Flashback bygger pepparkakshus!
2009-03-14, 01:20
Medlem
Jag, en stekares avatar
Hej!

Har precis kopplat in en ny 20" wide till datorn och har upptäckt en lite irriterande sak. I vertikala fält är skärmen skarp och aningen suddig om vartannat.

Det är inte tydliga linjer mellan det skarpa och det oskarpa, men syns tydligt när man rör ett fönster med text över skärmen.

Min gissning är att grafikortet är för klent, det är ett geforce FX5200 128 Mb RAM.
Kör i 1680 x 1050, vilket är maxupplösning både för skärmen och grafikkortet.

Har testat med en del lägre upplösningar, men det ser knasigt ut pga omskalning.

Kan det vara något annat än för klent grafikkort?
Citera
2009-03-14, 01:30
Medlem
stilltons avatar
låter som en billig lcdskärm som inte sprider ljuset särskillt bra. syns problemet väl med ljusa bilder, men knappt alls med mörka bilder så är det garanterat problemet (mörka bilder med ljusa partier kan förstärka problemet)
Citera
2009-03-14, 01:38
Medlem
Jag, en stekares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
låter som en billig lcdskärm som inte sprider ljuset särskillt bra. syns problemet väl med ljusa bilder, men knappt alls med mörka bilder så är det garanterat problemet (mörka bilder med ljusa partier kan förstärka problemet)

hmm, det var iofs ingen dyr skärm och det är vid skarpa kontraster som det syns mest.

testade att köra 1360*768 och då var skärpan exakt likadan över hela skärmen, borde inte det fenomenet du beskriver vara kvar även vid lägre upplösning?
Citera
2009-03-14, 01:44
Medlem
En kompis hade samma problem. Kolla kablarna, de var de som han hade problem med.
Citera
2009-03-14, 02:27
Medlem
kklasens avatar
Ett tips är att aldrig använda VGA kablar om din skärm samt grafikkort har dvi utgång/ingång. Har du en skärm som pallar dvi och ett grafikkort med dvi utgång ska du använda en sådan kabel. Obs, ingen adapter i mellan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in