Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-01, 01:34
  #289
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slugs-P
Tycker det är ganska hårt att anklaga ett barn att hon gjort fel i ett möte med ett stort rovdjur inne i byn, dessutom skrek hon på den innan hon sprang, tro fan hon blev rädd och la benen på ryggen det gör nog dom flesta barn, även vuxna kan jag tänka mig.
Tänk dig själv hur skulle du reagerat om en varg springer upp jämsides med dig, och genskuter dig, skulle du böjt dig ner och klappat om den?
Precis som man inte ska springa ifrån en hund så ska man inte springa ifrån en varg. Det brukar iaf höra till normal uppfostran att man lär sina ungar att inte springa ifrån hundar. Men jag vet inte hur det är där du bor. Den erfarenheten jag själv har är att det bara är invandrare och deras ungar som är dumma nog att springa ifrån hundar. Och det kan man förstå eftersom många andra länder inte har hundar som husdjur.

Jag har förståelse för att det kan vara svårt att tänka rationellt i en sådan situation. Speciellt om man inte är erfaren med rovdjur.

Själv hade jag aldrig börjat springa ifrån en varg då det är totalt idiotiskt och kan bara förvärra saken. Varför ens börja springa ifrån ett rovdjur som är dubbelt så snabbt? Hade det varit så att jag såg en varg jaga efter mig när jag var ute och joggade så hade jag stannat.
Citera
2009-05-01, 01:41
  #290
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwolf
Håller helt med dig i det du skriver. Men denna vargen orsakade mer bekymmer än vad som kan anses godtagbart. Vissa är ju inne på att man ska kunna flytta varg som ställer till med problem och tar då USA som jämförelse där dom har gjort detta vid ett par tillfällen. Men det verkar missas att Sverige inte är så stort som USA och även att det knappast att går att flytta varg till norr om Dalarna på grund av renskötslen där.

Skulle vara intressant att få höra lite mer förslag på hur man ska lösa detta ? Då förutom skyddsjakt .

Mitt förslag är att man skulle kunna flytta en sådan här varg till Ryssland/Baltikum och ta en tillbaka med friska gener.
Jag är inte emot skyddsjakt men jag tycker det i detta fall var ett förhastat beslut. I det stora hela så tycker jag dock att vi bör minska antalet människor i Sverige (och i världen). Det skulle ge mer frihet och plats åt både djur och människor. Vargstammen skulle kunna vara starkare utan att glesbygsborna skulle tycka att den var en plåga. För alla jägare skulle detta vara kanon då det skulle finnas plats för mycket fler bytesdjur.
Citera
2009-05-02, 21:35
  #291
Medlem
catamis avatar
Flytta obekväma vargar

Det finns flera aspekter på detta. Vargar som bildar revir skulle teoretiskt kunna flyttas, men då får man nog flytta hela familjen. Jag vet inte om det är möjligt.
Unghanarna lämnar flocken för att söka sig en hona och bilda ett eget revir och det är dessa vargar som oftast blir synliga på 'fel' ställen under sina vandringar.
Ser man vilka långa sträckor en unghund kan vandra förstår man att det inte är någon vits med att flytta en sådan varg. Aardwolf har berättat tidigare i tråden om vargvandringar från Ryssland ner till mellersta Sverige.
Jag menar att; flytta varg är knappast ett bra alternativ.
Citera
2009-06-23, 08:09
  #292
Medlem
FunZies avatar
http://svt.se/2.33874/1.1601856/narg...teNytt_364020&
Citera
2009-06-23, 09:25
  #293
Medlem
slugs-Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunZie
http://svt.se/2.33874/1.1601856/narg...teNytt_364020&


Ja denna gången är det skabb vargen har säger dom, det som slår mig är att vi som har så otroligt lite varg har så många med onormalt beteende...

Nu kanske endel här tror mer på länkarna ja lagt upp innan.

Skabbangripna rävar kliar sig ett par gånger i minuten, vargen kanske klarar skabben bättre va vet jag.
Citera
2009-06-23, 12:27
  #294
Medlem
Davy.Joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slugs-P
Ja denna gången är det skabb vargen har säger dom, det som slår mig är att vi som har så otroligt lite varg har så många med onormalt beteende...

Om vi även tar med den enorma inaveln i vår vargstam är det egentligen inte så konstigt...
Citera
2009-06-23, 14:03
  #295
Medlem
slugs-Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy.Jones
Om vi även tar med den enorma inaveln i vår vargstam är det egentligen inte så konstigt...

Det kanske är så men det här med inavel verkar inte vara något större problem, men det är olika bud om det hela tiden.

Inavel borde sätta sig mer på fysika saker som imunförsvar, skelett och fortplantningsförmåga.
Citera
2009-06-23, 18:52
  #296
Medlem
Davy.Joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slugs-P
Det kanske är så men det här med inavel verkar inte vara något större problem, men det är olika bud om det hela tiden.

Inavel borde sätta sig mer på fysika saker som imunförsvar, skelett och fortplantningsförmåga.

