2009-03-06, 21:14
Medlem
dawatts avatar
Jag har opererat min axel två gånger för "luxerande axel", dvs den hoppade ur led. När jag gjorde den sista operationen så höll jag upp axeln enbart med muskelkraft. Alltså hade jag knappt någon "skål" kvar och dessutom inget brosk alls. Sista operationen så flyttades en benbit och skruvades fast så att axeln skulle hållas på plats, detta har resulterat i att jag har begränsad rörlighet i den. Kan t.ex. inte kasta en boll med överhandskast längre.

Jag var hos sjukgymnastiken ett tag, men det föll bort pga tidsbrist.

Nu har jag styrketränat i två månader, och har funnit mig till rätta i rutinerna där. Kör 5-6 gånger i veckan. Ben och biceps en dag, rygg, axlar och triceps en dag, och bröst en dag. Mage kör jag varje gång.

Mitt problem är att vid t.ex. biceps så klarar jag inte av ens hälften så många repetitioner med högern som med vänstern, tack vare axeloperationen. Jag trodde att jag skulle lösa det genom att helt enkelt köra lika många repetitioner på båda armarna, men har nu upptäckt att höger biceps känns bra mycket större än det vänstra. Detta har jag kommit fram till beror på att man använder musklerna i axeln när man tränar biceps, och det är musklerna i höger axel som blir trötta snabbare än på den vänstra sidan, inte själva bicepsmuskeln.

Frågan är då, kör jag bicepsövningar tills jag är lika trött i båda bicepsmusklerna, eller ska jag fortsätta köra lika många reps?

Jag har säkerligen ett antal andra frågar gällande hur jag ska träna min axel också, men jag börjar med det här. Hoppas att någon kunnig orkar läsa allt.

Mycket tacksam för svar.
Citera
2009-03-06, 22:04
Medlem
Piglets avatar
Ok bara så jag förstår dig rätt....

Du har har tid att träna 5-6 ggr i veckan men inte gå på sjukgymnastiken och få professionell hjälp med din axel.

I och med att du nu börjar tycka att du har problem med din axel tycker jag du ska ta och läsa ovanstående mening igen och funderar på om du kanske ska prioritera lite annorlunda.

Mitt råd är således att återuppta din sjukgymnastik och inte försöka fiska ett svar från FBs medlemmar som troligen aldrig varit i samma sits som dig och därför inte har någon kunskap om det hela (även om säkert många kommer försöka framstå som dom har det)
Citera
2009-03-06, 22:23
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piglet
Ok bara så jag förstår dig rätt....

Du har har tid att träna 5-6 ggr i veckan men inte gå på sjukgymnastiken och få professionell hjälp med din axel.

I och med att du nu börjar tycka att du har problem med din axel tycker jag du ska ta och läsa ovanstående mening igen och funderar på om du kanske ska prioritera lite annorlunda.

Mitt råd är således att återuppta din sjukgymnastik och inte försöka fiska ett svar från FBs medlemmar som troligen aldrig varit i samma sits som dig och därför inte har någon kunskap om det hela (även om säkert många kommer försöka framstå som dom har det)
Herregud alltså. Tillbaka till din sjukgymnast om du verkligen bryr dig om din axel mannen.

Mvh
Citera
2009-03-07, 08:55
Medlem
dawatts avatar
Nu var det dock över ett år sedan jag gick hos sjukgymnasten, mao är jag avskriven därifrån. Jag gick där under en hektisk tid(ett par månader) med arbete och en massa problem. Kan dock inte påstå att jag fick någon nämnvärd hjälp där dock. Bara tillgång till ett minimalt gym. Hon sade dessutom att jag kunde börja träna på vilket gym som helst, när som helst, med samma resultat.

Nu kan ni kanske försöka koncentrera er på mina frågor? För om ni orkade komma med sådana där svar så antar jag att ni hade ett par riktiga svar i bakfickan också?
Citera
2009-03-07, 11:10
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dawatt
Nu var det dock över ett år sedan jag gick hos sjukgymnasten, mao är jag avskriven därifrån. Jag gick där under en hektisk tid(ett par månader) med arbete och en massa problem. Kan dock inte påstå att jag fick någon nämnvärd hjälp där dock. Bara tillgång till ett minimalt gym. Hon sade dessutom att jag kunde börja träna på vilket gym som helst, när som helst, med samma resultat.

Nu kan ni kanske försöka koncentrera er på mina frågor? För om ni orkade komma med sådana där svar så antar jag att ni hade ett par riktiga svar i bakfickan också?
https://www.flashback.org/showthread.php?t=542181

Där finner du mkt av axelrehab

Mvh
Citera
2009-03-07, 17:28
Medlem
dawatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
https://www.flashback.org/showthread.php?t=542181

Där finner du mkt av axelrehab

Mvh

Tack för det, skall läsas noga.

Har du några övriga tips angående det där med antal reps vid biceps-träning?

Mvh
Citera
2009-03-07, 18:52
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dawatt
Tack för det, skall läsas noga.

Har du några övriga tips angående det där med antal reps vid biceps-träning?

Mvh
När rotatorcuffen (artikeln du ska läsa) börjar fungera och du fortfarande är svagare i biceps kan vi börja fundera på annat upplägg.

Mvh
Citera
2022-11-03, 00:30
Medlem
Många gånger gör du mer rätt i att skippa sjukgymnastiken och gå direkt på hårdare träning.

Har personligen opererats för just detta. Tror tyvärr bara du har opererats av fel läkare. Det bör inte krävas två utan endast en operation för att bli bra i axeln om man opereras av någon som vet vad han gör.

Vilket sjukhus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in