Flashback bygger pepparkakshus!
2009-03-11, 20:33
Medlem
zeligs avatar
Detta är tyvärr ännu en "jag har blivit blåst på blocket" tråd...
(kanske bättre att posta under juridik?)

En kille i södra Sverige som driver en datafirma säljer gamla datordelar på blocket.

Jag behövde ett nytt/gammalt moderkort till sonens dator så jag bestälde ett. Efter att ha satt in 200kr på hans konto så mejlade han att allt var okej
och att paketet snart är på väg... Detta var för en månad sedan!

Har försökt att kontakta honom båda via mail och telefon men får ingen respons så jag antar att jag blivit blåst.

Eftersom det inte rör sig om några stora pengar så är min fråga:

Lönar det sig att polisanmäla en sån sak?

Jag har ju killens namn, mail, adress, postgironr o.s.v men han kanske vet han att polisen inte bryr sig.

Det är som sagt retsamt att veta att han kanske satt detta i system och blåser folk på småpengar och vet att han inte åker dit.

Vad skulle ni gjort?

Tack på förhand,
Citera
2009-03-11, 20:39
Medlem
Du kanske skulle kontakta blocket och uppge honom samt hans "datafirma", kanske är det flera som blivit blåsta.
Citera
2009-03-11, 20:45
Medlem
claymanns avatar
det är inga stora pengar, men självklart är det principen..

Men tänk på att de kan vara så att han har skickat iväg paketet, men att det försvunnit hos posten, sånt händer ibland..

Så ta kontakt med han igen..

Annars gör som föregående sa, eller gå till polisen o se va dom har o säga.. Annars om det inte är för långt o åka, åk hem till honom
Citera
2009-03-11, 20:50
Medlem
Sbnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claymann
det är inga stora pengar, men självklart är det principen..

Men tänk på att de kan vara så att han har skickat iväg paketet, men att det försvunnit hos posten, sånt händer ibland..

Annars gör som föregående sa, eller gå till polisen o se va dom har o säga.. Annars om det inte är för långt o åka, åk hem till honom

Spelar ingen roll om han skickat eller inte. Det är inte upp till kunden att ansvara för leveransen. Säljaren är ansvarig mot kunden. Posten mot säljaren. Är det dessutom en legit firma så gäller en himla massa konsumentköpslagar.

Polisanmäl oavsett köpesumma. Ta kopior på betalningskvitton, mail korrespondensen mm.
Citera
2009-03-11, 21:42
Medlem
zeligs avatar
Citat:
Säljaren är ansvarig mot kunden. Posten mot säljaren. Är det dessutom en legit firma så gäller en himla massa konsumentköpslagar.

Killen sålde varorna som privatperson.

Däremot så spårade jag m.h.a domännamnet i email-adressen till hans lilla datorfirma. Namnet på postgiro-kontot samt namnet bakom telefonnumret på datorfirman är samma.

Känns ändå konstigt...hade jag velat blåsa folk så skulle jag använda en typ hotmail/yahoo adress inte min enskilda firmas mailserver.

Citat:
Ursprungligen postat av claymann

Om han nu skickat paketet varför inte svara på mina mail? Har skickat minst 10-15 mail till honom.

Ringer man på telefonen (ett mobilnr) så kommer man bara till en telefonsvarare...(har lämnat meddelande o.s.v)

Tyvärr är det allt för långt för att åka dit...

Ska ev. försöka ringa några av hans andra familjemedlemmar...har m.h.a av birthday.se och hitta.se pusslat ihop vilka som bor i samma hushåll.

Frågan om det hjälper? Annars blir det som sagt en polisanmälan...man måste hålla på principen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in