2003-10-07, 19:48
Medlem
Mitt frsta inlgg hr...
r nybrjare inom pyrologi och ska framstlla mitt frsta sprngmne - svartkrut.

Finns det ngn mening med att anvnda aktivt kol? Om kolet r aktivt absorberar det ju ("gifter") bttre. Mlet r att framstlla fint krut enligt "lyxmetoden" (swi:s benmning) s jag vill grna veta om jag missar ngot om jag kr p vanligt trkol.

Undrar ocks vad som kan vara lmpligt att spetsa svartkrut med, kan det vara t.ex blixtljusspulver, alu/ zinkdamm? observera att jag vill att det primra sprngmnet ska vara just krutet och g att antnda med stubin.
Citera
2003-10-08, 00:00
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitro Injection
Mitt frsta inlgg hr...

Finns det ngn mening med att anvnda aktivt kol? Om kolet r aktivt absorberar det ju ("gifter") bttre. Mlet r att framstlla fint krut enligt "lyxmetoden" (swi:s benmning) s jag vill grna veta om jag missar ngot om jag kr p vanligt trkol.

Undrar ocks vad som kan vara lmpligt att spetsa svartkrut med, kan det vara t.ex blixtljusspulver, alu/ zinkdamm? observera att jag vill att det primra sprngmnet ska vara just krutet och g att antnda med stubin.

Det viktigaste r att kolet ska vara s finfrdelat som mjligt.

Ser ingen anledning till att "spetsa" vanligt svartkrut, att blanda i andra mnen utan att ta med i berkningen att det kan ka knsligheten kan vara ett stort desdigert misstag.

S kr du med vanligt 75% KNO3, 15% Kol, 10% Svavel till att brja med.

Om du ndvndigtvis vill gra ngn form av blixtljuspulver s r tv relativt skra varianter 70% KClO4 (Kaliumperklorat), 30% Al-damm eller 50% KNO3, 50% Mg-damm (Magnesium). Notera "relativt skra" eftersom det finns f s reaktiva blandningar som just blixtljuspulver, undvik allt som r baserat p klorater (*ClO3) om du r rdd om fingrarna....
Citera
2003-10-08, 08:14
Medlem
ok, d kr jag vl p det senare receptet bestende av 50% KNO3 och 50% mg-damm, "om jag nu vill behlla fingrarna"... o det vill jag ju till varje pris.

- Varfr kan man inte kra med Alu damm som ersttare till MG r det direkt olmpligt ihop med nitrater? (som KNO3)
Citera
2003-10-08, 08:59
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Citat:
ok, d kr jag vl p det senare receptet bestende av 50% KNO3 och 50% mg-damm, "om jag nu vill behlla fingrarna"... o det vill jag ju till varje pris.

- Varfr kan man inte kra med Alu damm som ersttare till MG r det direkt olmpligt ihop med nitrater? (som KNO3)

Fr att den kombinationen inte brinner tillrckligt bra fr att kunna kallas fr blixtljuspulver.

Vill du anvnda Al-damm, skaffa lite Kaliumperklorat (KClO4) istllet fr KNO3....
Citera
2003-10-10, 18:02
Medlem
quote:

Om du ndvndigtvis vill gra ngn form av blixtljuspulver s r tv relativt skra varianter 70% KClO4 (Kaliumperklorat), 30% Al-damm eller 50% KNO3, 50% Mg-damm (Magnesium).

Jean-Luc, jag misstror inte p ngot stt "dina" recept p BLP d jag sett de i textfiler tidigare men hur kommer det sig att man (i frsta receptet med 70% kaliumperklorat och 30% AL-damm) behver anvnda sig av s stor del Kaliumperklorat jmfrt med andelen brnsle.(vad jag ftt lra mig r att perklorater r de bsta oxidanterna, verlgset kaliumnitrat) I det andra receptet med kaliumnitrat (som ju r en smre oxidant?) s r andelen "bara" 50%.

Observera att jag jmstllt MG och AL - kanske det r det som r skillnaden, Al behver otroligt mer syre fr att brinna hyffsat fort? vad vet jag.
Citera
2003-10-11, 02:29
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Citat:
quote:

Om du ndvndigtvis vill gra ngn form av blixtljuspulver s r tv relativt skra varianter 70% KClO4 (Kaliumperklorat), 30% Al-damm eller 50% KNO3, 50% Mg-damm (Magnesium).

Jean-Luc, jag misstror inte p ngot stt "dina" recept p BLP d jag sett de i textfiler tidigare men hur kommer det sig att man (i frsta receptet med 70% kaliumperklorat och 30% AL-damm) behver anvnda sig av s stor del Kaliumperklorat jmfrt med andelen brnsle.(vad jag ftt lra mig r att perklorater r de bsta oxidanterna, verlgset kaliumnitrat) I det andra receptet med kaliumnitrat (som ju r en smre oxidant?) s r andelen "bara" 50%.

Observera att jag jmstllt MG och AL - kanske det r det som r skillnaden, Al behver otroligt mer syre fr att brinna hyffsat fort? vad vet jag.

Vad du mste ta in i berkningen r hur den kemiska rektionen kommer att se ut - Du mste f rtt syrebalans i blandningen fr att den ska brinna bra.

Vet inte hur mycket kemi du har lst, men du kanske knner till att metalljoner kan ha olika laddning? Aluminium jonen r 3+, medans Mg jonen r 2+.

Bde nitratjonen i KNO3 och perkloratjonen i KClO4 r envrdt negativt laddade joner.

