2009-03-04, 21:32
Medlem
borntokills avatar
Jag har gått och grubblat på detta en del, och tänkte bara fastställa en del saker innan jag går på frågeställningen.
1.
Att radiovågor är ett slags ljus.

2.
Att om då radiovågor är ett slags ljus, borde de bildas på precis samma sätt som annat ljus, eller det ljus vi ser, dvs genom excitation. Vilken sorts ljus (foton) det blir är beroende på vilken mängd energi som tillförs, då borde det, rent teoretiskt sett kunna bildas radiovågor när det blir excitation i en atom även om det inte är inom kontrolerade former, dvs t.ex en radiosändare eller dylikt.

Nu till självaste frågan, är det just det man fångar upp med en radio när man är i "mellanläget" mellan två kanaler, när det sprakar och ibland piper i högtalaren? För det måste ju finnas någon form av radiovåger som påvärkar det elektromagnetiska fältet i högtalaren som gör att det sprakar och har sig? Òm desa radiovågor nu ens kan uppstå från enstaka atomer, är de väl ändå inte tillräckligt starka/många för att påvärka en radio? lite luddigt kanske, görna inte alltför många " " tack
Citera
2009-03-04, 22:17
Medlem
sommarlovs avatar
Det stavas påverka.
Du behöver läsa om hela högstadiets fysik tror jag.
Plus gymnasiets ellära.

Men, ljus är BÅDE partiklar och radiovågor, berende hur du mäter.
Lyssnar du på FM får du bara in brus mellan stationerna.
På AM får du in en massa summa och differens-signaler som låter skojig.

Hur var frågan nu igen?
Citera
2009-03-04, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borntokill
borde de bildas på precis samma sätt som annat ljus, eller det ljus vi ser, dvs genom excitation.
Nej, så fungerar det icke! Ljus kan uppstå vid elektronexcitation i atomer där elektronen sedan avger sin energi i form av ljus när den faller tillbaka till sitt ursprungliga energitillstånd. Radiovågor (i mäniskoskapade system) å andra sidan uppkommer när ett stort antal elektroner i en ledare svänger i fas under påverkan av ett elektriskt spänningsfält.
Citera
2009-03-07, 01:39
Medlem
borntokills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Nej, så fungerar det icke! Ljus kan uppstå vid elektronexcitation i atomer där elektronen sedan avger sin energi i form av ljus när den faller tillbaka till sitt ursprungliga energitillstånd. Radiovågor (i mäniskoskapade system) å andra sidan uppkommer när ett stort antal elektroner i en ledare svänger i fas under påverkan av ett elektriskt spänningsfält.

Ja precis! men vad jag ville komma till var ifall atomer, icke människoskapande väg kunde bilda tillräckligt starka radiovågor (för rent teoretiskt sett borde de kunna bildas radiovågor, då det är ett slags ljus) för att det ska fångas upp av en radio, och om det isf är de vi kan tänkas höra som bruset mellan kanalerna.
Citera
2009-03-07, 01:51
Medlem
Citat:
Ja precis! men vad jag ville komma till var ifall atomer, icke människoskapande väg kunde bilda tillräckligt starka radiovågor (för rent teoretiskt sett borde de kunna bildas radiovågor, då det är ett slags ljus) för att det ska fångas upp av en radio, och om det isf är de vi kan tänkas höra som bruset mellan kanalerna.
Du ska sluta upp med att säga att radiovågor är ljus. Ljus är elektromagnetiska vågor med vissa egenskaper.

Och ja det finns gott om radiokällor som inte är människoskapade, det behövs bara laddade partiklar som rör på sig för att en radiovåg skall alstras.

Är det en FM-radio så är bruset du hör till absolut största del mottagarens egenbrus och betydligt mindre del mänskligt brus och ännu mycket mindre del är ickemänskligt brus.

I AM-radios är det lite annorlunda, där är mänskligt brus ofta den största signalkällan utöver nyttosignalen, därefter mottagaren egenbrus och sedan ickemänskligt brus.
Citera
2009-03-07, 09:45
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Bruset "mellan" kanalerna har givetvis många källor. Grunden för att du fångar upp något överhuvud taget är att radiomottagaren, och då speciellt tydligt för AM-mottagaren, har en förstärkare som ser till att den mottagna signalen når en bestämd nivå. Om det inte finns någon nyttig signal så förstärker den det som finns där till "hörbar" nivå. Till din fråga, vad är det som väsnas mellan kanalerna. Det beror nog på var du bor. Ställer du mottagaren mitt i stilla havet hör du säkerligen bara termiskt brus och hagelbrus. Termiskt brus är ett strukturfritt sus på alla frekvenser och hagelbrus som kommer från att elektronerna i en ström (typiskt svag sådan som sedan blir förstärkt) endast kan räknas i heltal, uppfattas just som frekventa svaga knäppningar i mottagaren. I stan hör man mycket annat. Lampor som slås på och av, och det kan säkert också uppfattas som glest i tiden fördelade knäppningar och antagligen rätt kraftiga sådana. Elektriska motorer med släpande kontakt gör säkerligen en hel del elektromagnetiskt väsen.

Vad atomära radio-källor beträffar så finns det inte så mycket i 100MHz-området. I mikrovågsområdet finns Vätets 21-cm linje (http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_line). Den interstellära gasen kan till och med fås att agera som ett förstärkarmedium motsvarande det i en laser och förstärka 21-cm-strålning (http://adsabs.harvard.edu/full/1979SvAL....5..184K)
Citera
2009-03-08, 10:37
Medlem
><((((°>s avatar
jag har en kort men mycket dum fråga om radioapparater.

kan man bygga en förstärkare med passande antenn för att få in FM-radio från medelhavet? eller är den signalen för svag?
Citera
2009-03-08, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ><((((°>
jag har en kort men mycket dum fråga om radioapparater.

kan man bygga en förstärkare med passande antenn för att få in FM-radio från medelhavet? eller är den signalen för svag?
FM bandets frekvenser lämpar sig inte för så stora avstånd. Svaret på frågan är således nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in