2009-03-29, 19:16
Medlem
abc_abcs avatar
som rubrik är det avdragsgill om ja hur gör man då
Citera
2009-03-29, 19:43
Medlem
the-consuls avatar
Räntan är väl avdragsgill som all skuldränta.. tror jag. Hur som helst är räntan försvinnande liten och ska vara i de flesta fall tillbaka betalda inom 30 dagar. Så skulle det vara möjligt, skulle det ändå inte vara mkt att göra avdrag för.
Citera
2009-03-29, 19:56
Medlem
abc_abcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the-consul
Räntan är väl avdragsgill som all skuldränta.. tror jag. Hur som helst är räntan försvinnande liten och ska vara i de flesta fall tillbaka betalda inom 30 dagar. Så skulle det vara möjligt, skulle det ändå inte vara mkt att göra avdrag för.

nä ok för jag har en faktura då som jag ha sparat till deklartionen
för att göra avdrag på den då, aa dom har ju tänkt till för räntan
är ju inte hög det är ju avgiften som är dyr och den får man
inte göra avdrag på chansar jag på ?
Citera
2009-03-31, 13:00
Medlem
Är inte smslån (vissa) räntefria och det enda dom tar är en "avgift". För om så är fallet får du ju inte göra något avdrag.
Skulle dom låna ut 3000 och ta en månadsränta på 500 kr skulle det bli 200% i årsränta och det är ocker så det skulle dom aldrig få göra.
Citera
2009-04-01, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icho
Är inte smslån (vissa) räntefria och det enda dom tar är en "avgift". För om så är fallet får du ju inte göra något avdrag.
Skulle dom låna ut 3000 och ta en månadsränta på 500 kr skulle det bli 200% i årsränta och det är ocker så det skulle dom aldrig få göra.

Enligt min lärare, som förövrigt är civilekonom, i externredovisning så ligger sms lånen på ca: 250% effektiv ränta. Och tycker man inte detta är mycket så vet inte jag...
Citera
2009-04-10, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Enligt min lärare, som förövrigt är civilekonom, i externredovisning så ligger sms lånen på ca: 250% effektiv ränta. Och tycker man inte detta är mycket så vet inte jag...

Och han har helt rätt. Effektiv ränta är inte detsamma som avdragsgill ränta då effektiv ränta avser räntekostnader+övriga kreditkostnader (uppläggningsavgift, adm.avgift, avi-avgifter etc.)

Summan för det sistnämnda slås ut som en räntesats på lånebeloppet och kallas då effektiv ränta.
Citera
2011-03-06, 14:15
Medlem
kollade runt lite. Det finns faktiiskt smslån som har avdragsgill ränta. Tillexempel Pengos, expresskredit, creditum. Dom har på hela avgiften. Pengos/adacta och creditum/nordic webcom har på hela avgiften. Lånar man 3000 och betalar 550 så får man tillbaka 165. Svindyra avgifter ändå. så tydligen så kan man dra av avgiften på deklarationen. är jobbigt att deklarera bara
Citera
2011-03-06, 14:43
Medlem
Citat:
Förutom att den är tokhög så har du ju rätt ..
Citera
2011-03-06, 16:02
Medlem
Whiteliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mediocracy
kollade runt lite. Det finns faktiiskt smslån som har avdragsgill ränta. Tillexempel Pengos, expresskredit, creditum. Dom har på hela avgiften. Pengos/adacta och creditum/nordic webcom har på hela avgiften. Lånar man 3000 och betalar 550 så får man tillbaka 165. Svindyra avgifter ändå. så tydligen så kan man dra av avgiften på deklarationen. är jobbigt att deklarera bara

Bolagen skickar in informationen till skatteverket själva, så du behöver inte göra någonting själv på din deklaration för att få avdraget.
Citera
2011-03-06, 22:29
Medlem
the-consuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Förutom att den är tokhög så har du ju rätt ..
Skuldräntan är låg. Men däremot tillkommer det en massa avgifter som gör att den effektiva räntan blir hög. Men det är väl bara själva räntekostnaden man får göra avdrag för?
Citera
2011-03-06, 23:18
Medlem
Citat:
Skuldräntan är låg. Men däremot tillkommer det en massa avgifter som gör att den effektiva räntan blir hög. Men det är väl bara själva räntekostnaden man får göra avdrag för?
ja underskott av betald ränt(inte effektiv ränta) är det du får dra av, om du inte har F,FA,SA för då blir hela kostnaden avdragsgill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in