2014-04-07, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y2c
Har en pat andnöd får man absolut inte ge morfin som udertrycker andningen. Det kan betyda att pat avlider.

Du förstår inte hur det fungerar i vården.

Man får, och ger, morfin till patienter med andnöd om det är nödvändigt.

En patient som är döende skall inte behöva utstå ångest och smärtor, det är grovt oetiskt.

Syftet är inte på något sätt att påskynda döden utan snarare vilken effekt man prioriterar.

En person som kommer in med ett brutet ben som har mycket ont kan få stå ut med suboptimal smärtlindring av rädsla för andningsdepression, säkerheten väger tyngst. En döende människa med andnöd och ångest, då vägen principen att linda tyngst. Beslut i dessa frågor är inget som görs lättvindligt eller av oerfaren personal.
Citera
2014-04-07, 20:46
Medlem
Citat:
Vad jag förstår så anser du det var OK att avliva patienten.

...
Kan inte svara direkt på inlägg nu. Återkommer.
Jag måste hålla med BoyGone bad.

Du har alla karakteristika av att vara ett troll. Man kopplar ur respiratorn på en prematur, moribund patient.

Du ifrågasätter att man ger morfin i detta läge. Dessutom påstår du dig vara läkare. Jag tycker att du borde läsa på SoS författningssamling och andra styrdokument som rör palliativ vård i sent skede så ska du få besked om hur socialstyrelsen ser på morfin i samband med patienter som håller på att dö.

Att du påstår dig vara läkare är för alla i tråden en uppenbar och barnslig lögn.

Du kan inte svara på de lättaste frågor men ifrågasätter sådan fakta som är allmängods sedan tusentals inlägg, i denna tråden. Börja med att svara verderhäftigt på de frågor andra debattörer ställt till dig, kan du kanske rädda ditt anseende i tråden. Som det är nu kan du bara klumpas ihop med uppenbara troll som HappySadHarry eller sådana som lika uppenbart lider av psykisk sjukdom som PCuri.

Gör dig själv en stor tjänst och sluta upp med att skriva mer dumheter i tråden. Det finns duktiga medicinare och fysiologer som läser den och de får sig bara ett gott skratt av dina enfaldigheter.
Citera
2014-04-07, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thensome
Du förstår inte hur det fungerar i vården.

Man får, och ger, morfin till patienter med andnöd om det är nödvändigt.

En patient som är döende skall inte behöva utstå ångest och smärtor, det är grovt oetiskt.

Syftet är inte på något sätt att påskynda döden utan snarare vilken effekt man prioriterar.

En person som kommer in med ett brutet ben som har mycket ont kan få stå ut med suboptimal smärtlindring av rädsla för andningsdepression, säkerheten väger tyngst. En döende människa med andnöd och ångest, då vägen principen att linda tyngst. Beslut i dessa frågor är inget som görs lättvindligt eller av oerfaren personal.

y2c:s poäng är väl att morfin undertrycker andningen. y2c menar antagligen att man först skulle ha testat ett tag hur babyn andades efter att man kopplat bort respiratorn och först därefter börjat med morfinet.

Den här frågan diskuterades dock inte i domen (och mig veterligen heller inte av åklagaren).

Vad man diskuterade i domen var, när det gällde den tekniska biten, hur tillförlitliga svenska RMV:s mätningar var (ganska ointressant egentligen eftersom man hade ungefär samma värde från finska RMV som försvaret inte kritiserat) och spädningen av provmaterialet. Även finska RMV mätte på det spädda materialet. Det som den friande domen stödjer sig på när det gäller den tekniska biten är som sagt att det kan ha varit fråga om något slags spädningsfel på provmaterial finska RMV mätte på. Man låtsas i domen som om det var oväntat att finska RMV hamnade under "utskriftsgränsen" 10 mikrogram/gram för fenobarbital. Halten fenobarbital skulle ha kunnat verifiera att inget spädningsfel skett. Det tingsrätten dock mörkar är att även med maximalt teoretiskt spädningsfel av svenska RMV, d v s att man inte spätt något alls, så landar man ändå på en tiopentalhalt om minst 210 mikrogram/gram, alltså den halt finska RMV mätt upp. Har man inte spätt något alls blir tiopentalhalten på det provmaterial som kom från babyn minst 210 mikrogram/gram. Hade man trots allt spätt litet underdriver siffran 210 mikrogram/gram tiopentalhalten i det ospädda provmaterialet eftersom tiopentalhalten ju blir lägre när man späder.

