• 1
  • 2
2009-01-27, 03:09
Medlem
Bartman777s avatar
för min del är det väl mest vänsterhanden jag har svårt för, när det gäller att spela snabbt på olika strängar (fastänn jag är vänsterhänt och spelar på höger-gitarrer) och improvisation när det kommer någon udda ackordföljd, jag spelar oftast i E eller D...

problemet är att jag inte finner något som hellst nöje i att nöta skalor, jag har försökt tidigare flera gånger, men jag tröttnar bara och börjar skriva egna låtar istället, vilket jag finner vara mycket roligare.

så jag kanske ska se det som att jag utvecklas som musiker istället för gitarrist? eftersom jag skriver bättre låtar nu än för tex 1 år sedan.

eh jag vet inte...
Citera
2009-01-27, 16:26
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainspace
Inte riktigt va? Varför skulle det?
Det är vetenskapligt bevisat att man inte lär sig lika bra vid en vuxen ålder. Varför tror du till exempel att en invandrarman 55+ som bott i Sverige i 30 år fortfarande bryter på arabiska trots att hans svenska är många gånger överlägsen många infödda svenskars? Eller för den sakens skull en 22-årig kille som går och läser franska på fritiden. Det blir med åldern svårare och svårare att lära sig saker. Man lär sig aldrig "perfekt" uttal vid vuxen ålder, även om grammatiken kanske sitter som en smäck.

Samma sak är det inom musiken. Om du börjar spela ett instrument som vuxen kan du säkert bli bra, men du kommer antagligen inte bli lika bra som om du börjat som barn.

Hoppas jag inte rörde till det alltför mycket i ditt lilla huvud. Men du kan säkert bli en ny Petrucci på en månad om du bara "lägger manken till"...
Citera
2009-01-27, 16:38
Medlem
Jag hade också en sådan punk i mitt gitarrspelande för ett tag sen. Kände verkligen att jag inte kom någon vart med mitt spelade.

Köpte mig en akustisk gitarr och nötte akustiskt ett par veckor, när jag sen tog upp elgitarren igen så flöt allting på otroligt mycket lättare.
Hade ett bättre grepp, spelade renare och mer kontrollerat.

Så testa att kanske byta för en stund. Från elgitarr till akustisk och tvärt om.
Citera
2009-01-27, 21:48
Medlem
scwabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnauzer
om du spelar bara för att bli grym så borde du sluta, spela för att det är kul istället!
Sanning

annars kan du bara ta och börja plugga skalor eller spela med andra, eller båda...
Citera
2009-01-27, 21:56
Medlem
brainspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta

Hoppas jag inte rörde till det alltför mycket i ditt lilla huvud. Men du kan säkert bli en ny Petrucci på en månad om du bara "lägger manken till"...

Varför så otrevlig? Jag frågade en enkel fråga...Visst det är säkert svårt att lära sej saker vid 55+, det säger väl sig självt...men jag menade typ runt 18-19 år. Jag började spela vid 18 och har lärt mej som fan !
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in