Flashback bygger pepparkakshus!
2009-03-02, 20:27
Medlem
Hej första gången jag skriver här och hoppas på lite hjälp.
Har läst en massa trådar för att jag inte skall fråga nått som det redan finns svar på, men tyvärr har datorn inte blivit bra trotts allt jag provat.

Problemet är att datorn bara slocknar av sig själv. När Windows sedan startar upp står det att ” datorn har återställts efter ett allvarligt fel.
Denna felkod visas:
BCCode : 1000000a BCP1 : C000F390 BCP2 : 00000002 BCP3 : 00000000
BCP4 : 8051190C OSVer : 5_1_2600 SP : 3_0 Product : 256_1 ”

C:\DOCUME~1\Jonas\LOKALA~1\Temp\WER2eea.dir00\Mini 030209-03.dmp
C:\DOCUME~1\Jonas\LOKALA~1\Temp\WER2eea.dir00\sysd ata.xml

Trodde först att datorn blir för varm men så är inte fallet. Har kört massa stresstest och andra tunga applikationer och den blir aldrig varmare än 58 grader på någon komponent. ( Provat med Everlast )
Den kan stänga av sig efter 1 minut eller 2 dagar.... Ibland stänger den av sig massa gånger på raken och helt plötsligt fungerar den igen i ett dygn. När jag byggde datorn för 2-3 år sen hade jag problemet från början och trodde att mitt nätagg inte räckte till. Köpte ett kraftigare men felet kom ibland i alla fall. Helt plötsligt försvann det. Kom tillbaka efter nått år igen och nu kan den vara helknäpp ibland. Skulle installera om Windows för att än en gång försäkra mig om att det inte beror på mjukvaran. Plockade ut alla diskar utom c disken och formaterade den och började om. Mitt i Windows installationen hände det igen. (Jag får ingen blåskärm alls.) Ok nog tjatat om problemet.....

Punktar lite vad jag provat.....
Plockat ner datorn i molikyler och rengjort allt från damm.
Kollat så att alla fläktar fungerar.
Tagit ur alla hdd utom c: och en cd/dvd rom.
Tankat hem everlast och kollat så att datorn inte går varm. Körde ett jätte långt stress test med fläktarna på minimum! Cpu,gpu,hdd mm gick aldrig över 60 grader i alla fall.
Skakat på burken och kollat om det är glapp någonstans.
Kollat med ”fingret” att ingen komponent är för varm. ( max ljummen )
Jag tror att det är någon hårdvara. Tror dock inte på nätagget eftersom jag bytte det förut och samma fel är kvar. Har kollat så att jag har senaste drv till det mesta samt att grfx inte blir för varmt.
Efter jag läst på lite forum så tror jag på minnerna. Hade först 1gb i när jag byggde datorn. Köpte för nått år sen 1gb till. När man ställer in dom enligt ”auto” i bios kör datorn dom i 300mhz fast det är 400mhz minnen. Lyckas inte hitta nån stans hur jag skall ställa in detta med mitt moderkort. ( Vilka värden)

Nu blev det långt men hellre för mycket info. Skulle verkligen vara tacksam om jag kunde få lite inspel av någon som har bättre koll på detta än mig.
Mvh Teodor.

Ps. Nu när jag skulle ta kort på mitt bios ( Tänkte bifoga filer men det verkar som det inte går... ) stängde den av sig 5 gånger i rad under Windows uppstarten. Kanske skall säga att förut så startade den om automatiskt men jag hittade nån inställning i Windows ( från nått forum ) som gjorde att Windows INTE skulle stänga av sig om det blev fel.
Det gör det dock ändå men nu hör man att hdd stängs av och att skärmen blir svart. Annars låter datorn som normalt och startar inte om automatiskt längre. ( vet inte om det har nån betydelse)
Citera
2009-03-02, 20:47
Medlem
Det är bara att kontrollera del för del, tyvärr. Går inte att säga enbart på det du beskriver. Hur länge har du kört "stresstest"? Du behöver köra det mer än några minuter, helst en hel dag eller mer. Är det något vettigt program, t.ex. Orthos, du har kört? Har du kört memtest från bootskiva för att utesluta minnesfel?
Citera
2009-03-02, 20:53
Medlem
paints avatar
Longshot här bara.

Jag hade en dator för några år sedan (Windows 98 var väldigt hett) som startade om fullständigt slumpmässigt. Jag kunde inte förstå vad det var. Viruskollade i ett utan resultat. Jag förbannad instabiliteten hos windows osv.
Efter ett par månader noterade jag även fluktuerande belysning.

Problemet var lösa trådar/lös plåt/ej åtdragna skruvar i det centrala proppskåpet i hyreshuset. Det slog ljuslågor där lite då och då och troligtvis var det strömtoppar och dalar som fick datorn att stängas av. Kan vara värt att kolla innan du lägger ännu mera tid på datorn.
Gick felfritt efter det och jag kunde sluta snacka skit om herr Gates.
Citera
2009-03-02, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osen
Det är bara att kontrollera del för del, tyvärr. Går inte att säga enbart på det du beskriver. Hur länge har du kört "stresstest"? Du behöver köra det mer än några minuter, helst en hel dag eller mer. Är det något vettigt program, t.ex. Orthos, du har kört? Har du kört memtest från bootskiva för att utesluta minnesfel?

stresstestat med everlast i ca en 30 minuter. Men det har inte med värme att göra för datorn kan ha varit avslagen i flera dagar och problemet kan komma direkt man sätter igång den.
Försökte ladda hem memtest men tyvärr hittade jag bara sånna med virus i....
Nån som vet var det finns en vettig version.?
Citera
2009-03-02, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paint
Longshot här bara.

Jag hade en dator för några år sedan (Windows 98 var väldigt hett) som startade om fullständigt slumpmässigt. Jag kunde inte förstå vad det var. Viruskollade i ett utan resultat. Jag förbannad instabiliteten hos windows osv.
Efter ett par månader noterade jag även fluktuerande belysning.

Problemet var lösa trådar/lös plåt/ej åtdragna skruvar i det centrala proppskåpet i hyreshuset. Det slog ljuslågor där lite då och då och troligtvis var det strömtoppar och dalar som fick datorn att stängas av. Kan vara värt att kolla innan du lägger ännu mera tid på datorn.
Gick felfritt efter det och jag kunde sluta snacka skit om herr Gates.

Skall dubbelkolla detta igen, tack för svaret. Dock så har jag precis skruvat isär hela datorn och satt ihop den igen.

Skulle nog behöva lite inspel på hur man ställer in minnerna också.
Citera
2009-03-02, 21:17
Medlem
joeyopals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teodor1977
Skall dubbelkolla detta igen, tack för svaret. Dock så har jag precis skruvat isär hela datorn och satt ihop den igen.

Skulle nog behöva lite inspel på hur man ställer in minnerna också.

Läste du verkligen exakt vad pain skrev. Det hade inget med datorn att göra utan proppskåpet i hyreshuset. Vet inte hur du bor men kan ju vara värt att kolla "ditt" proppskåp. Skit i det här inlägget om du hade noterat det
Citera
2009-03-02, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joeyopal
Läste du verkligen exakt vad pain skrev. Det hade inget med datorn att göra utan proppskåpet i hyreshuset. Vet inte hur du bor men kan ju vara värt att kolla "ditt" proppskåp. Skit i det här inlägget om du hade noterat det

Tack för det.... Läste visst lite fort där och visst missade jag det.
Jag har dock bott på tre olika ställen och datorn har varit likadan hela tiden
Citera
2009-03-02, 21:36
Medlem
NaziKnarks avatar
Jag hade samma problem på 2st olika datorer för ett tag sedan.
Ibland stängdes datorerna av effter 1minut och ibland fungerade dom i flera veckor.
Det var moderkort med dubla cpuś. (Kommer inte ihåg fabrikatet).
I båda fallen slutade problemen när jag bytte grafikkort.
Det var inget fel på grafikkorten för dom fungerar fortfarande och sitter
nu monterade i andra datorer.
Men tydligen så lirade inte grafikkorten med mina moderkort.
Kanske inte fungerar för dig,men ändå.. man vet alldrig
Citera
2009-03-05, 13:51
Medlem
Lite trådlyft igen.

Jag har nu tankat hem memtest direkt från deras hemsida.
Jag brände ut det på en cd och startade om datorn.
Den laddade från cd´n och började ladda nån DOS. Sedan stannade den.
Vad gör jag för fel?
Har jag bränt cd fel? ( Den är bränd som BOOTDISK)

Sen undrar jag om någon kan någon bra hamsida där man kan få hjälp med att ställa in minnena optimalt eller om det finns nått testprogram som kollar detta och rekommenderar än vilka inställningar man skall ha.

Tack igen på förhand.

Teodor.
Citera
2009-03-11, 23:45
Medlem
Bump.

Undrar om någon kan hjälpa med hur jag skall testa minnet.

Värkar faktiskt som det är det det är fel på.

Jonas.
Citera
2009-03-11, 23:54
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teodor1977
Bump.

Undrar om någon kan hjälpa med hur jag skall testa minnet.

Värkar faktiskt som det är det det är fel på.

Jonas.
Tanka hem Memtest. Bränn den på skiva. Stoppa skivan i datorn o starta om. låt progammet sköta allt annat
Citera
2009-03-12, 09:30
Medlem
hoaxens avatar
Du har inte tänkt på att det kan vara just c: hårddisken som det är fel på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in