Mja, det beror på. Det är på gott och ont. Om det finns bra gener behöver inte inavel vara något jättehemskt, och det har som tur var vår vargstam. Men en del skador har det ju blivit i generna, sen om det är det elelr naturliga orsaker som ger könstiga beteenden låter jag vara osagt.
Citera
2012-06-24, 12:00
  #297
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Startar upp tråden igen eftersom det behövs en som diskuterar vargen förutsättningslöst i god ton utan personangrepp eller förolämpningar. Hoppas alla respekterar detta så det inte spårar ur som många andra trådar gjort tyvärr.

Jag tar upp konflikten med varg-betesdjur eftersom det är ett ökande problem för många Drabbades själv av ett angrepp för något år sedan då en ensam varg dödade och lemlästa flera av mina får. De betade inom ett naturreservat som förvaltades av Skogsstyrelsen alltså av staten. Området består av betesmark som gränsar mot vatten ca 3 km och bara hade stängsel med fårnät på ca 50 meter. Vargen kom alltså simmande till mina får något som nästan är omöjligt att stoppa. Skulle det sättas upp rovdjursavvisande stängsel skulle det kosta minst 250 000 tusen något som varken jag eller tydligen staten har råd till samtidigt som reservatet skulle tappa sin karaktär.
Kostnaden för ett stängsel som förhindrar rovdjursangrepp ligger på 70-120 kronor metern plus att det är mycket arbetskrävande och därmed dyrt att röja gräs och sly flera gånger om året för att säkerställa funktion på elstängslet.
Vad är vi villiga att lägga som skattebetalare för att både rädda den mycket artrika miljön som skapats och underhållts av betesdjur under århundraden samtidigt som vi har en livskraftig vargstam?
Kostnaden för att rovdjurssäkra all betesmark i landet utom Gotland ligger på minst 6- 10 miljarder kronor. Det årliga underhållet skulle uppgå till miljardbelopp även det.
Samtidigt ska vi som köttproducenter konkurrera med länder som Irland och Nya Zeeland som helt saknar rovdjur.
Citera
2012-06-24, 20:10
  #298
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salomon-Ella
Startar upp tråden igen eftersom det behövs en som diskuterar vargen förutsättningslöst i god ton utan personangrepp eller förolämpningar. Hoppas alla respekterar detta så det inte spårar ur som många andra trådar gjort tyvärr.

Jag tar upp konflikten med varg-betesdjur eftersom det är ett ökande problem för många Drabbades själv av ett angrepp för något år sedan då en ensam varg dödade och lemlästa flera av mina får. De betade inom ett naturreservat som förvaltades av Skogsstyrelsen alltså av staten. Området består av betesmark som gränsar mot vatten ca 3 km och bara hade stängsel med fårnät på ca 50 meter. Vargen kom alltså simmande till mina får något som nästan är omöjligt att stoppa. Skulle det sättas upp rovdjursavvisande stängsel skulle det kosta minst 250 000 tusen något som varken jag eller tydligen staten har råd till samtidigt som reservatet skulle tappa sin karaktär.
Kostnaden för ett stängsel som förhindrar rovdjursangrepp ligger på 70-120 kronor metern plus att det är mycket arbetskrävande och därmed dyrt att röja gräs och sly flera gånger om året för att säkerställa funktion på elstängslet.
Vad är vi villiga att lägga som skattebetalare för att både rädda den mycket artrika miljön som skapats och underhållts av betesdjur under århundraden samtidigt som vi har en livskraftig vargstam?
Kostnaden för att rovdjurssäkra all betesmark i landet utom Gotland ligger på minst 6- 10 miljarder kronor. Det årliga underhållet skulle uppgå till miljardbelopp även det.
Samtidigt ska vi som köttproducenter konkurrera med länder som Irland och Nya Zeeland som helt saknar rovdjur.


Man kanske skall nämna i detta sammanhang, att våra "vänner" inom EU, förbjudit dom effektivaste elstängselagregaten.
Vilket gör stängslen mindre effektiva, och behovet av röjning större....

En sak som du tar fram är detta med öppna landskap...
Köttproduktion i all ära, men många, många av våra betesdjur har som en mycket viktig uppgift att hålla gräs o sly borta.
Detta är jag rätt övertygad om att "vanliga Svensson" inte har en susning om!

Om jag inte mins fel producerar vi 6.000 ton fårkött per år i Sverige.
Vi, här, kan naturligtvis köpa detta kött på annat håll i omvärlden, vi har ekonomi för det.
Men, och detta är lite viktigt, vår världs resurser är långt, långt, från outsinliga, om 6.000 ton fårkött försvinner från marknaden, kommer några att bli utan, främst för att köttet blir dyrare så färre har råd att köpa.
Alternativt måste produktionen av lamm öka någon annanstans, med överbetning, ökenutbredning och skövlade regnskogar som följd.

Frågan är då, ska vi här lägga ner vår fåruppfödning, eller göra den så dyr och komplicerad, att ingen ids hålla på, detta trots att vårt land lämpar sig alldeles utmärkt för fåruppfödning?

Och detta bara för att några tycker att en djurart, som inte på något vis är hotad, att denna djurart, vargen, behöver öka i antal med, globalt, några tiondelar av en procent!
Citera
2012-06-25, 19:46
  #299
Medlem
Jag har ingen speciell åsikt, men kom på en rolig slogan för de som vill rädda vargen: Rädda vargen, skjut en bonde. Haha. Vargen utgör inte något speciellt hot mot dig, såvida de inte är i flock. Det djur ni ska hålla koll på är björnarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback