2009-03-24, 14:51
Medlem
jag undrar vad som hnder grafiskt i IS-LM-modellen d vi har ppen ekonomi med frvntningar och dr inflationsfrvntningarna r skilda frn noll om vi en kning i bde inflationsfrvntningarna utomlands liksom hemma, men dr infkationsfrvntningarna hemma stiger snabbare n utomlands.
Citera
2009-03-24, 17:56
Medlem
timpakays avatar
Om inflationsfrvntningarna stiger i Sverige och utomlands men snabbare i Sverige s kommer vr nominella rnta att stiga jmfrt med utlandet och drav kommer valutan att g ner lite (om jag kommer ihg rnteparitetsvillkoret rtt).

Svagare valuta via marshall lerner villkoret ger

1. Dyrare import BNP ner
2. Mer export BNP upp
3. Lgre import BNP upp

Nu r jag lite osker p om det r IS eller LM kurvan som skiftar men om rntan ndras som en effekt av att vxelkursen ndras s pverkar ju det i slutndan BNP och produktionsledet s det br vara IS kurvan som skiftar vnster (och den kade rntan kan drmed ocks hrledas via kad efterfrgan p pengar p penningmarknaden).

r dock inte helt sker p om jag har rtt. r lite ringrostig p keynesiansk makro.

Edit: Sl upp bernankebibeln och titta p vad som hnder med valuta och bnp nr rntan ndras s den r hgre n utlandet och frsk sedan hitta hrledning till IS-LM. Hoppas inte ni har Mats.
Senast redigerad av timpakay 2009-03-24 kl. 18:00.
Citera
2009-05-05, 11:48
Medlem
Behver hjlp med en gammal tentafrga.

1.IS-LM modellen: ppen ekonomi med flytande vxelkurs, frvntningar och inflationsfrvningar skilda frn 0.

a) frklara samtliga relevanta antaganden
b) frklara samtliga relevanta funktionen
c) frklara samtliga relevanta jmviktsvillkor
d) frklara med ord och grafiskt vad som hnder om bidrag till fretag kar
e) hur pverkas multiplikatorn om vi infr frvntningar i IS-LM-modellen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in