Flashback bygger pepparkakshus!
2009-03-10, 16:54
Medlem
Har ett Asus P5Q SE 2 moderkort, och jag lyckas inte köra dual channel. Tänkte uppdatera BIOS på det, och se om det funkar då.

Vill helst slippa flasha med usb eller liknande, och ser i manualen att man kan uppdatera via Internet (asus egna program). Är det samma sak att uppdatera på denna vis, som att uppdatera via floppy?

Och ska man välja via internet, eller ladda ner filen, och sedan välja den/dom? Vilket är lättast och säkrast?
Citera
2009-03-10, 16:56
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huddit
Har ett Asus P5Q SE 2 moderkort, och jag lyckas inte köra dual channel. Tänkte uppdatera BIOS på det, och se om det funkar då.

Vill helst slippa flasha med usb eller liknande, och ser i manualen att man kan uppdatera via Internet (asus egna program). Är det samma sak att uppdatera på denna vis, som att uppdatera via floppy?

Och ska man välja via internet, eller ladda ner filen, och sedan välja den/dom? Vilket är lättast och säkrast?
Hmm, har du satt RAM-minnena rätt då?
Citera
2009-03-10, 17:35
Medlem
DennisOlofs avatar
Huddit, kan du uppdatera via ett USB flashminne så ska du välja denna metod först, mycket säkrare än att köra via windows eller något annat program.

Bara ta ner senaste (ej beta eller så) från asus hemsida, lägga ut den på pinnen och följa instruktionerna i manulen hur man gör sedan är det klart.

Om det fortfarande inte funkar efteråt, sitter minnena i rätt slotar ? på en del måste man stoppa in minnena där det är angivet av manualen för att få dual channel. Sedan är det ju alltid bra om man har dual channel kit (minnena då) för då funkar det garanterat utan problem.
Citera
2009-03-10, 22:17
Medlem
Kan ju testa via USB, är dock inte så säker på vad som ska göras.

Problemet med ramminnena är att jag endast kan använda de två vänstra (alltså singel channel). På mitt förra, ett Asus P5K, kunde jag bara använda de två högra. Jag trodde det var trasigt, skickade in det till komplett, dom kollade det och sa att det var okej, dock så köpte jag ett nytt innan jag visste det (sälja gamla bara). Sitter nu på Asus P5Q SE2. Alla minnen är likadana; Corsair xms2 800mhz.

Det som funkar är:

Två minnen i de två vänstra slotsen.

Det som inte funkar är:

Samma minnen, fast i A1 och B1 (alltså samma färg, dual, enligt manual).
Alla minnen i alla slots (4 stycken 1gb)

Har testat med:

1,9V på minnena
2,0V på minnena
2,0V minnen och 1,2V nordbryggan

INGET fungerar. Fläktarna varvar upp sig, får ingen bild på skärmen. De kollade även ena paret ram minnen på komplett, och det andra paret är nya och båda paren funkar i singel channel (två stycken alltså, går att blanda). Hjälp mig!
Citera
2009-03-11, 00:15
Medlem
Hur vet du att de inte körs i dual channel? Det kanske bara är programmet som visar fel.
Citera
2009-03-11, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Hur vet du att de inte körs i dual channel? Det kanske bara är programmet som visar fel.

Va? De sitter inte i dual channel alltså körs de inte i dual channel. Hursomhelst så funkar inte alla fyra ram minnena samtidigt.
Citera
2009-03-12, 13:22
Medlem
DennisOlofs avatar
Kan ju vara så att du inte kan använda 4st minnes stickor och köra dual channel.

Om du vet att två minnesmoduler fungera, som du beskrev tidigare att man monterade in dom rätt. Då finns ju alternativet att bara köra med två och vill man ha mer minne bara köpa större sådana.

Sedan är det klart att moderkortet måste klarar av stora minnemoduler men det står angivet där. Tror inte en bios-uppgradering kommer fixa problemet.
Citera
2009-03-12, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huddit
Va? De sitter inte i dual channel alltså körs de inte i dual channel. Hursomhelst så funkar inte alla fyra ram minnena samtidigt.
Tänkte att du kanske stoppade in minnena i fel slots. För att köra dual channel måste de vara i samma färg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in