2009-03-29, 18:23
Medlem
Morfar är schysst och bjussar på en studentkostym i 20-årspresent. Men jag är av icke-standardstorlek och antar att en skräddare kommer att få fixa till den.

Är 168cm lång och hade tänkt tappa 8kg i vikt till slutet av sommaren (så det känns halvbra att köpa en kostym just nu).

Vad ska man titta efter när man köper en kostym och på vilka sätt kan skräddaren modifiera den? Och finns det en chans att jag kan ha den efter sommaren om jag ska tappa så mycket i vikt?
Citera
2009-03-30, 16:31
Medlem
Jag uppfattar det som att din morfar tänker köpa dig en kostym som du sedan ska gå till en skräddare med? Då kanske det är något lättare och antagligen billigare att bara måttsy den istället, http://www.suitopia.se/main.aspx är billigt och som jag har hört från bekanta, väldigt bra också.

Ska själv beställa en kostym därifrån snart men ligger också i lite samma vikt dilemma men man får väl bara hoppas och köra.
Citera
2009-03-30, 18:50
Medlem
Tackar!

Använder själv tailorstore regelbundet och älskar mina skjortor.
Citera
2009-03-31, 09:06
Medlem
olskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikeplektrum
Tackar!

Använder själv tailorstore regelbundet och älskar mina skjortor.

Självklart kan du gå till en skräddare med kostymen du nyss inhandlat även om den är ny. De kan sy in den, ändra armlängd mm för att anpassa den efter dina mått på ett bra sätt. Behöver inte vara allt för dyrt.

Om du kan ha den efter att du tappat åtta kilo är jag tveksam till. Svårt att säga när jag inte vet vad du väger nu och var de åtta kilo sitter. Men en tips är att satsa på att tappa fyra-fem kilo nu i april så är möjligheten större att du kan ha den efter sommaren då du enbart har tappat tre-fyra kilo...
Citera
2009-03-31, 23:16
Bannlyst
Fick själv en frack som var två storlekar för stor insydd och resultatet blev kanon! Vet inte hur många storlekar 8 kg är men skärddare kan göra underverk.
Citera
2009-04-01, 15:40
Medlem
thefastlifes avatar
Kanske är lite av en dum fråga, men jag har köpt min studentkostym nu och den passar helt okej. Armlängd, axelbredd och längd stämmer bra, men även fast den är "slim fit" känns den lite stor över magen. Jag har "problemet" med jävligt breda axlar i förhållande till midjemått och det känns som att kostymen hade kunnat sitta lite snyggare om den gick att sy in över magen? Är detta möjligt?
Citera
2009-04-01, 23:31
Medlem
Det beror som sagts på var vikten sitter, är det magen så skall det inte vara några större problem med kavajen, där är det axlarna som är det svåra.

Ska du få en kostym av riktigt bra kvalité så brukar ekiperingen ha en "egen" skräddare de anlitar för att anpassa plaggen efter kundens önskemål. Är det en dressman-kostym tror jag man får hitta en skräddare själv. Om du senare känner att kostymen sitter för löst kan du gå tillbaka till butiken (om de hjälpte dig från början) eller till en skräddare och ta in där det behövs.

Mitt tips när du provar är att hitta en kavaj som sitter bra i axlarna först och främst, om du tror att dina axlar kommer förändras mycket över sommaren så kan du köra på Dressman och skaffa en ordentlig kostym senare. Sitter axlarna bra men den spänner lite på något annat ställe går det att släppa ut t.ex. magen. Byxorna går även de att släppa ut om de sitter för tight, om de däremot sitter perfekt och måste sys in mycket efter sommaren kan det bli konstigt med fickornas placering efteråt, alternativt dyrt om man skall ändra på fickorna (som att skruva isär hela bilen för att justera sätet och sedan montera ihop den igen). Då är det bättre att släppa ut byxorna där det behövs för att ta tillbaka dem till ursprungsläget eller sy in dem lite till, efter viktminskningen.
Citera
2009-04-02, 07:56
Medlem
olskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thefastlife
Kanske är lite av en dum fråga, men jag har köpt min studentkostym nu och den passar helt okej. Armlängd, axelbredd och längd stämmer bra, men även fast den är "slim fit" känns den lite stor över magen. Jag har "problemet" med jävligt breda axlar i förhållande till midjemått och det känns som att kostymen hade kunnat sitta lite snyggare om den gick att sy in över magen? Är detta möjligt?

Självklart går detta att fixa enkelt. Att sy in kostymen över bröstet/magen är in så svårt och en skräddare tar ca 200 kr för besväret!
Citera
2009-04-02, 12:41
Medlem
thefastlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olski
Självklart går detta att fixa enkelt. Att sy in kostymen över bröstet/magen är in så svårt och en skräddare tar ca 200 kr för besväret!

Ska kolla upp om det finns nån bra skräddare i stan. Vore riktigt nice om kostymen kan framhäva mina finfina former
Citera
2009-04-02, 13:44
Medlem
Har själv samma problem, kavajaxlar, 56:a, mage 52:a och det brukar inte vara några problem för skräddaren att fixa till, 2-500 spänn. Det blir så mycket snyggare om man gör så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in