• 2
  • 3
2009-03-07, 11:22
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Personligen skulle jag finna det mycket mer inspirerande att veta att det finns andra "jordliknande" planeter. Tycker allmnheten borde tnka om.
Jag antar att jag uttryckte mig klumpigt, vad jag menade var att jag ocks skulle fredra vetenskapen om jordliknande planeter ver en vacker bild.
Citera
2009-03-07, 11:47
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheridan
Ett uppenbart problem fr astronomin r att gemene man tror att det handlar om att ta snygga bilder. Som barn frundrades jag ver och inspirerades av fantastiska bilder tagna med Mount Palomar 5m-teleskop. Inte hade jag ngon aning om att hela syftet med teleskopet var att mta universum expansion.

Vi kan vnda p det och sga att en uppenbar frdel fr astronomi gentemot andra grenar av fysiken r att de kan vcka allmnhetens intresse med fina bilder. De kan dlja den "trkiga" fysiken bakom en radda frgkorrigerade bilder av nebulosor.
Citera
2009-03-07, 15:03
Medlem
Cryxs avatar
Jag fattar inte vad som r frdelen med den? Rcker inte Hubble? Den mste ju nd fara ganska lngt frn Jorden fr att ens f syn p en liknande planet. Har inte lst s mycket, men.
Citera
2009-03-07, 15:18
Medlem
Brookuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryx
Jag fattar inte vad som r frdelen med den? Rcker inte Hubble? Den mste ju nd fara ganska lngt frn Jorden fr att ens f syn p en liknande planet. Har inte lst s mycket, men.
Vad jag frstr s r Kepler-teleskopet specifikt byggt fr att finna exoplaneter och har sledes utrustning fr det ndamlet.
Hr en r lista p vad NASA hoppas kunna ta reda p genom Kepler.
  • Determine how many terrestrial and larger planets there are in or near the habitable zone of a wide variety of spectral types of stars
  • Determine the range of sizes and shapes of the orbits of these planets
  • Estimate how many planets there are in multiple-star systems
  • Determine the range of orbit size, brightness, size, mass and density of short-period giant planets
  • Identify additional members of each discovered planetary system using other techniques
  • Determine the properties of those stars that harbor planetary systems

S - Hubble r mer ett "vanligt rymdteleskop" medan Kepler har en mngd andra instrument fr andra syften. I princip
Citera
2009-03-07, 15:22
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Vi kan vnda p det och sga att en uppenbar frdel fr astronomi gentemot andra grenar av fysiken r att de kan vcka allmnhetens intresse med fina bilder. De kan dlja den "trkiga" fysiken bakom en radda frgkorrigerade bilder av nebulosor.

Man kan ju glaset som halvfullt. Instmmer.
Citera
2009-03-07, 15:42
Medlem
MrCheebas avatar
De gr rymdisarna har en silikonbaserad dna. Det str skrivet i sdescirklarna.
Dessutom styrs Nasa av tre inbrdes stridande falanger. Nazisterna, mystikerna och frimurarna. S det...ja. Iallafall. Titta efter silikonplaneter. Det r mitt tips.
Stora gon, gr hud och telepati.
Citera
2009-03-07, 22:18
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brookus
Vad jag frstr s r Kepler-teleskopet specifikt byggt fr att finna exoplaneter och har sledes utrustning fr det ndamlet.
Hr en r lista p vad NASA hoppas kunna ta reda p genom Kepler.
  • Determine how many terrestrial and larger planets there are in or near the habitable zone of a wide variety of spectral types of stars
  • Determine the range of sizes and shapes of the orbits of these planets
  • Estimate how many planets there are in multiple-star systems
  • Determine the range of orbit size, brightness, size, mass and density of short-period giant planets
  • Identify additional members of each discovered planetary system using other techniques
  • Determine the properties of those stars that harbor planetary systems

S - Hubble r mer ett "vanligt rymdteleskop" medan Kepler har en mngd andra instrument fr andra syften. I princip

Det r nog snarare precis tvrt om. Hubble r iofs precis som du sger ett "vanligt teleskop". Det innebr dock att det har just en massa olika instrument och anvnds fr en massa olika typer av observationer. T.ex. anvnds Hubble fr att gra samma typ av observationer som Kepler ska gra: photometri (mtning av ljusstyrkan) av massa stjrnor. Det som gr Kepler s mycket mer effektivt n Hubble r att den har ett enormt mycket strre synflt och drmed ha en strre chans att se en planet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in