Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-03-10, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Playcontrol
Det går visst bra att med båda händerna ta tag i ett element för att neutralisera sig själv, men det är säkrare att ha ett antistatarmband på sig som är kopplat till chassit eller en antistatmatta medan man håller på.
Då nollar du dig mot elementet och inte mot det du ska pilla med vilket inte är samma sak. För att undvika ESD-skador vill man bli av med potentialskillnaden mellan dig och komponenterna. Att pilla på element, vattenkranar eller slicka på jordlen i vägguttaget kommer bara jorda dig mot det du pillar på, inte komponenterna.
Sen ska det ju tydligen rätt mycket till innan du skadar grejerna med ESD men det är alltid bättre att ta det säkra före det osäkra. Jag har inte köpt mig ett antistatarmband utan jag ser till att pilla mycket på chassit när jag är inne i datorn och gräver istället.
Citera
2009-03-10, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sydostman
Det är många 'experter' i den här tråden och nästan alla har en helt egen sanning

Det enkla svaret är: ja - du bör använda antistatarmband och du bör ansluta det till jordanslutningen i ditt vägguttag eller till något annat som är förbundet med jord - t.ex ett element. Detta för att undvika att komponenterna skall skadas pga statisk elektricitet.
Skador på halvledarkomponenter kan vara högst olika. Vissa komponenter slås ut direkt, andra efter dagar, månader eller år. Det går inte att veta säkert. Så var försiktig, det lönar sig.

Jag har tom för mig att om man beställer en dator i delar från komplett så får man med ett antistatarmband. Problem solved.
Fast vad hjälper det att vara jordad mot ett element om inte datorkomponenterna har samma jord? Du kan fortfarande få potentialskillnader då.
Citera
2009-03-10, 15:42
Medlem
sydostmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Fast vad hjälper det att vara jordad mot ett element om inte datorkomponenterna har samma jord? Du kan fortfarande få potentialskillnader då.

Nä, det är sant.
Men komponenterna kommer ju packade i antistatiskt material och borde därmed ha minimal laddning. Om du bara avjordar dig själv innan du tar i komponenterna och sedan ser till att ta i datorns chassi innan du sätter i komponenterna så bör allting få samma potential och därmed borde risken för skador vara minimerad.
Citera
2009-03-10, 16:07
Medlem
Jag föredrar den här guiden för den funkar både till felsökning och för att bygga ihop första gången. Den går ut på att man sätter ihop de 5 viktigaste delarna utanför lådan på tex moderkortets kartong eller annan icke ledande yta. Mycket lättare att se om något är fel med bara 5 delar att felsöka.

Moderkortet
Processorn + Kylaren
1 minne
Grafikkortet
Nätaggregatet

http://www.techsupportforum.com/hard...ur-system.html
Strunta i rubriken och använd en stjärnskruvmejsel istället för en platt för att stänga av och starta datorn genom att röra vid metall piggarna där kablarna till front panelen ska sitta.

Edit:
Lever trådskaparen fortfarande?
Senast redigerad av panpo98 2009-03-10 kl. 16:18.
Citera
2009-03-10, 17:55
Medlem
martiness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Edit:
Lever trådskaparen fortfarande?

Nej, han har gått under jord...
Citera
2009-03-11, 23:07
Medlem