Anledningen till att tingsrätten inte försökte med varianten 210 mikrogram/gram är att detta inte räcker för att komma ner till de ca 15 mikrogram/gram som man enligt domskälen ansåg kunde förklaras av eventuella, tidigare EJ JOURNALFÖRDA tiopentalinjektioner. Därför fick man låtsas som att det inte fanns några begränsningar nedåt i hur stort ett eventuellt spädningsrelaterat mätfel kunde vara. Och tänker man inte efter ordentligt är det faktiskt lätt att gå på det här. Ingen i media har uppmärksammat det här. Jag tänkte inte på det här först heller utan uppmärksammades på det genom en annan postares inlägg. Anledningen till att det var så pass lätt att luras genom att låtsas som om spädningsfelet kunde vara obegränsat är nog att folk inte tänker på att ju mer man späder provmaterialet, desto mer underdrivs halten i det ursprungliga provet när man mäter på det provmaterial som spätts. Så den ursprungliga tiopentalhalten blir aldrig lägre än för det spädda prov man mäter på. Detta är ett väldigt enkelt faktum. Men uppmärksammar man inte folk på detta så upptäcker de inte detta.
Citera
2014-04-07, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frvib
Du saknar uppenbarligen insikt i palliativ vård. Morfin är förstahandspreparat vid andnöd och har lindrande effekt oavsett genes. Den andningsdeprimerande effekten som morfin har är överskattad och utgör inget problem i den palliativa vården av en patient.
Att kalla pat vård för palliativ är bara att använda ett ord för att överskyla att pat inte får bästa vård.
Att inte sätta ut morfin innan man extuberar är absolut ett gravt fel. Pat skall självklart få en chans att visa om den kan andas själv, utan andningsdeprimerande läkemedel.
Vad säger SoS om det. Har de missat det? Eller kanske de också tycker att det var rätt att avliva denna pat?
Citera
2014-04-07, 21:48
Medlem
Vad jag förstår verkar PCuri och Bustopher enats om att att med "maximal felspädning" blir resultatet 210. Fast med den logiken tycker jag också ni kan räkna upp med en faktor 1.8 till 378.

Detta eftersom fenobarbital spätts ned under finska RMVs referensintervall av 10. 18 i svenska mätningen och <10 i den finska för fenobarbital. Minsta spädning alltså 18/10=1.8

Allt detta är naturligtvis mest teori. Hade man tagit kontakt med finska RMV och bett dem kalibrera under 10 gissar jag de hade klarat det och värdet 2000 hade verifierats även på detta sätt.

Allt tyder dock på att värdet 2000 är korrekt. Det verkar de flesta vara överens om.

Vad jag förstår finns det väl också ett mycket starkt argument för att provet avspeglar halten Tiopental i blodet. Finns det inte ett blodprov från pats sista tid i livet som visar ung samma halt av fenobarbital som i obduktionsprovet? Tiopental o fenobarbital dessutom båda barbiturater.

"Argument" som "troll", "korkad", "psykiskt sjuk" etc är naturligtvis av inget värde utan visar bara att den som yttrar dem saknar erfarenhet av vetenskaplig debatt samt även saknar korrekta argument.
Senast redigerad av y2c 2014-04-07 kl. 22:36.
Citera
2014-04-07, 22:42
Medlem
Citat:
Vad jag förstår verkar PCuri och Bustopher enats om att att med "maximal felspädning" blir resultatet 210. Fast med den logiken tycker jag också ni kan räkna upp med en faktor 1.8 till 378.

Detta eftersom fenobarbital spätts ned under finska RMVs referensintervall av 10. 18 i svenska mätningen och <10 i den finska för fenobarbital. Minsta spädning alltså 18/10=1.8

Allt detta är naturligtvis mest teori. Hade man tagit kontakt med finska RMV och bett dem kalibrera under 10 gissar jag de hade klarat det och värdet 2000 hade verifierats även på detta sätt.

Allt tyder dock på att värdet 2000 är korrekt. Det verkar de flesta vara överens om.

Vad jag förstår finns det väl också ett mycket starkt argument för att provet avspeglar halten Tiopental i blodet. Finns det inte ett blodprov från pats sista tid i livet som visar ung samma halt av fenobarbital som i obduktionsprovet? Tiopental o fenobarbital dessutom båda barbiturater.

"Argument" som "troll", "korkad", "psykiskt sjuk" etc är naturligtvis av inget värde utan visar bara att den som yttrar dem saknar erfarenhet av vetenskaplig debatt samt även saknar korrekta argument.

