Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Jaså? Trodde bara att man kunde läsa utomlands om man läste program.
Vet du om detta gäller lund också?
Prioriterar inte skolan elever från program före de som läser fristående för att de anser att det är bättre att läsa program (eller något)?
Nej, precis som jag skrev spelar det ingen roll om du läser program eller fristående i Göteborg. Det KAN vara bättre med fristående, men det kan ju också vara sämre - allt handlar om antal tagna poäng. Lund har jag ingen aning om.
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomi4life
Tack för svaret. Jag ser mer fördelar med att läsa fristående kurser jämfört med ett program.
Även om jag förmodligen kommer in på civilekonomprogrammet kommer jag söka fristående kurser tror jag.
Som någon skrev så är en stor nackdel att man inte får någon klass. Du kommer inte heller kunna ta ut en civilekonomexamen om du inte går det programmet. Dock kan du eventuellt hoppa på civilekonomprogrammet om du har kurser att tillgodoräkna dig, efter ett år eller så. Å andra sidan spelar det ingen roll om din plan är att ta en kandidatexamen och därefter en MSc (eller börja jobba).
En annan viktig sak att tänka på: Det är möjligt att börja på civilekonomprogrammet och gå mot en kandidatexamen, men det är inte möjligt att ta en kandidatexamen och ta ett tilläggsår för att få civilekonomexamen. Detta kommer de förmodligen ändra på framöver, men så här ser systemet ut idag.
Om du dessutom har kurser från Chalmers kan dessa tillgodoräknas i en kandidatexamen (ihopplockad av dig själv), men inte nödvändigtvis om du går (civil)ekonomprogrammet.
Slutligen tycker jag inte man ska fastslå att arbetsgivare inte alls bryr sig om man läst fristående eller ett program. Generellt så bryr de sig förmodligen inte, men om man exempelvis skulle baka in 30 hp blomodling i sin examen lär det se mindre bra ut. Med ett program vet man vad man får.