Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Det är åklagarens sak att presentera en förklaring till hur den höga morfinhalten har upstått om han vill hävda att den har med flickans död att göra. Det är däremot inte den åtalade narkosläkarens uppgift. Hävdar hon att hon bara gett flickan morfin motsvarande den uppgivna infusionen får det accepteras och sedan bedömas mot vad åklagaren kan visa. För egen del avvaktar jag med intresse en hållbar förklaring däremot är jag inte intresserad för egen del av att lansera någon förklaring vare sig av tiopental- elller morfinhalten.
En fråga som jag tycker är dåligt besvarad är vilken faktisk halveringstid för morfin (eller tiopental, för den delen) man kan räkna med, i det här fallet. Jag tror (med betoning på tror eftersom vi aldrig kommer att få veta exakt) att halveringstiden mycket överstiger två timmar, givet det vi vet om flickans status.
Jag har inte räknat på vad det betyder för halterna post mortem vid den aktuella infusionhastigheten och dosen men är i alla fall nyfiken på det och kommer kanske att sätta mig och göra det när jag har mer tid för det.
Att den givna dosen av morfin verkligen leder till steady state, med tanke på patientens förmåga att metabolisera substanserna, kan man inte vara särskilt säker på. Snarare ackumulerades de nog i flickans blod (med alla följdverkningar av detta faktum).