Har länge hoppats på något som trollar bort anklagelser på TJ´s dopingresultat. Läst tråden från dag en och kan inte förstå hur det är möjligt. Det är inte alla möjliga teorier eller ut-räkningar som fått mig osäker. Det som tillslut fick mig att förstå var helt enkelt vad salvans sista bokstäver slutar på. Pinsamt.

.

Postar igen... Minen på Jahuag...

http://www.expressen.se/sport/langds...-norge-johaug/

Citera
2017-03-07, 07:07
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso
Det är Wada man får ställa hoppet till. Inte som att FIS kommer att överklaga heller.
FIS kommer överklaga. Enligt SVT nyss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in