• 1
  • 2
2015-11-01, 23:32
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avdagata
Klartext är ett program som presenterar nyheter på ett enkelt sätt, för utvecklingsstörda och liknande.

Detta kom på av en ren slump, och har aldrig skrattat så mycket åt ett radioprogram.

Lite citat ur programmet..

"En bomb har exploderat i vårt grannland, Finland.."

"...men antagligen kommer Kadyrov fortsätta vara President i Tjetjenien, för han är kompis med regeringen."
Vad är det som så skrattretande i de där satserna? Tyckas grammatiken ser ut bra? Jag lyssnar på Klartext för att träna min svenska uttal och hörförståelse. Men jag vill inte lära mig ett något lilla-barns språk.
Om får jag be er, kunde ni snälla skriva ned de där meningarna på en verklig levande svenska då? Hur skulle ni själva säga det ? Tack.
Citera
2015-11-02, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demetrios
Vad är det som så skrattretande i de där satserna? Tyckas grammatiken ser ut bra? Jag lyssnar på Klartext för att träna min svenska uttal och hörförståelse. Men jag vill inte lära mig ett något lilla-barns språk.
Om får jag be er, kunde ni snälla skriva ned de där meningarna på en verklig levande svenska då? Hur skulle ni själva säga det ? Tack.
Det är inget fel på grammatiken, det är bara att det används ett väldigt informellt språk som t.ex. 'kompis med regeringen'. Även det att de säger att Finland är vårt grannland insinuerar ju att de inte tror att lyssnarna vet vad Finland är. Men för någon som lär sig svenska är nog klartext perfekt.
Citera
2015-11-02, 09:35
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleidoskopet
Det är inget fel på grammatiken, det är bara att det används ett väldigt informellt språk som t.ex. 'kompis med regeringen'. Även det att de säger att Finland är vårt grannland insinuerar ju att de inte tror att lyssnarna vet vad Finland är. Men för någon som lär sig svenska är nog klartext perfekt.

Tack, nu förstår jag vad du menar!
Men tror att jag torde lyssna mer till vanliga svenska nyheterna också, för att ni inte skrattade åt mitt sätt att formulera tankar.
Citera
2020-06-27, 05:23
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Även tonfallet på uppläsaren visar att man vänder sej till äkta idioter

Programmet har f. n. en manlig och en kvinnlig uppläsare, och båda har exakt samma tonfall.
Är det på utbildningar för dagispersonal man får lära sig sånt, eller finns det särskilda idiot-språkkurser?
Citera
2023-08-16, 11:48
Medlem
Mogaku-sans avatar
Jag har hört en del reklam för detta radioprogram på P4 den senaste tiden. Så var det verkligen inte när jag började lyssna mer frekvent på P4 tidigare i vår.

Är det för att Abdi med fyra fruar från Somalia lättare ska kunna hänga med när han för åttonde gånge blivit underkänd på sin SFI?
Citera
2023-08-17, 13:38
Medlem
Kom att tänka på den här Hipp Hipp-sketchen: https://www.youtube.com/watch?v=DhjNiAg7gf0
Citera
2024-12-25, 14:02
Medlem
volvo 240s avatar
Klartext is still going strong. Mattias Klevbäck och kvinnan jag inte minns namnet på, Deras tonfall är riktigt förnedrande.

Som invandrare kan det ju funka ett tag men tror Abdi inte gillar deras nedsättande tonfgall. Vanliga ekot är mkt bätttre.

Fan vad glad jag blev när jag hittade P1 föresten. Brukade lyssna på skit som mix megapol, p4 och p3. Där är det bara massa musik och flams och trams. P1 äör guld.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in