2009-01-29, 01:44
Medlem
Finalexps avatar
Hej!

Jag har nu tränat regelbundet i snart 7 månader, 5ggr/vecka. Jag kör efter styrkeprogrammet MAX-OT som går ut på sin 4-6reps stratergi med pyramiduppvärmning, etc.

Men nu är det såhär att jag fått jätteont i vänster biceps muskel efter hårda bicepspass, och detta håller även i sig då jag kör andra pass som bröst, axlar, rygg, m.m.

Själva värken kommer då jag tränar muskeln och pågrund av detta så har jag varit tvungen att sänka vikten på träningen, men det hjälper ju inte heller och nu senast fick jag avbryta mitt biceps/tricepspass pågrund av att värken var alldeles för stor (fick t om stödja vänster armen på högerarmen). Viktsänkningen har legat på -10kg och ändå gör det förb*nnat ont.

Jag har även haft det här upprepade gånger förut och då vilat bort värken tills jag inte känner något mer och kan fortsätta träna (ungefär 1 veckas vila), men det känns helt hopplöst eftersom att det kommer tillbaka några veckor senare igen.

Tips på vad man kan göra?
PS. Det är enbart vänster biceps muskel jag haft känningar i, alltså inga andra muskelfästen.
Tack för svar!
Citera
2009-01-29, 01:49
Medlem
Drooms avatar
Hur länge brukar du vänta för att vila bort det?

Hur länge har du vilat nu?
Citera
2009-01-29, 01:56
Medlem
Finalexps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Droom
Hur länge brukar du vänta för att vila bort det?

Hur länge har du vilat nu?

En vecka eller mer. Senaste gången stod jag över nästan 3 veckors gymmande pågrund av värken och när jag började träna så var värken helt borta men kom tillbaka några veckor senare igen.

Jag fick väldigt svåra värkningar idag när jag körde biceps/triceps men hade även små värkningar igår efter bröstpasset. Så just nu har jag inte vilat något alls.
Citera
2009-01-29, 02:28
Medlem
A_holmbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finalexp
En vecka eller mer. Senaste gången stod jag över nästan 3 veckors gymmande pågrund av värken och när jag började träna så var värken helt borta men kom tillbaka några veckor senare igen.

Jag fick väldigt svåra värkningar idag när jag körde biceps/triceps men hade även små värkningar igår efter bröstpasset. Så just nu har jag inte vilat något alls.
jag är ingen expert, men det låter som överträning. är det ledbandet eller själva muskeln som det gör ont i?
Citera
2009-01-29, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A_holmberg
jag är ingen expert, men det låter som överträning. är det ledbandet eller själva muskeln som det gör ont i?

Precis min fråga, är det i fästet eller i själva muskeln?

Det är min erfarenhet att orsaken till överbelastade fästen i armar och axlar brukar kunna lokaliseras i träningsschemat. En vanlig grej är t.ex att dagen efter ett bröst- och bicepspass köra ett ryggpass, och således anstränga biceps fästen dagen efter man mosat dem.

Hosta upp ditt schema och beskriv smärtan tydligare utefter min inledande fråga.
Citera
2009-01-29, 13:21
Medlem
Finalexps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plasma
Precis min fråga, är det i fästet eller i själva muskeln?

Det är min erfarenhet att orsaken till överbelastade fästen i armar och axlar brukar kunna lokaliseras i träningsschemat. En vanlig grej är t.ex att dagen efter ett bröst- och bicepspass köra ett ryggpass, och således anstränga biceps fästen dagen efter man mosat dem.

Hosta upp ditt schema och beskriv smärtan tydligare utefter min inledande fråga.

Det är i själva muskeln det gör ont i. Mitt schema ändras periodvis, ungefär var fjärde vecka. Schemat jag kör nu är från dag 1-5: Rygg&Traps, Bröst&Vader, Biceps&Triceps, Ben&Mage, Axlar&Underarmar. Jag vilar 2 dagar i veckan.

Jag finner det dock konstigt att det enbart är vänster bicep muskel jag har ont i och inget annat, om det nu vore överträning..
Citera
2009-01-29, 13:45
Medlem
Undercasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finalexp
Det är i själva muskeln det gör ont i. Mitt schema ändras periodvis, ungefär var fjärde vecka. Schemat jag kör nu är från dag 1-5: Rygg&Traps, Bröst&Vader, Biceps&Triceps, Ben&Mage, Axlar&Underarmar. Jag vilar 2 dagar i veckan.

Jag finner det dock konstigt att det enbart är vänster bicep muskel jag har ont i och inget annat, om det nu vore överträning..

Tycker du ska byta så du inte kör biceps/tricpes samma dag. Själv orkar jag inte ha det på samma pass.

1.Bröst/triceps 2.ben/axlar 3.Rygg/biceps 4.vader/mage 5. Underarmar/traps.

?
Citera
2009-01-30, 02:49
Medlem
Finalexps avatar
Jag vill bara tillägga att jag ALDRIG stretchar, kan detta ha något med saken att göra kanske?

När det gäller att flytta på schemat är jag osäker. Biceps/triceps-passet körs i varandra. Exempelvis: Skivstångscurl, pushdowns, hantelcurl, liggande tricepspress, etc.. Jag har aldrig kört biceps/triceps under samma pass förut, så det kan inte vara beroende på det. Jag följer även ett strikt schema där allt ska vara uttänkt.
Citera
2009-01-30, 07:52
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Finalexp

Det hänger inte på om du stretchar eller inte. MaxOT är inte ett lätt program. Kan vara så att du inte är riktigt mogen för att köra programet än. Anledningen till att du fått ont är mest troligt att du inte får tillräcklig vila.
Citera
2009-01-30, 09:15
Medlem
edvard_ms avatar
det är överträning. ta det lugnt ett par dagar så ska du se att det går bort. hade precis exakt samma sak, var över på 3 dar.
Citera
2009-01-30, 09:36
Medlem
KoettFaerss avatar
Är max-Ot verkligen bra om man gymmat så kort period?
Citera
2009-01-30, 10:42
Medlem
pezrulezhaakons avatar
KoettFaers

Max-OT är ingen grej för nybörjare. Det går inte att få ut MAX av det ändå om man inte är van. Upplägget är till för dom som tränar och äter för 4-5pass/vecka, och så har gjort i flera år. Det är inte tänkt att "16 årige Kalle" ska köra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in