2009-02-08, 19:54
Medlem
Nu är det på det här viset att jag har träffat en kvinna jag tycker väldigt mycket om, man kanske rent av skulle kunna använda ordet älskar.
Vi har setts regelbundet sen november och jag vet att hon har samma känslor för mig. Vi bor för tillfället i skilda städer med ett ganska påtagligt avstånd emellan.

Nu ligger det dock till så att hon pga ekonomiska skäl tvingats sälja sin lägenhet. Hon hade spanat in och satsat på en annan bostad redan, men banktjabbel med lån och sådant gjorde att en annan person, kapabel att pröjsa cash utan att blinka, snöt den mitt framför näsan på henne. Och nu måste hon snart vara ute ur sin gamla lya men har inte hittat nåt reellt alternativ ännu.

Min egna ekonomi är god nog att kunna lösa problemet åt henne och det skulle jag gladeligen göra. Jag kan mer än gärna låna åt henne eller skjuta till om det skulle behövas. Men frågan jag ställer mig själv varje kväll innan jag somnar är ifall det skulle vara önskvärt. Jag har inte vågat ta upp det med henne. Hon är en självständig och stolt person och jag vet att om jag frågade skulle svaret som alltid bli nej, men samtidigt.. senast idag när vi låg i soffan och mös så sa hon att hon var rädd, att hon snart inte har nånstans att bo.
Och sen vill jag inte heller skrämma bort henne. Att fixa bostad kanske skulle kunna ses som ett sätt att "binda" henne eller ett försök att senare flytta ihop, något som hon uttryckligen vill vänta lääänge med.

Någon som har nån idé hur jag ska göra? Jag vill inte att hon ska behöva flytta till sina föräldrar eller liknande bara för att jag inte gjorde nåt, men på samma gång vill jag inte förstöra något eller få henne att känna sig beroende av mig.. Det här med pengar och ekonomi tycker jag är så jävla svårt i en relation. Hur mycket kan man bjuda utan att det blir för mycket liksom?
Kanske ska tillägga att det inte skulle handla om att jag "gav" henne en bostad, utan mer att hon fick bli skyldig mig istället för en girig bank.. räntefritt
Citera
2009-02-08, 20:00
Medlem
ABBORREs avatar
Aj, du lånar ut pengar, på fyllan råkar du vara otrogen, hon gör slut.

Annars, skulle det inte kännas lite konstigt att ha en tjej som är skyldig dig en stor summa pengar?
Citera
2009-02-08, 20:01
Medlem
b0gfettos avatar
Fixa ett vattentätt kontrakt isf, det är inte en gång man läst om sånt här i Juridik.
Citera
2009-02-08, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Aj, du lånar ut pengar, på fyllan råkar du vara otrogen, hon gör slut.

Annars, skulle det inte kännas lite konstigt att ha en tjej som är skyldig dig en stor summa pengar?

Jo förvisso, men det skulle nog kännas rätt weird att kunna se henne i ögonen efter det att hon burit in den sista möbeln i sitt gamla tonårsrum igen också.. Jag vet inte, det kanske bara är mitt fåniga samvete som irrar, vill hon ha hjälp kan hon ju fråga.. eller?
Citera
2009-02-08, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Fixa ett vattentätt kontrakt isf, det är inte en gång man läst om sånt här i Juridik.

Ja självklart skulle jag se till att skydda mig så bra som möjligt.. Det gör jag redan hihi
Citera
2009-02-08, 22:13
Medlem
rådet är att ge fan i det!! alltför ofta slutar det med inga eller lite pengar kommer ägaren åter...
Citera
2009-02-10, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjodrick
Jag vet inte, det kanske bara är mitt fåniga samvete som irrar, vill hon ha hjälp kan hon ju fråga.. eller?

ja, om hon ville sätta sig i skuld till dig på det sättet skulle hon nog ta upp det. Om hon inte känner sig bekväm med att fråga kommer hon nog inte känna sig bekväm med att du erbjuder dig.
Hon kan ta hand om sig själv, är väl en vuxen kvinna(!)
Citera
2009-02-10, 08:46
Medlem
ultrasounds avatar
På rak arm verkar det lite tidigt dels med tanke på hur det låter och dels att efter bara 4 (?) månader av bekantskap, och samboplaner inte är att tala om på långa vägar, blanda in stora ekonomiska summor - mer som en regel. Att du är rädd att 'göra för mycket' pekar desto mer på detta faktum.
Skulle personligen hellre se till att det gick att lösa på något annat sätt i nuläget, du kan ju 'göra något' genom att aktivt leta alternativ.
Citera
2009-02-10, 08:55
Medlem
kultingens avatar
Låna upp pengarna, det är som sagt bara pengar. Ett sätt för oss att värdesätta olika varor, tjänster och prestationer. Även om hon drar efter att du hjälpt henne så har du i alla fall gjort en medmänniska gott, det är inte fy skam det.
Men visst, om man nu bryr sig så mycket om pengar är det i regel åt helvete att låna ut till vänner.
Citera
2009-02-10, 09:43
Medlem
kan hon inte bo i en lägenhet som annat foolk gör eller är hon för fin för det?

Om du prompt vill låna ut pengar se till att ett skuldebrev är utformat så att du kan sälja det till någon som driver in skiten.
Citera
2009-02-10, 10:43
Medlem
Janne-Taikons avatar
Vet inte, det är ett svårt läge vad man skulle göra, själv skulle jag vänta lite, hon dör inte utav att få flytta hem till päronen ett tag, dessutom kanske hon börjar fundera på att flytta upp till dig istället (om det är det du vill) för att bo hos föräldrarna och rätta sig efter deras regler är rätt så påfrestande, då tar man nog till vad som helst till slut.
Citera
2009-02-10, 10:47
Medlem
Nej. Låna inte ut pengar till någon som du träffat en så kort tid. Ifall du ändå gör det så se till att skriva ett vattentätt kontrakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in