Citat:
Ursprungligen postat av
Nachonalist
Jag har ju inte injicerat det eller snortat det liksom. Jag har tagit en normal dos på ett vanligt sätt. Varför skulle jag vilja ha en rejäl avtändning om jag har en lagom dos som jag inte har några biverkningar av? Man kanske utvecklar ett beroende/biverkningar sen, jag har inga erfarenheter av droger alls typ, men det är ju en sjukt vanlig medicin så den kan inte vara asfarlig tänker jag.
Det hade inte spelat någon större roll om du hade snortat eller injicerat då det ändå är en depotmedicin som du har tagit. Att du tagit en "normal" dos är ju också din helt egna tolkning, vissa tar bara 18mg methylfenidat om dagen och den högsta dosen som går att få är just 54mg/tablett och det är ytterst ovanligt att man tar mer än 54mg i på en gång. Man skulle ju alltså kunna säga att du har tagit den högsta dosen snarare än en "normal dos". Det ska också tilläggas att ingen sätts in direkt på 54mg utan det sker efter en längre tids upptrappning om man inte blivit stabil på lägre doser och då har ju kroppen också hunnit vänja sig. Jag skulle säga att 54mg är en ren missbruksdos för någon utan tollerans, i stnnerhet om man inte har ADHD.
Med det sagt så har jag ingen aning om du har ADHD och om du i så fall skulle kunna vara hjälp av ADHD-medicin för ett stabilare mående, det är mycket möjligt. Jag rekommenderar dig att göra en utredning och med hjälp av läkare påbörja medicinering i så fall. Jag vill dock vara tydlig med att det sätt du tagit methylfenidat på mer påminner om intag i bersunings/prestationshöjande syfte än någon typ av semikontrollerad medicinering.
Hur som helst så finns det gott om information både på nätet och här på Flashback om såväl ADHD som olika typer av medicinering, insättning osv