Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-27, 22:58
  #1
Medlem
homan3s avatar
I senaste Rocky-magasinet finns en utmärkt intervju med Joe Matt gjord av Cyril Hellman. En fantastisk serietecknare av den mest självutlämnande sorten.
Det jag undrar är om någon läst hans "Jam sketchbook" och om en kan vara värd att införskaffa?
Citera
2009-03-27, 23:22
  #2
Medlem
homan3s avatar
Finns en gammal intervju på twohandedman.com också. Bra!
Citera
2009-03-28, 01:32
  #3
Medlem
Gillar inte alls Joe Matt, tycker han har alldeles för präktig ritstil.
Citera
2023-09-19, 18:43
  #4
Medlem
Hugo Pratts avatar
Nu blir det aldrig någon fortsättning på Peepshow 😥 Hjärtattack vid sitt ritbord igår.

Tycker han var en fantastisk tecknare och den modigaste och roligaste av sin tids självbiografiska serieskapare.
Citera
2023-09-23, 02:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo Pratt
Nu blir det aldrig någon fortsättning på Peepshow 😥 Hjärtattack vid sitt ritbord igår.

Tycker han var en fantastisk tecknare och den modigaste och roligaste av sin tids självbiografiska serieskapare.

Väldigt trist att höra. Jag har flera tidiga Peepshows i mycket fint skick. Får leta upp dem och läsa om åtminstone någon.
Citera
2023-10-08, 23:35
  #6
Medlem
Även om jag inte läst hans serier på länge så har jag mycket nostalgi kring hans verk. Brukade köpa Megapyton och Matts serier tyckte jag alltid var de bästa i tidningen. Peepshow är ju klockren men som jag minns det körde de väl även andra serier av honom där? Jag ska ha kvar mina gamla Megapyton-tidningar nånstans, tror jag ska ta och leta reda på dem och återuppliva gamla minnen. Framför allt Matts serier ska bli kul att läsa igen.
Citera
2023-10-14, 01:10
  #7
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo Pratt
Nu blir det aldrig någon fortsättning på Peepshow 😥 Hjärtattack vid sitt ritbord igår.

Tycker han var en fantastisk tecknare och den modigaste och roligaste av sin tids självbiografiska serieskapare.

Va fan... Såg trådtiteln och att tråden hade lite nya inlägg. "Aha, då har kanske Joe Matt äntligen släppt något nytt" tänkte jag.

Så läser jag i stället att han har gått och mulat... Fan så trist.

Läste hans serier med stor behållning , beställde till och med hem album från USA. Är vanligtvis inget jättefan av självbiografiska serier men Joe Matt var ett undantag och i en klass för sig.

RIP.
Citera
2023-10-14, 03:02
  #8
Medlem
Hugo Pratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Va fan... Såg trådtiteln och att tråden hade lite nya inlägg. "Aha, då har kanske Joe Matt äntligen släppt något nytt" tänkte jag.

Så läser jag i stället att han har gått och mulat... Fan så trist.

Läste hans serier med stor behållning , beställde till och med hem album från USA. Är vanligtvis inget jättefan av självbiografiska serier men Joe Matt var ett undantag och i en klass för sig.

RIP.
Jo, han var i en klass för sig i självbiografi-genren

Jag importerade Peepshow nr 1-6 på 90 talet då de var färska, men har inte senare nummer. Jag har däremot albumet Fair Weather som är en samling av nr 7-12. Sen finns sex ytterligare nummer och de är samlade i albumet Spent. Det har jag ännu inte lyckats hitta till rimligt snåljåpspris.

Vi får hålla tummarna för återutgivningar nu när han är död. Sedan 2007 jobbade han dessutom (långsamt, långsamt) på ett nytt album. Inget av det har publicerats, men förhoppninsgvis når det ut till fans och publik så småningom. Kanske tar Fantagraphics eller Drawn & Quarterly sitt ansvar?
Citera
2023-12-17, 00:55
  #9
Medlem
homan3s avatar
Ja nu är han död. Det tråkiga är ju att han varit i en oändlig skapandekris som gjort att vi som hoppades på mer tappat hoppet för länge sedan. En briljant konstnär som bara gav ett smakprov och sedan inget mer. Så känns det för mig i alla fall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback