Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2009-03-07, 11:22
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Personligen skulle jag finna det mycket mer inspirerande att veta att det finns andra "jordliknande" planeter. Tycker allmänheten borde tänka om.
Jag antar att jag uttryckte mig klumpigt, vad jag menade var att jag också skulle föredra vetenskapen om jordliknande planeter över en vacker bild.
Citera
2009-03-07, 11:47
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheridan
Ett uppenbart problem för astronomin är att gemene man tror att det handlar om att ta snygga bilder. Som barn förundrades jag över och inspirerades av fantastiska bilder tagna med Mount Palomar 5m-teleskop. Inte hade jag någon aning om att hela syftet med teleskopet var att mäta universum expansion.

Vi kan vända på det och säga att en uppenbar fördel för astronomi gentemot andra grenar av fysiken är att de kan väcka allmänhetens intresse med fina bilder. De kan dölja den "tråkiga" fysiken bakom en radda färgkorrigerade bilder av nebulosor.
Citera
2009-03-07, 15:03
Medlem
Cryxs avatar
Jag fattar inte vad som är fördelen med den? Räcker inte Hubble? Den måste ju ändå fara ganska långt från Jorden för att ens få syn på en liknande planet. Har inte läst så mycket, men.
Citera
2009-03-07, 15:18
Medlem
Brookuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryx
Jag fattar inte vad som är fördelen med den? Räcker inte Hubble? Den måste ju ändå fara ganska långt från Jorden för att ens få syn på en liknande planet. Har inte läst så mycket, men.
Vad jag förstår så är Kepler-teleskopet specifikt byggt för att finna exoplaneter och har således utrustning för det ändamålet.
Här en är lista på vad NASA hoppas kunna ta reda på genom Kepler.
  • Determine how many terrestrial and larger planets there are in or near the habitable zone of a wide variety of spectral types of stars
  • Determine the range of sizes and shapes of the orbits of these planets
  • Estimate how many planets there are in multiple-star systems
  • Determine the range of orbit size, brightness, size, mass and density of short-period giant planets
  • Identify additional members of each discovered planetary system using other techniques
  • Determine the properties of those stars that harbor planetary systems

Så - Hubble är mer ett "vanligt rymdteleskop" medan Kepler har en mängd andra instrument för andra syften. I princip
Citera
2009-03-07, 15:22
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Vi kan vända på det och säga att en uppenbar fördel för astronomi gentemot andra grenar av fysiken är att de kan väcka allmänhetens intresse med fina bilder. De kan dölja den "tråkiga" fysiken bakom en radda färgkorrigerade bilder av nebulosor.

Man kan ju glaset som halvfullt. Instämmer.
Citera
2009-03-07, 15:42
Medlem
MrCheebas avatar
De grå rymdisarna har en silikonbaserad dna. Det står skrivet i sädescirklarna.
Dessutom styrs Nasa av tre inbördes stridande falanger. Nazisterna, mystikerna och frimurarna. Så det...ja. Iallafall. Titta efter silikonplaneter. Det är mitt tips.
Stora ögon, grå hud och telepati.
Citera
2009-03-07, 22:18
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brookus
Vad jag förstår så är Kepler-teleskopet specifikt byggt för att finna exoplaneter och har således utrustning för det ändamålet.
Här en är lista på vad NASA hoppas kunna ta reda på genom Kepler.
  • Determine how many terrestrial and larger planets there are in or near the habitable zone of a wide variety of spectral types of stars
  • Determine the range of sizes and shapes of the orbits of these planets
  • Estimate how many planets there are in multiple-star systems
  • Determine the range of orbit size, brightness, size, mass and density of short-period giant planets
  • Identify additional members of each discovered planetary system using other techniques
  • Determine the properties of those stars that harbor planetary systems

Så - Hubble är mer ett "vanligt rymdteleskop" medan Kepler har en mängd andra instrument för andra syften. I princip

Det är nog snarare precis tvärt om. Hubble är iofs precis som du säger ett "vanligt teleskop". Det innebär dock att det har just en massa olika instrument och används för en massa olika typer av observationer. T.ex. används Hubble för att göra samma typ av observationer som Kepler ska göra: photometri (mätning av ljusstyrkan) av massa stjärnor. Det som gör Kepler så mycket mer effektivt ön Hubble är att den har ett enormt mycket större synfält och därmed ha en större chans att se en planet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in