Flashback bygger pepparkakshus!
2009-03-13, 09:25
Medlem
Roger Venuss avatar
Tjenare.

Jag köpte för nåt år sen en WD MyBook med 500GB.
Sedan när jag skulle använda den(Lägga in DVDR/BLUERAY) så kom dom inte in på hårddisken, står att det inte finns plats nog.
I Jul köpte jag en WD My Passport och det var samma problem med denn.
Sedan pratade jag med en kompis och han sa att det var ett FAT32 system på dem båda.

Varför funkar inte DVDR på FAT32 ?

//Roger VEnus
Citera
2009-03-13, 09:30
Medlem
Micke666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Venus
Tjenare.

Jag köpte för nåt år sen en WD MyBook med 500GB.
Sedan när jag skulle använda den(Lägga in DVDR/BLUERAY) så kom dom inte in på hårddisken, står att det inte finns plats nog.
I Jul köpte jag en WD My Passport och det var samma problem med denn.
Sedan pratade jag med en kompis och han sa att det var ett FAT32 system på dem båda.

Varför funkar inte DVDR på FAT32 ?

//Roger VEnus
http://sv.wikipedia.org/wiki/FAT

FAT 32 klarar inte filer som är större än 4gb, och en dvd ligger ju på runt 4,7gb eller mer. Så det bästa du kan göra är att forma tera disken till NTFS.
Citera
2009-03-13, 09:31
Medlem
Kyrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke666
Så det bästa du kan göra är att forma tera disken till NTFS.
Jag har ett vagt minne av att han inte ska behöva formatera om den, utan endast "uppgradera" till NTFS. Men det är ett vagt minne som sagt.
Citera
2009-03-13, 09:45
Medlem
Dreass avatar
Eller så kan du konvertera den till NTFS, hur man skriver i CMD vet jag inte. Sök på Convert to ntfs på google så får du nog svar!
Citera
2009-03-13, 10:30
Medlem
Micke666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrios
Jag har ett vagt minne av att han inte ska behöva formatera om den, utan endast "uppgradera" till NTFS. Men det är ett vagt minne som sagt.
Ja, det var jag som tänkte lite fel, det måste vara bättre att konvertera hårddisken då han förmodligen har sparat ner en del grejer på den.
Men när jag har köpt ny diskar så brukar jag alltid formatera dom först för att skapa en partion och få dom till NTFS.
Citera
2009-03-13, 10:41
Medlem
jastors avatar
Start -> Kör -> CMD

I kommando tolken skriver du:
convert x: /fs:ntfs

Där X är enhetsbetäckningen på din fat32 hårddisk.
Citera
2009-03-13, 12:33
Medlem
Du ska vara medveten om att det kan gå åt skogen när du konverterar och sedan bli problem när du försöker använda recovery program för att rädda innehållet.

Säkerhets kopia skulle vara bra att ha i det här läget så att du inte sitter och gråter efteråt om något går snett.
Citera
2009-03-13, 17:32
Medlem
Roger Venuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Eller så kan du konvertera den till NTFS, hur man skriver i CMD vet jag inte. Sök på Convert to ntfs på google så får du nog svar!

Finns det någon risk med att Convertera ? Men kan man lägga in HD-Filer på te.x 3.5Gb ? Allså FAT32
Citera
2009-03-13, 18:11
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Venus
Finns det någon risk med att Convertera ? Men kan man lägga in HD-Filer på te.x 3.5Gb ? Allså FAT32
Ja, alla dina filer riskerar att korrumperas när du konverterar. Kopiera de viktigaste först till andra diskar. Sen är det bara att köra.

FAT32 kan lägga in filer på 3.5Gb ja, men de kan inte hantera DVD-filmer på >4Gb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in