Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-23, 18:14
  #5617
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, du kan inte konvertera utan dataförlust. Hela disken måste rensas.
Nej, du kan (såklart) INTE skapa en container och flytta Windows dit. Hur tänkte du nu?

Bitlocker är jävligt säkert, och i motsats till TC faktiskt anpassat för modern hårdvara.

Vet inte hur ja tänkte :P ..

Ok då verkar ju bitlocker helt ok. Men hur fan köper man skiten? verkar inte gå att köpa programmet separat? måste man uppgradera windows för att få tillgång till bitlocker till windows 10?
hittar bara massa värdelösa nedladdnings siter
Citera
2015-12-23, 20:11
  #5618
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foten87
Vet inte hur ja tänkte :P ..

Ok då verkar ju bitlocker helt ok. Men hur fan köper man skiten? verkar inte gå att köpa programmet separat? måste man uppgradera windows för att få tillgång till bitlocker till windows 10?
hittar bara massa värdelösa nedladdnings siter
https://technet.microsoft.com/sv-se/...HSRequirements
Där har du nog allt vad du behöver veta om Bitlocker, det duger inte att köra de simplaste versionerna av Windows.
Citera
2015-12-23, 23:30
  #5619
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foten87
Vet inte hur ja tänkte :P ..

Ok då verkar ju bitlocker helt ok. Men hur fan köper man skiten? verkar inte gå att köpa programmet separat? måste man uppgradera windows för att få tillgång till bitlocker till windows 10?
hittar bara massa värdelösa nedladdnings siter

Stämmer. Bitlocker finns bara i professional och MVLS-versionerna.
Det kan inte användas i home.
Citera
2015-12-25, 21:19
  #5620
Medlem
mfeftss avatar
Jag har windows 10 home 64bit, vilket program kan jag använda för att kryptera hårddiskarna?
Citera
2015-12-26, 00:37
  #5621
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mfefts
Jag har windows 10 home 64bit, vilket program kan jag använda för att kryptera hårddiskarna?

Om din dator använder GPT: det finns inget verktyg som låter dig köra fulldiskkryptering på din systemdisk

Om du kör MBR: TC, VC etc.
Citera
2015-12-26, 22:00
  #5622
Medlem
mfeftss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Om din dator använder GPT: det finns inget verktyg som låter dig köra fulldiskkryptering på din systemdisk

Om du kör MBR: TC, VC etc.
Mjo den använder nog GPT (kan nada om datorer tbh), de va nog därför de inte gick att kryptera när jag provade med VeraCrypt.

Ska man alltså behöva uppgradera sig till "pro" för att kryptera, de va ju ingen höjdare får jag säga. Tror inte heller jag vågar mig på att försöka fixa en crackad version av win 10 pro, de kommer sluta med att hela datorn knasar... som vanligt men tack för svar iaf!
Citera
2015-12-26, 23:40
  #5623
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mfefts
Mjo den använder nog GPT (kan nada om datorer tbh), de va nog därför de inte gick att kryptera när jag provade med VeraCrypt.

Ska man alltså behöva uppgradera sig till "pro" för att kryptera, de va ju ingen höjdare får jag säga. Tror inte heller jag vågar mig på att försöka fixa en crackad version av win 10 pro, de kommer sluta med att hela datorn knasar... som vanligt men tack för svar iaf!

Du kan ju såklart rensa diskarna helt, gå tillbaka till MBR och då använda TC eller VC.

Men hur man gör en sådan ominstallation hör inte hemma I den här tråden.
Citera
2015-12-27, 00:28
  #5624
Medlem
Handsekreterarens avatar
Här får ni något att bita i.

Jag har Googlat, men inte hittat några riktigt bra svar, så nu vänder jag mig till er i stället.

Jag har en dator med fyra operativsystem, Windows 7, Windows XP, Xubuntu 14.04 och Kali 2.0, alla på samma fysiska disk.

Jag vill kryptera all information på denna HDD.

Truecrypt/Veracrypt tänkte jag använda för Windowsinstallationerna, men kan man kryptera dessa två på en gång, eller måste man göra det för respektive OS?
Jag har aldrig testat multibootfunktionen i TC/VC, så jag vet inte riktigt hur den fungerar.

Vad gäller Linux så har jag FDE på en annan maskin, med Lubuntu, där valde jag det vid installationen. Hur gör man det i efterhand? Jag vill helst slippa installera om Xubuntu, då jag modifierat den en hel del.

Är ovanstående möjligt?
Hur gör jag, och i vilken ordning?
Citera
2015-12-27, 18:08
  #5625
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Du kan ju såklart rensa diskarna helt, gå tillbaka till MBR och då använda TC eller VC.

Men hur man gör en sådan ominstallation hör inte hemma I den här tråden.


Varför hör det inte hemma i den här tråden? handlar ju om hur man kryptering, tvivlar på att vi är dom enda som har detta problemet och behöver konvertera GPT till BMR för att sedan kunna kryptera. När jag googlar kommer det bara upp massa gamla trådar om det.

Så info om hur man konverterar sin hårdisk till MBR skulle vara as schysst..
Citera
2015-12-27, 22:03
  #5626
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foten87
Varför hör det inte hemma i den här tråden? handlar ju om hur man kryptering, tvivlar på att vi är dom enda som har detta problemet och behöver konvertera GPT till BMR för att sedan kunna kryptera. När jag googlar kommer det bara upp massa gamla trådar om det.

Så info om hur man konverterar sin hårdisk till MBR skulle vara as schysst..

Det har INGET med kryptering att göra, utan handlar enbart om hur man installerar en helt vanlig Windows.

Försök i den stora tråden för windowsinstallationer.... Eller använd sökfunktionen. De gamla trådarna är adekvata, för inget har ändrats gällande GPT/MBR på över tio år.
Citera
2015-12-30, 08:41
  #5627
Medlem
Går det att rädda sparad data om det råkade bli en sk hastig kryptering av hela C i diskcryptor med lösenord som svenska tecken eller är det RIP som gäller?
Win 8.1 "Försöker reparera" :')

Att man aldrig läser igenom saker och ting ordentligt. Lära sig den hårda vägen så att säga..

Någon vänlig själ är mer än välkommen att PM:a
Alla svar uppskattas.

God fortsättning!
__________________
Senast redigerad av Ginfaxi 2015-12-30 kl. 09:40.
Citera
2015-12-30, 09:34
  #5628
Avstängd
expertbowlarens avatar
Hej!

Osäker om jag hamnat rätt men jag försöker, ber om ursäkt till moderatorn om jag skriver i fel tråd.

Är intresserad av att kryptera datorn. Är detta svårt att göra?

Fungerar det så att "kryptering" omöjligör för en obehörig att ens öppna datorn, eller är det att filerna är låsta?

Hur pass stor risk är det om man sabbar innehållet i datorn om man misslyckas att göra datorn krypterad?

Mvh,

Bowlaren
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback