• 1
  • 2
2009-02-27, 08:30
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Jag menar att stadsplanen slopas helt och hllet, inklusive de arkitektoniska restriktionerna som finns idag.
Skulle du kunna utveckla lite vad du menar med "arkitektoniska restriktioner"?

Jag vet vad det innebr, men jag r ute efter din tolkning.
Citera
2009-02-27, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anakata
Det later ungefar som Mexico City, en av varldens absolut coolaste stader. Dar fungerar det alldeles utmarkt, atminstone sa lange man inte kraver spikraka gator.

Dock ocks en av vrldens strsta stder utan riktig "stad". Strsta delarna en oerhrd utbredd villamatta. Vilket inte kan kallas fr "stad".
Citera
2009-02-27, 08:58
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Mycket effekter av den rdande stadsplaneringen skulle finnas kvar s att det inte blir kaos antar jag. Stderna ser ju trots allt ut som de gr med omrden, vgar och annat.

Dremot kan jag tnka mig att det ivarjefall i Uppsala skulle byggas p hjden.
S vitt jag vet s finns det inte hgre hus n tio vningar i Uppsala, delvis pga att man vill bevara stadens silhuett med slottet och domkyrkan men ocks fr att brandkrens stegbilar nr ungefr 30 meter upp.
Sen antar jag att fokuseringen p bostadsrtter och fristende hus skulle bli n mer utprglad.
Citera
2009-02-28, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Mycket effekter av den rdande stadsplaneringen skulle finnas kvar s att det inte blir kaos antar jag. Stderna ser ju trots allt ut som de gr med omrden, vgar och annat.

Dremot kan jag tnka mig att det ivarjefall i Uppsala skulle byggas p hjden.
S vitt jag vet s finns det inte hgre hus n tio vningar i Uppsala, delvis pga att man vill bevara stadens silhuett med slottet och domkyrkan men ocks fr att brandkrens stegbilar nr ungefr 30 meter upp.
Sen antar jag att fokuseringen p bostadsrtter och fristende hus skulle bli n mer utprglad.

Brandkrens stegbilar? Hur gr man i andra stder som har betydligt hgre hus? Verkar vara att argument som Nimbys hittat p hehe..rent nonsens! Varfr ska kyrkan i Uppsala synas frn alla vinklar r ju frgan? Jag menar riktigt s vacker r den inte. Finns lngt vackrare katedraler som finner sin plats bland skyskrapor i andra stder.

De vackraste stderna r ju de som vxte upp innan det hr med planering ens var ptnkt eller dr man haft fria hnder med arkitekturens utformning!
Citera
2009-02-28, 11:51
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Brandkrens stegbilar? Hur gr man i andra stder som har betydligt hgre hus? Verkar vara att argument som Nimbys hittat p hehe..rent nonsens! Varfr ska kyrkan i Uppsala synas frn alla vinklar r ju frgan? Jag menar riktigt s vacker r den inte. Finns lngt vackrare katedraler som finner sin plats bland skyskrapor i andra stder.

De vackraste stderna r ju de som vxte upp innan det hr med planering ens var ptnkt eller dr man haft fria hnder med arkitekturens utformning!

Jag har ingen aning om hur de gr dr det finns s hga hus att stegarna inte rcker till. I Uppsala har man vl helt enkelt valt att inte ta reda p det.
Citera
2009-02-28, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning

Dock s har ju planeringen i ngon form funnits nda sedan de frsta stderna. Dels av praktiska men ven av estetiska skl, Decumans och Cardon r ju ngot som ringer en klocka. Finns inte ngon stad som inte har planerats p ett eller annat stt. Undantaget kan ju vara vissa delar av Rom, dr gatorna inte ens r breda nog fr att ta sig in med brandbilarna, vilket r en otroligt bra lngtidslsning.

Hur man gr p andra platser, man har mest troligt inte ngra stegar som rcker upp till kakns/Empire state etc. Utan man fr helt enkelt frlita sig p trapphusen, vilket kan fungera bra ibland.
Citera
2009-02-28, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Dock s har ju planeringen i ngon form funnits nda sedan de frsta stderna. Dels av praktiska men ven av estetiska skl, Decumans och Cardon r ju ngot som ringer en klocka. Finns inte ngon stad som inte har planerats p ett eller annat stt. Undantaget kan ju vara vissa delar av Rom, dr gatorna inte ens r breda nog fr att ta sig in med brandbilarna, vilket r en otroligt bra lngtidslsning.

Hur man gr p andra platser, man har mest troligt inte ngra stegar som rcker upp till kakns/Empire state etc. Utan man fr helt enkelt frlita sig p trapphusen, vilket kan fungera bra ibland.

Ja nu menade jag innan allt var detajlstyrt och byrkratiserat som det blivit. Givetvis mste man ju ta hnsyn till trafik och andra samhllsfunktioner ven nr man lter arkitekturen f mer svngrum.
Citera
2009-03-01, 16:52
Medlem
anakatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Dock ocks en av vrldens strsta stder utan riktig "stad". Strsta delarna en oerhrd utbredd villamatta. Vilket inte kan kallas fr "stad".
Visst bestar stora delar av smahus, men att inte kalla den for stad ar lite lojligt...
http://las2demexico.files.wordpress....e-el-angel.jpg
http://img54.imageshack.us/img54/8008/sinttulooxq1.jpg
Citera
2009-03-01, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anakata
Visst bestar stora delar av smahus, men att inte kalla den for stad ar lite lojligt...
http://las2demexico.files.wordpress....e-el-angel.jpg
http://img54.imageshack.us/img54/8008/sinttulooxq1.jpg

Det var ju inte centrum som togs upp utan snarare omrden som detta http://maps.google.se/maps?q=rom+kar...06609&t=h&z=15

Det finns ju otroligt bra exempel i Burdetts bok "The endless city" om just sprawl.
Citera
2009-03-01, 19:23
Medlem
Liston Crests avatar
Vgntet och placering av industrier och kpcentran i ttbebyggda omrden hade frmodligen blivit mindre effektivt. En allmn stadsplanering gr ju att man kan tvinga folk att slja sin egendom fr att man ska kunna bygga. Saknas denna mjlighet kommer med strsta sannolikhet en massa folk stta sig p tvren (vilket de redan nu gr).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in