Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2019-05-22, 08:42
  #37
Medlem
Loeptiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ja, just, physalis! Det skulle kunna gå, har i vart fall läst nånstans om lyckad odling från frukt! Granatäpple också, nu när jag tänkt till lite...

Solros kommer funka, det är jag rätt säker på. Åtminstone brukar fåglarna lyckas med sådden och även hampfrö har grott snällt under fågelmataren. Men deras cannabisodlingar har jag fått lov köra över med gräsklipparen.... Solrosorna har blommat och bildat stora frökakor som fått sitta kvar som fågelmat.

Om du gillar frön rekommenderar jag Impecta. De har otroligt mycket och där kanske du kan hitta en passionsblomma som inte är så kinkig.

Vad gäller passionsblomma hade de på Lidl förra veckan. Kanske finns kvar? Tror en planta gick på 35 spänn.

Min svärfars sambo har en Physalis i sitt uterum som hon planterat själv tror jag, så de funkar, Physalis är dessutom gott
Har en liten påse med samlade frön, Physalis bland annat, har lite ont om växtplats just nu

Har fått ett par frön skickade till mig från en vän, hennes solrosor var jättefina, o hade blivit sådda via fåglar, så jag frågade om hon kunde ge mig några frön, hoppas de blir lika fina

Haha, tråkigt det med hampan

Ja, det är lite det jag ser fram emot också, den frökakan innehåller ju mums både för mig och för fåglarna

Ska verkligen kolla där om jag har vägarna förbi någon dag, tack för tipset igen
35 spänn är inte farligt alls!
Citera
2019-05-22, 13:26
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loeptik
Jag antar det, har för mig att jag läst om självpollinerande sorter, men det kan vara jag som rör ihop det
Denna blev bara en stor grön planta, inga blommor

Självpolinering handlar mycket ibland om att plantan ska stå utomhus i lite vind, dvs med vinden så skakas plantan om och pollen tappas ut ur blomman, TYP. I många fall så kan man hjälpa till plantan lite på traven så att de kan få frukt.
Citera
2019-05-22, 15:23
  #39
Medlem
Loeptiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavan
Självpolinering handlar mycket ibland om att plantan ska stå utomhus i lite vind, dvs med vinden så skakas plantan om och pollen tappas ut ur blomman, TYP. I många fall så kan man hjälpa till plantan lite på traven så att de kan få frukt.

Ja, får ställa ut min nästa planta.
Funkar det inte lika bra att dutta med topz eller pensel?
Citera
2019-05-22, 16:44
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loeptik
Ja, får ställa ut min nästa planta.
Funkar det inte lika bra att dutta med topz eller pensel?

Jo, det var det jag skrev i mitt första inlägg
Citera
2019-05-24, 12:34
  #41
Medlem
Loeptiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavan
Jo, det var det jag skrev i mitt första inlägg

Oj, det har jag missat
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback