2009-03-13, 07:41
Medlem
TEOs avatar
Jag antar att de flesta har hört talas om följande fenomen.

En person sitter på en stol. Fyra andra lägger händerna omlott på personens huvud, dvs personen har åtta händer på sitt huvud.
Nu koncentrerar alla på den sittande personen.

Sedan tar man och knäpper händerna och låter pekfingrarna peka utåt.
man tar därefter och stoppar in sina pekfingrar i armhålorna och i knävecken på personen som sitter och sedan lyfter man. Personen lyfts hur enkelt som helst...svävar nästan. Testa sedan att göra samma sak utan att lägga händer på huvudet på stolmänniskan, och det är nästan omöjligt att lyfta.

Jag söker den vetenskapliga förklaringen på detta. Har sökt men inte hittat någon. Jag är visserligen kass på att söka så det kan bero på det
Citera
2009-03-13, 10:27
Medlem
evolutes avatar
Jag har gjort detta flera gånger utan att lägga händer på personens huvud. Förklaringen är alltså att endera att en (eller flera) personer i sällskapet är lurig och inte försöker lyfta när man inte har gjort handpåläggningen, för att göra det mystiskt, eller att den psykologiska effekten av att någon säger att det är omöjligt är stark.
Citera
2009-03-13, 10:42
Medlem
Skall alla pekfingrar bära samma, blir det tio kilo per finger om den lyfte väger 80.

Lätt att jämföra om man har två hinkar med vatten bredvid.
Citera
2009-03-13, 15:15
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bo39
Skall alla pekfingrar bära samma, blir det tio kilo per finger om den lyfte väger 80.

Lätt att jämföra om man har två hinkar med vatten bredvid.

Jupp alla pekfingrar skall bära. Men att bära 10kg på ett rakt finger (jag antar att fingrarna är raka när man gör detta) är ändå ganska tungt eller hur? Men allt det "mystiska" kanske gör att man bortser från detta då man utför lyftet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in