Du står ju knappast själv för någon vetenskaplighet.

Patienten var moribund. Har du inte förstått det? Till att börja med.

Sedan är provet inte visat vara representativt för halten av barbiturater i blodet då flickan avled. Det finn flera omständigheter som skapar rimligt tvivel. På vetenskaplig grund.

Det är fortfarande löjeväckande att du påstår dig vara läkare. Det inser alla med fysioligisk kunskap som läser det du skriver.
Citera
2014-04-07, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Du står ju knappast själv för någon vetenskaplighet.

Patienten var moribund. Har du inte förstått det? Till att börja med.

Sedan är provet inte visat vara representativt för halten av barbiturater i blodet då flickan avled. Det finn flera omständigheter som skapar rimligt tvivel. På vetenskaplig grund.

Det är fortfarande löjeväckande att du påstår dig vara läkare. Det inser alla med fysioligisk kunskap som läser det du skriver.
Som svar på en direkt fråga av mace2442 om min bakgrund så uppger jag den på ett korrekt sätt.
Senast redigerad av y2c 2014-04-07 kl. 22:51.
Citera
2014-04-07, 22:52
Medlem
Citat:
Att kalla pat vård för palliativ är bara att använda ett ord för att överskyla att pat inte får bästa vård.
Och vad är "bästa" vård enligt dig? Att gallskrikande av smärta lämna jordelivet?
Citat:
Att inte sätta ut morfin innan man extuberar är absolut ett gravt fel. Pat skall självklart få en chans att visa om den kan andas själv, utan andningsdeprimerande läkemedel.
Skojjaru Pajsarn? Hur många avslut har du varit med om?
Man kan gen morfin före, under eller efter extuberingen. Det är kliniken som styr.
Citera
2014-04-07, 23:00
Medlem
Citat:
Och vad är "bästa" vård enligt dig? Att gallskrikande av smärta lämna jordelivet?

Det finns ingen som har gallskrikit här.

Det som det flesta av er säger innebär att man bestämt att pat skulle dö redan innan den extuberades.

Man borde ha givit pat en chans att visa att den kunde andas utan morfin. Man tar självklart bort respiratorsedering innan man extuberar.
Citera
2014-04-07, 23:01
Medlem
Citat:
Som svar på en direkt fråga av mace2442 om min bakgrund så uppger jag den på ett korrekt sätt.
Det där gör dig ju ännu löjligare. Man hade ju lagt patienten i respirator för att andningscentrum inte hade utveklats bra och andningen upphört vid en hjärnblödning som uppstått.

Då CT visade att hjärnan inte utvecklats insåg man att inga vettiga terapier skulle kunna leda till att flickan någonsin skulle kunna andas utan respirator.

Detta innebär att avvecklingen sker med en moribund patient som hålls vid liv med denna respirator.

Naturligtvis sätter man in palliativ vård på en sådan patient.

Du har fortfarande inte visat några tecken på att vara läkare utan skriver patient som pat. vilket undersköterskor brukar göra.

Lägg ned dina pinsamma skriverier.
Citera
2014-04-07, 23:05
Medlem
Citat:
Då CT visade att hjärnan inte utvecklats insåg man att inga vettiga terapier skulle kunna leda till att flickan någonsin skulle kunna andas utan respirator.
Jag har inte satt mig in i den delen av fallet.
Det låter dock underligt att man skulle bedöma pat förmåga att andas genom att utföra CT. Andningsförmåga är främst en klinisk bedömning.
Senast redigerad av y2c 2014-04-07 kl. 23:21.
Citera
2014-04-07, 23:38
Medlem
Citat:
Man borde ha givit pat en chans att visa att den kunde andas utan morfin. Man tar självklart bort respiratorsedering innan man extuberar.
Det lilla barnet andades i drygt 4 timmar efter extuberingen. Vad mer begär du?

Och nej man tar inte "självklart bort respiratorsedering innan man extuberar". Detta gör man vid vanliga operationer, men inte vid avslut av respirator behandling. Vid avslut av respirator behandling vet man att patienten riskerar att uppleva en ångesframkallande andnöd. Graden av förväntad ångest varierar med hur aggresiva respirator inställningarna är.
Kroniskt sjuka och fullt medvetna patienter som vill avsluta sina respirator behandlingar får tvärtimot vad du påstår både morfin och sömnmedel i samband med extuberingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in