• 2
  • 3
2009-03-24, 18:34
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Fantastiskt med "som egentligen är". Givet flera alternativa definitioner av ett begrepp, hur bevisar du att en av dem är den korrekta?
Eftersom att definiera begreppet deflation som "fallande priser" innebär att begreppet deflation kommer att användas för två skilda fenomen. Det finns fallande priser på grund av ökad produktion och fallande priser på grund av minskad penningmängd. Att förvirra dem genom att använda ett och samma begrepp för båda hjälper inte. Och i det senare fallet är det ju faktiskt något som deflateras: penningmängden. I det förra är det snarare något som blåses upp: produktionen.

Som du själv skriver:

Citat:
Det finns också två typer av deflation.
De är så väsensskilda att det inte hjälper tänkandet att subsumera dem under samma begrepp.
Citera
2009-03-24, 18:56
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Eftersom att definiera begreppet deflation som "fallande priser" innebär att begreppet deflation kommer att användas för två skilda fenomen. Det finns fallande priser på grund av ökad produktion och fallande priser på grund av minskad penningmängd. Att förvirra dem genom att använda ett och samma begrepp för båda hjälper inte. Och i det senare fallet är det ju faktiskt något som deflateras: penningmängden. I det förra är det snarare något som blåses upp: produktionen.
Fantastiskt. Vad gör du åt att 90% av befolkningen använder den andra definitionen?

Sedan undrar jag hur den objektivt överlägsna definitionen av penningmängd lyder? Där är ju inte ens österrikarna överens. Shostak vet jag har en egen.
Citera
2009-03-24, 19:02
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Fantastiskt. Vad gör du åt att 90% av befolkningen använder den andra definitionen?
Uppmanar dem att läsa Mises, Rothbard och Reisman, såklart.

Citat:
Sedan undrar jag hur den objektivt överlägsna definitionen av penningmängd lyder? Där är ju inte ens österrikarna överens. Shostak vet jag har en egen.
Det måste jag erkänna som en brist i mina kunskaper, Mises Theory of Money and Credit och en hel del annat ligger på läslistan, tyvärr. Men http://mises.org/content/nofed/chart.aspx?series=TMS verkar rimlig.
Citera
2009-03-24, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Uppmanar dem att läsa Mises, Rothbard och Reisman, såklart.

Enligt Reisman skall Rothbard ha slutat använda de gamla definitionerna i hans senare verk.
Citera
2009-03-25, 20:52
Medlem
Kivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan231
Jag förstår inte hur du menar, skulle du kunna utveckla det lite mer?
Absolut. Alla svenska kronor (och även alla andra valutor) kommer i omlopp genom att de lånas ut. Därför är någon skyldig en krona för varje krona du har i plånboken. Går valutans värde upp är det alltså till nackdel för de som har lån och till fördel för de som har kronor. Går valutans värde ner är det till fördel för de som har lån och till nackdel för de som har kronor.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in