• 7
  • 8
2011-06-15, 22:43
Medlem
General Nogis avatar
King har tillhandahllit en kort frklaring till den knda scenen p sin officiella hemsida:

Citat:
I wasn't really thinking of the sexual aspect of it. The book dealt with childhood and adulthood --1958 and Grown Ups. The grown ups don't remember their childhood. None of us remember what we did as children--we think we do, but we don't remember it as it really happened. Intuitively, the Losers knew they had to be together again. The sexual act connected childhood and adulthood. It's another version of the glass tunnel that connects the children's library and the adult library. Times have changed since I wrote that scene and there is now more sensitivity to those issues.

http://www.stephenking.com/forums/sh...sers-sex-scene

Mste sga att nr jag fr frsta gngen vid tolv rs lder lste boken s chockerades jag inte ngot nmnvrt av denna passage.
Citera
2011-09-01, 21:55
Medlem
snelhestens avatar
r boken bttre n filmen?

Borde man lsa den p Engelska istllet fr Svenska helst?
Citera
2011-09-01, 22:17
Medlem
janwindahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
r boken bttre n filmen?

Det gr inte att jmfra. Bcker r ALLTID bttre n filmerna.
Originalsprk r att fredra.
Citera
2011-09-01, 22:23
Medlem
snelhestens avatar
tnkte nog att det var s.

Hur mycker skiljer sig boken frn den svenska versttningen egentligen? Finns det stycken som har tagits bort/censurerats av en eller annan anledning?
Citera
2011-09-01, 22:31
Medlem
janwindahls avatar
Jag har inte lst Det p engelska men den r knappast saker som tagits bort. Snarare versttningar som kan vara lite "fel" p svenska ibland men inget som jag har reagerat ver i den svenska versttningen och jag har lst den 3-4 gnger.
Citera
2011-09-02, 00:14
Medlem
robomans avatar
Jag kom ver den hr som knappt blddrad pocket fr 15 kronor hrom dagen. Lyckan var total!
Citera
2011-10-19, 20:17
Medlem
"I'm only evil on the outside." - Pontus Olin
Citera
2011-10-22, 16:44
Medlem
Roxanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
r boken bttre n filmen?

Jag tyckte filmen var skrp.

andra sidan har den ngra r p nacken s med dagens teknik skulle den skert kunna bli rtt maffig. Pennywise r dock riktigt bra i filmen.

Men vissa detaljer i boken gick ju frlorad. Som sig br, nr bok blir film....
Citera
2011-10-22, 19:08
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Nr jag lst den s tyckte jag att det var det smsta jag lst av honom. Men jag var inte gammal d, kanske skulle kra ett Stephen King -race ett par veckor, nu nr man r ldre och s frbannat mycket mer vettigare.
Citera
2012-02-21, 20:59
Medlem
Antitistens avatar
Har tidigare i trden sett att originalet av Det r svr att f tag p (ven om det va ett tag sedan trden startades)

Hr kan ni bestlla boken som ligger p 1339 sidor! http://www.bokia.se/det-5030868
Citera
2012-02-22, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antitisten
Har tidigare i trden sett att originalet av Det r svr att f tag p (ven om det va ett tag sedan trden startades)

Hr kan ni bestlla boken som ligger p 1339 sidor! http://www.bokia.se/det-5030868

Kan tipsa om att den ven finns p CDON som storpocket, 49 spnn nu under bokrean.
Citera
2012-04-09, 15:20
Medlem
Lightnights avatar
Har ganska nyligen lst ut denna. Har lst att mnga verkar tycka att boken hela tiden hamnar in p sidorspr, vilket blir lite tjatigt i lngden, och det kan jag delvis hlla med om. Men som helhet r boken vldigt bra. Det tar ju ganska lng tid att lsa hela, och under den tiden lever man verkligen med boken.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in