2025-01-06, 13:22
Medlem
Skulle behöva tips på böcker som är lika Klas Östergrens Gentlemen eller Patricia Highsmiths Mr Ripley.

Tack på förhand.
Citera
2025-01-11, 10:26
Medlem
Meloniums avatar
Söker boktips till min sambo. Hon gillar thriller/deckare som gärna som utspelar sig typ 1800-tal men det är inget måste.

Följande står i hyllan och är lästa:
1793, 1794 och 1795 av Niklas Natt & Dag
Vita spår - Emelie Schepp
Prio ett - Emelie Schepp
Märkta för livet - Emelie Schepp
Visning pågår - Sofie Sarenbrant
Det du inte vet - Anna Jansson
Benvittring - Johan Theorin
Nattfåk - Johan Theorin

Hon lyssnar mycket på ljudböcker också så hon har nog lyssnar på resterande böcker i serierna av författarna ovan.
Citera
2025-01-23, 06:13
Medlem
persona.von.gratas avatar
Tipsa mig om intressanta böcker om kända bands tidiga år och hårdrockens smutsiga sida liknande Neil Strauss - The Dirt (Mötley Crüe)
Citera
2025-01-23, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melonium
Söker boktips till min sambo. Hon gillar thriller/deckare som gärna som utspelar sig typ 1800-tal men det är inget måste.
Deckare som utspelas på 1800-talet... hit hör förvisso detta:

Sir Arthur Conan Doyle. En studie i rött (A Study in Red)
-. De fyras tecken (The Sign of Four)
-. Baskervilles hund (The Hound of Baskerville)
... plus ett otal noveller av samme författare om samme detektiv, Sherlock Holmes...

Förbehåll: kanske läste din sambo retrodeckare, medan det jag nämnt skrevs såsom utspelande sig i författarens samtid.
Citera
2025-01-23, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Tipsa mig om intressanta böcker om kända bands tidiga år och hårdrockens smutsiga sida liknande Neil Strauss - The Dirt (Mötley Crüe)
Jag har inte läst den men The Hammer of the Gods av Stephen Davis från 1985, ryktas ge en osminkad bild av Led Zeppelins eskapader.

No One Gets Out of Here Alive (1980) av Jerry Hopkins, om Jim Morrison från the Doors, sägs också ge en ruff och tuff bild. Jag har bara läst samme Hopkins biografi om Jimi Hendrix, som väl var lagom tam men med en och annan löjlig anekdot.

Jag tror Strauss bok är rätt unik i sin "nitty gritty"-attityd men vad vet jag.
Citera
2025-01-23, 16:58
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilo98
Jag har inte läst den men The Hammer of the Gods av Stephen Davis från 1985, ryktas ge en osminkad bild av Led Zeppelins eskapader.

No One Gets Out of Here Alive (1980) av Jerry Hopkins, om Jim Morrison från the Doors, sägs också ge en ruff och tuff bild. Jag har bara läst samme Hopkins biografi om Jimi Hendrix, som väl var lagom tam men med en och annan löjlig anekdot.

Jag tror Strauss bok är rätt unik i sin "nitty gritty"-attityd men vad vet jag.
Tack! Jag ska kika på dom.
Citera
2025-01-23, 22:39
Medlem
Bactrianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melonium
David Nessles deckarserie om herr Nyman ska vara bra. (Jag har själv inte läst dem – än.)
https://coboltforlag.se/titlar-karta...-detektivbragd
Citera
2025-01-29, 10:34
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata

Lemmy Kilmisters självbiografi. Jag har läst den men minns inte om den var bra 😅

https://www.bokus.com/bok/9789185000...NniJD0uFw2ODLi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in