Flashback bygger pepparkakshus!
  • 6
  • 7
2009-03-25, 16:23
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Att frlita sig p globalt kosmopolitiskt och kommunistiskt styre och frtryck r inte frihet.

Ok, jag brjar frst varfr du tycker Belzebubb r en av de vettigaste debattrerna p FB...
Citera
2009-03-26, 11:04
Medlem
Carpe Diems avatar
PI -> PU
/mod.
Citera
2009-03-27, 19:12
Medlem
NorrMoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Om man ska mrka ord s har svenska staten gtt in som borgenr till svensk bilindustri under frutsttning att pengarna investeras i Sverige. I USA har Obama gtt in med std under frutsttning att det sker i USA. Tysklands std r ocks fr industrin inom landet. Om Frankrike beter sig likadant s r det inte s konstigt.
Mrka p ord ja.....
Det dr r verkligen ju ett sandlde-argument. Frankrikes agerande blir ju inte mindre protektionistiskt bara fr att andra gr samma sak ....... Om du bryter mot reglerna blir ju inte regelbrottet mindre bara fr att ocks andra brutit mot reglerna ....

Vad gller USAs agerande ligger detta utanfr den hr diskussionen om EU och Renault (och andra europeiska biltillverkare)......

Jag knner inte till under vilka premisser Tyskland och Frankrike valt att stdja sina bilfretag. Dremot har jag en hygglig pejling p vad den svenska regeringen har gjort fr satsningar fr det svenska bilklustret.
1. Avsatt 3 miljarder kr p forsknings- och utvecklingsinsatser
2. Avsatt upp till 20 miljarder i kreditgarantier till fretag som tar ln frn Europeiska Investeringsbanken (EU-institution)
3. Avsatt 5 miljarder kr fr undsttningsln till krisdrabbade fretag
http://www.regeringen.se/content/1/c...8/a510880c.pdf (sammanfattning)
http://www.regeringen.se/content/1/c...0/c84fbb0a.pdf (regeringsbeslutet)

Jag har dlig pejling p EUs regelverk fr std till fretag men regeringen hvdar att std till forsknings- och utvecklingsinsatser r tilltet enligt EUs regelverk. Att ln som beviljas av ett EU-organ torde rimligen ligga inom ramen fr EUs regelverk tar jag fr givet och vad gller undsttningslnen stller regeringen som villkor att de r i verensstmmelse med EUs regler.

Nr det gller Tysklands och Frankrikes std till sina respektive bilindustrier tror inte jag att de r srskilt mycket annorlunda n den svenska regeringens std. Men framfrallt tror jag inte att de sttt sina bilindustrier p ett stt som strider mot EUs regler. Men om de har gjort det s tror jag inte att dom undkommer protester eller och mjligen ngon sorts bestraffning frn EU. Man ska ju ocks ha klart fr sig att i botten fr dom enskilda europeiska staternas std till sina bilindustrier finns en verenskommelse som EUs medlemslnder beslutade under hsten 2009.

S jag tror dock du har fel. Ngra srskilda statsprotektionistiska std frn EUs medlemsstater till sina egna bilindustrier r nog inte mjliga. Att den svenska regeringen stder fretag i Sverige, den tyska i Tyskland och den franska i Frankrike, och s vidare - r bde sjlvklar och logisk. Det r helt enkelt en fljd av att respektive stat har ett ansvar fr bilindustrierna inom sina egna statsgrnser. Fr ngot uttalat frbud fr fretag inom det svenska bilklustret att anvnda dom "svenska" pengarna utanfr Sverige - finns inte i det svenska regeringsbeslutet.
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Sedan att det p ngot stt r skumt att Frankrikes industriminister vlkomnar hemflyttad tillverkning. Vad menar du att han skulle gra? Fresprka utslagning av franska fabriker?
Om Frankrikes industriminister sa ngot annat vore det sannerligen mycket frvnande och fr min del fr han sga vad han vill. Fr vad jag tycker i frgan spelar ju en mindre roll. Faktum kvarstr dock att Frankrike har retat upp EU-kommissionen genom en kombination av hans uttalanden och drfr att Renault fattat beslut om att flytta produktion till Frankrike. Det kan vid en frsta anblick verka protektionistiskt och stridande mot EUs regelverk.

Slutligen: I mitt frra inlgg ppekade jag flera gnger att det inte r skert att Frankrike agerat protektionistiskt eller ens p ett stt som strider mot EUs regler. Mnga har brjat misstnka att det r s men n s lnge finns inget som bekrftar detta.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in