Det r lite sent p natten fr att jag ska orka skriva reaktionsformlerna just nu, men jag terkommer med dem under helgen.

Nu vet du iallafall varfr det kan skilja p mngden oxidationsmedel beroendes p vilken metall du vljer att blanda med....
Citera
2003-10-13, 11:39
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:

Om du blandar aluminium med nitrater s ska du tillstta 2-3% borsyra som stabilisator(kompromissa inte med skerhetet!). Det dr med pH-vrdena kan vara kenpigt att hlla r4eda p. Al tl inte basiska miljer och Mg tl inte sura. Mg r s knsligt att det inte ens tl vatten eftersom det r en autoprotolyt. Nr magnesium anvnds i fyrverkerier s skall det ALLTID vara passiviserat dvs vara ytbehandlat med lin- eller syntetolja. Det som hnder annars r i bsta fall att magnesiumet lngsamt frbrukas. Halten aktiv metall minskar och blandningen bli gasnka snabbt frstrd. I vrsta fall s sjlvantnder det.

Frdelen med Mg-baserade blixtljuspulver r att de magnesium r s pass reaktiv s att det kan brinna tillrckligt fort fr tillmpningen utan att partiklarna mste vara sdr ondligt sm. Det dammar d mindre och knsligheten fr statisk elektricitet minskar.

KClO4/Al r inte lika fuktknslig, men r rejlt knsligt fr statisk elektricitet eftersom aluminiumet mste vara s illa fint. Det gr det ocks vldigt svrt att hantera. Aluminiumdamm som du fr i lungorna blir du aldrig av med. Du skall absolut inte gra blixtljus p KClO4 och Mg. Den blandningen blir instabil.

Vad gller Al och nitrater: KNO3/Al r vl fr lngsam fr att kallas fr blixtljus men Bariumnitrat dvs Ba(NO3)2 funkar.
Ba(NO3)2/Al brukar nvndas till saluter. Vet inte hur frgtonen blir. Ba(NO3)2/Mg blir lite grnvit.

Ba(NO3)2 r temeraturhjande ..och giftigt.
Citera
2003-10-13, 11:42
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jean-Luc Pickard
Vad du mste ta in i berkningen r hur den kemiska rektionen kommer att se ut - Du mste f rtt syrebalans i blandningen fr att den ska brinna bra.

Vet inte hur mycket kemi du har lst, men du kanske knner till att metalljoner kan ha olika laddning? Aluminium jonen r 3+, medans Mg jonen r 2+.

Bde nitratjonen i KNO3 och perkloratjonen i KClO4 r envrdt negativt laddade joner.

Det r lite sent p natten fr att jag ska orka skriva reaktionsformlerna just nu, men jag terkommer med dem under helgen.

Nu vet du iallafall varfr det kan skilja p mngden oxidationsmedel beroendes p vilken metall du vljer att blanda med....

Frga om nitrater i BLP:

Nitrater av metallerna i grupp 1 i det periodiska systemet(utom Li) snderfaller till en nitrit och syre.
Alla andra blir en metalloxid + NO2 + O2

Exempel:

2 KNO3 -> 2 KNO2 + O2

2 Ba(NO3)2 -> 2 BaO + 4 NO2 + O2

Det jag inte har koll p r vad som hnder med ovan nmnda oxider i nrvaro av Al eller Mg. Hur mycket av syret i t.ex Ba(NO3)2 kan man i det hr sammanhanget utnyttja egentligen?
Frgan jag stller r allts om ven NO2 och BaO och agerar som oxidationsmedel och snderfaller nr nr vi anvnder s kraftiga reduktionsmedel? Min kemi r inte s frsk..
Citera
2003-10-13, 11:49
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Mitt frsta inlgg hr...

Jag tror inte att aktivt kol lmpar sig srdkillt bra. Det r ltt att tro "ju renare desto bttre" men det stmmer inte alltid. I trkol s kan det finns upp till ca 10% med kolhydrater kvar som i fallet svartkrut snarare r en hjlp n en frorening.
Vad gller kornstorlek s kom ihg att de olika ingrediensernas kornstorlekar mste flja efter varandra. Om du har fruktansvrt finmalet kol men inte maler ner salpetern riktigt fint ocks s fr du knappt eld p krutet ver huvud taget(!)
Ett annat exempel:
Frsk gra blixtljuspuler av aluminiumdamm och bariumnitrat som r grovt som strsocker. Det gr helt enkelt inte.
Citera
2003-10-13, 12:50
Awaiting Email Confirmation
duvas avatar
Ang. Svartkrutet s har du skert gjort det redan fr lnge sedan.
Men jag vill nd bertta hur jag gjorde nr det begav sig.
75% Salpeter, 15% Kol, 10% Svavel r skert rtt recept. Men vad som r jkligt viktigt r att vga ingridienserna fr kol svavel vger bra mycket mindre n salpeter. Och har du ingen vg kan du ju mta s hr.....
Om du mter med tex dl. mtt s r det ca. 5dl Salpeter 3dl Kol (ej aktivt. innehller fr lite syre) 2dl Svavel.

Blanda alltsammans ordentligt tillsammans med 5 dl vatten, Sprid sedan ut det p en stor plt eller platta lt st i solen ett par dar tills det torkat ordentligt.
Skrapa ihop det, du har prima krut som du kan tnda med eltndning om du vill.

//Duva
Citera
2003-11-15, 21:37
Medlem
En annan aspekt jag kom att tnka p hromdan r ifall man uppnr (bibehller)en violettare frg med nyttjandet av renare kol (aktivt kol)
lite att offra en kvalit fr en annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in