Flashback bygger pepparkakshus!
2009-03-12, 16:01
Medlem
Santa Clauss avatar
Hjälper en kompis med en dator som kraschar när man spelar...

Datorn har ett integrerat Intel-kort, som jag misstänker kan vara överhettat.
CPUn ligger mellan 30-40°C enligt "HWmonitor" (ingen aning om det är bra eller inte), men om det stämmer så är det ju ingen fara med CPUn.

Lådan verkar sval rent allmänt, men han får inte fram nån temperatur på chipset/GPU.

Vad ska man ha för (windows-) program för att ta reda på det?

När det kraschar så fryser bilden, men vi kan snacka på ventrilo i ca 30sec innan datorn dör, så jag antar att det är grafiken som krånglar?

Är en HP DC5800, men jag har inte sett att det verkar vara några specifika problem med den modellen.
Citera
2009-03-12, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Santa Claus
Hjälper en kompis med en dator som kraschar när man spelar...

Datorn har ett integrerat Intel-kort, som jag misstänker kan vara överhettat.
CPUn ligger mellan 30-40°C enligt "HWmonitor" (ingen aning om det är bra eller inte), men om det stämmer så är det ju ingen fara med CPUn.

Lådan verkar sval rent allmänt, men han får inte fram nån temperatur på chipset/GPU.

När det kraschar så fryser bilden, men vi kan snacka på ventrilo i ca 30sec innan datorn dör, så jag antar att det är grafiken som krånglar?

Är en HP DC5800, men jag har inte sett att det verkar vara några specifika problem med den modellen.

Om datorn bara dör efter ett tag så bör det väl lämpligen vara processorn - inte grafikkortet? Visserligen har jag inte så stor erfarenhet av integrerade grafikkort - undantaget en slägga någon gång.

När det kommer till program så bör du leta upp moderkortets tillverkare, de borde ha något program på deras hemsida eller eventuellt länkat därifrån.
Citera
2009-03-12, 16:06
Medlem
Santa Clauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8D8
Om datorn bara dör efter ett tag så bör det väl lämpligen vara processorn - inte grafikkortet? Visserligen har jag inte så stor erfarenhet av integrerade grafikkort - undantaget en slägga någon gång.

När det kommer till program så bör du leta upp moderkortets tillverkare, de borde ha något program på deras hemsida eller eventuellt länkat därifrån.

Men om CPUn dör så skulle vi ju inte kunna fortsätta att snacka på vent...
Citera
2009-03-12, 16:06
Medlem
claymanns avatar
ladda ner rivatuner... när du har det uppe.. ta översta customize, sen harware monitoring.. Där ser du tempen längst ner..

edit: vet dock inte om det går för att de e integrerat... testa med något annat program annars som everest..
Senast redigerad av claymann 2009-03-12 kl. 16:09.
Citera
2009-03-12, 16:10
Medlem
Citat:
Men om CPUn dör så skulle vi ju inte kunna fortsätta att snacka på vent...

Aha, jag läste igenom alldeles för snabbt. My bad.

Lycka till.
Citera
2009-03-13, 09:20
Medlem
Roger Venuss avatar
Jag hade samma problem. Köp en ny fläkt på Kell&Company. Mitt grafikkort laggade med men det fixade sig.
Om du har laptop så köp en nyl/fläktplatta för typ 150-300 spänn på Kell&C.o Eller Klabbe Olsson. Funkar perfekt

//Roger Venus :
Citera
2009-03-13, 10:27
Medlem
Sbnr1s avatar
Citat:

Råder dig att läsa claymann's inlägg angående första frågan.

Angående andra: Nej det behöver inte vara enbart grafiken. Kan vara samspel med annan hårdvara som orsakar problemet. Du svarade även 8D8 att processorn inte verkar vara felet för du kan snacka på vent trots att skärmen blir svart/grafiken fryser sig? Ja men vad händer sen? Datorn kraschar. Brukar inte krascha om grafiken stängs av utan tugga på med svart skärm. Om processorn blir överhettad eller buggar sig ja då kan datorn krascha.

Vad exakt gör ni när den fryser följt av en krasch? Är ni bara idle eller drar ni igång program osv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in