Citat:
Ursprungligen postat av Nitro Injection
ok, d kr jag vl p det senare receptet bestende av 50% KNO3 och 50% mg-damm, "om jag nu vill behlla fingrarna"... o det vill jag ju till varje pris.
- Varfr kan man inte kra med Alu damm som ersttare till MG r det direkt olmpligt ihop med nitrater? (som KNO3)
Om du blandar aluminium med nitrater s ska du tillstta 2-3% borsyra som stabilisator(kompromissa inte med skerhetet!). Det dr med pH-vrdena kan vara kenpigt att hlla r4eda p. Al tl inte basiska miljer och Mg tl inte sura. Mg r s knsligt att det inte ens tl vatten eftersom det r en autoprotolyt. Nr magnesium anvnds i fyrverkerier s skall det ALLTID vara passiviserat dvs vara ytbehandlat med lin- eller syntetolja. Det som hnder annars r i bsta fall att magnesiumet lngsamt frbrukas. Halten aktiv metall minskar och blandningen bli gasnka snabbt frstrd. I vrsta fall s sjlvantnder det.
Frdelen med Mg-baserade blixtljuspulver r att de magnesium r s pass reaktiv s att det kan brinna tillrckligt fort fr tillmpningen utan att partiklarna mste vara sdr ondligt sm. Det dammar d mindre och knsligheten fr statisk elektricitet minskar.
KClO4/Al r inte lika fuktknslig, men r rejlt knsligt fr statisk elektricitet eftersom aluminiumet mste vara s illa fint. Det gr det ocks vldigt svrt att hantera. Aluminiumdamm som du fr i lungorna blir du aldrig av med. Du skall absolut inte gra blixtljus p KClO4 och Mg. Den blandningen blir instabil.
Vad gller Al och nitrater: KNO3/Al r vl fr lngsam fr att kallas fr blixtljus men Bariumnitrat dvs Ba(NO3)2 funkar.
Ba(NO3)2/Al brukar nvndas till saluter. Vet inte hur frgtonen blir. Ba(NO3)2/Mg blir lite grnvit.
Ba(NO3)2 r temeraturhjande ..och giftigt.