2009-03-15, 12:20
Medlem
appe-s avatar
"Observation: I can't see a thing. Conclusion: Dinosaurs."
- Carl Sagan, i dvdn "Cosmos".

jag brjar mrka hur populrvetenskap p folklig niv blir mer och mer oskiljaktig de mer riktiga vetenskapsteorierna. det blir svrare och svrare att se om "professorn" egentligen r professor, eller om personen i frga bara har pluggat kemiskt innehll fr snickerglass i arton r.
de senaste i raden r teorier om "multiversum". ganska rejla tankeexperiment dr vi tydligen ska vara en del av ett ondligt antal universa.
hur realistisk r den hr tanken? den styrker nmligen den teori som jag sjlv var s betuttad i som barn - att vi finns verallt, dimensionsfritt.
jag har kvar en stor A2-bild ifrn lgstadiet, dr jag frskte frklara hur vrat universum t.ex var en atom, bland andra atomer (universum), som byggde upp ett nytt strre universum, som i sin tur blev sitt egna universum av flera.

r det det hr som r multiversum-teorin, eller ska jag lsa det hr i samband med diskussionen kring alla vra dimensioner - och strnteorin?

rdda grna en frvirrad svenssonfysiker, och frklara (med relativt enkla opus) vad multiversumteorin egentligen betyder.

hnvisningar till wikipediaartiklar undanbedes, d jag r ofrmrgen att frst dom trots luslsning.
Citera
2009-03-15, 12:52
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
[
rdda grna en frvirrad svenssonfysiker, och frklara (med relativt enkla opus) vad multiversumteorin egentligen betyder.

Den multiverse-teori som man oftast stter p inom kvantfysiken har sina rtter i Everett's 'relative state'-teori frn 50-talet, och har mnga moderna anhngare, t ex David Deutsch. Den kallas ofta fr 'many worlds'.

I sin enklaste form kan man sga, att teorin sger att om man gr det klassiska dubbel-spalt-experimentet s ser vi ett av mnga utfall. Men de andra utfallen sker ocks, i andra vrldar.

Eftersom du ville ha det kort stter jag punkt hr. Det finns ju som du nmner wikipedia m.m.
Citera
2009-03-16, 01:45
Medlem
kamikaze_kids avatar
Lite OT men du visste allts vad atomer var och kunde frklara det i lgstadiet?
Citera
2009-03-16, 02:24
Medlem
Sandozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikaze_kid
Lite OT men du visste allts vad atomer var och kunde frklara det i lgstadiet?

Det skriver vl nd inte ts?

"jag har kvar en stor A2-bild ifrn lgstadiet, dr jag frskte frklara hur vrat universum t.ex var en atom, bland andra atomer (universum), som byggde upp ett nytt strre universum, som i sin tur blev sitt egna universum av flera."

Ett barns vrldsbild allts och drtill ett frsk att frst och frklara multiversum genom en mikro-makrokosmosmodell.
Citera
2009-03-16, 02:40
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandoz
Det skriver vl nd inte ts?

"jag har kvar en stor A2-bild ifrn lgstadiet, dr jag frskte frklara hur vrat universum t.ex var en atom, bland andra atomer (universum), som byggde upp ett nytt strre universum, som i sin tur blev sitt egna universum av flera."

Ett barns vrldsbild allts och drtill ett frsk att frst och frklara multiversum genom en mikro-makrokosmosmodell.
japp. jag hade ingen aning om vad en atom var. bara att den sg ut som en liten boll, att den var vldigt liten och att den fanns verallt.
de existentiella frgor jag avhandlade i den ldern var mest populrfilosofiska - eller ja; "skitballt".
inte fr att jag r ngon stjrna p matte, men i lg lder blev jag vldigt fascinerad av ondlighet och hur "mycket" allting var. jag brukade fundera lnge p vem i hela friden som var s smart att han kom ihg vad alla saker hette och gjorde, t.ex.

iaf: ah. "mikro-makrokosmosmodellen" r allts vad den teorin kallas? jag sg nyligen samma tankebanor i ett av sagans avsnitt i 'cosmos', och insg att jag tnkte likadant. det frefaller faktiskt vldigt logiskt, d allt till synes fungerar likadant i strre perspektiv och storlekar. t.ex. s minns jag att jag styrkte min teori med att;
"jamen, atomen r ju rund, och det r ju stjrnan ocks, och planeten med!"
jag tror det var en tolkning p hur fysiska lagar tillmpas s hr i vuxen efterhand, kanske.

om den hr teorin mot all frmodan skulle vara ngot som helst reell; hur skulle vrt egna universum se ut? en sfrisk ondlighet av dimensioner?
dessutom. om ett universum har ett geografiskt slut (som min version av s kallade mikromakrokosmosmodellen krver), ter det sig inte logiskt att det r sfriskt? jag menar, s appliceras ju gravitationen verallt i universum, hittills (reflektionen liknar mina tidiga uttalanden om att "jamen, atomen r ju rund").
Citera
2009-03-16, 10:04
Medlem
DAGGER[X]s avatar
En neuron jmfrd med ett galaktiskt filament.
http://sprott.physics.wisc.edu/Picko...ron-galaxy.jpg
Citera
2009-03-16, 10:30
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
En neuron jmfrd med ett galaktiskt filament.
http://sprott.physics.wisc.edu/Picko...ron-galaxy.jpg
agnostikern i mig vcks till liv nr man ser snt. inte fr att jag r fr ngon skapelseteori, men jag har lite svrt att ..inte tro p den vrldsbild jag byggde som barn. riktigt hftigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in