2009-01-29, 06:43
Medlem
Teodoras avatar
Hejhej! Jag är egentligen lite rädd för er jättekarlar i den här delen, men jag litar på era skillz och frågar er.

Vad är egentligen bäst (ur fettförbränningsaspekt):

Att jogga i 1 h innan frukost (platt terräng)

eller

Att crosstraina (och växla mellan medel- och högintensivt) i 1½ h på kvällen? D.v.s. ordentlig konditionsträning.

Jag vet att alla snackar om att det är så himla bra att lågintensivträna innan frukost om man vill bränna fett, men hur mycket bättre är det egentligen? Jag har fruktansvärt dålig sömnkvalitet så jag mår rätt kasst på morgonen och träningen är därför en plåga innan frukost (jag äter rätt begränsat också, så energidepåerna är verkligen uttömda då). Men jag kan kämpa mig till ett ordentligt joggingpass varje morgon på ren envishet (och ripped caps). På kvällen är jag pigg och glad och orkar ta i rätt mycket – och den största skillnaden är att jag tycker att träningen är riktigt rolig då!

Jag kan dock inte göra båda, för då lägger mina knän av.

Är morgonträningen så mycket mer fettförbrännande att det är idiotiskt att välja sån träning på kvällen? Eller är skillnaderna så marginella att kvällsträningen (som är längre och med mycket högre intensitet) är bäst utan tvekan? Kvällsträningen bygger ju också lite muskler, som borde öka ämnesomsättningen?

Vad skulle ni ha valt?

P.S. Jag fettförbränningstränar såhär varje dag, och poweryogar dessutom 2 ggr i veckan för styrka. D.S.
2009-01-29, 07:21
Medlem
Skillnaden är mätbar men försumbar (en del anser att den knappt om ens över huvud taget mätbar). Träna på kvällen om du tycker att det fungerar bättre för dig. Om du tycker att det är drygt att jogga på morgonen kan du ju till att börja med prova med promenader, det bränner ju också bra med fett. 2 intensiva konditionspass om dagen låter lite mycket.

Sen är jag inte direkt någon jättekarl, men jag är bra på att diska Var inte rädd för att lägga in något styrkepass i veckan heller och/eller någon vilodag när du kanske bara promenerar eller vilar helt.
Senast redigerad av L3o 2009-01-29 kl. 07:30.
2009-01-29, 07:59
Medlem
Teodoras avatar
Tack för svaret! Du var inte så läskig!

Man är ju såklart lite girig – jag har liksom ingen lust att kasta bort en massa tid och energi i onödan - så det vore intressant att veta om den beryktade morgonträningen verkligen ärfantastisk. De som snackar mest om den är oftast överviktiga tanter, och de ger ju inget säljande intryck direkt.

Jag förstår att hela grejen är att morgonträningen ska vara lågintensiv, men finns det ändå ingen risk för att man sabbar musklerna om man motionerar (på något sätt) innan frukost? Tjejers kroppar är väl designade för att hålla stenhårt i fettet i alla lägen? Jag har verkligen kämpat mig till muskler på min klena kropp, så jag vill inte bli av med nåt!
2009-01-29, 09:16
Medlem
Därför!s avatar
Om du klarar av det så är definitivt bättre att springa på morgonen innan du startar dagen. Och då tänker jag inte ur effektivitet synpunkt utan den underbara effekten konditionsträning har på ditt psyke och inställning under dagen. Lyckas du med konststycket att jogga varje morgon kommer du bli med tiden nästan säkert bli en litet lyckligare och mer balanserad människa. Det behöver inte vara en hel timme dock - en halvtimme räcker för att endorfin förgylla dagen.
2009-01-29, 09:29
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Det spelar ingen roll vid vilken tidpunkt på dygnet du utövar din konditionsträning. Kroppen förbränner mer fett när insulinnivåerna är låga på morgonen men kompenserar detta senare under dagen då den spar mer på fettförbränningen istället.

Kvällsträning med 1,5 h crosstrainer kommer bränna betydligt mer, när du än lägger dina träningspass.
2009-01-29, 09:36
Moderator
^Eazs avatar
Den här frågan är ställd, argumenterad etc etc etc en massa gånger.
Tråd låses
/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in