• 39
  • 89
  • 129
  • 138
  • 139
  • 140
2024-08-15, 22:25
Medlem
Xectics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Har de återinfört möjligheten att komplettera ansökningar nu? Det var tusan, det var inte så himla många år sen de tog bort den. Bra att de återinfört den, tycker jag!

Vart kan man läsa mer om detta? Hittade ingen info med en snabbkoll.

Det var under den senaste ansökningsomgången. Hur det blir framgent kommande år vet jag inte.

Informationen är borttagen från hemsidan, men inlägget på facebooksidan finns kvar.
Citera
2024-08-31, 07:32
Medlem
Hej allesammans!
Jag undrar om fiskalstjänsterna är bundna till överinstansernas domsaga, alltså kan jag bli fiskal i Kammarrätten i Stockholm om jag var notarie i t.ex. Kalmar?
Citera
2024-08-31, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLamia
Hej allesammans!
Jag undrar om fiskalstjänsterna är bundna till överinstansernas domsaga, alltså kan jag bli fiskal i Kammarrätten i Stockholm om jag var notarie i t.ex. Kalmar?
Nej, men räkna inte med att komma in. Det gäller i vart fall för tingsrätterna/Svea.
Citera
2024-09-02, 14:37
Medlem
MonacoGuidos avatar
Citat:
Hej allesammans!

Citat:
Ursprungligen postat av RalphCifaretto
Nej, men räkna inte med att komma in. Det gäller i vart fall för tingsrätterna/Svea.
Som jag har förstått det är det främst Svea hovrätt som är kinkig med att anställa fiskaler som suttit ting utanför hovrättens domkrets. Åt andra hållet verkar det dock gå bra. Jag vet t.ex. en person som satt ting i Stockholmsområdet och blev antagen som fiskal i Göta hovrätt.

F.ö. tror jag att det är trevligare att gå domarbanan någonstans ute i landet istället för i Stockholm. Svea hovrätt är extremt överbelastad just nu, vilket även är fallet för de flesta tingsrätterna här. I det här färska beslutet från JO finns en del intressant läsning om arbetssituationen på Svea hovrätt: JO Dnr 6332-2023
Citera
2024-09-02, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonacoGuido
Som jag har förstått det är det främst Svea hovrätt som är kinkig med att anställa fiskaler som suttit ting utanför hovrättens domkrets. Åt andra hållet verkar det dock gå bra. Jag vet t.ex. en person som satt ting i Stockholmsområdet och blev antagen som fiskal i Göta hovrätt.

F.ö. tror jag att det är trevligare att gå domarbanan någonstans ute i landet istället för i Stockholm. Svea hovrätt är extremt överbelastad just nu, vilket även är fallet för de flesta tingsrätterna här. I det här färska beslutet från JO finns en del intressant läsning om arbetssituationen på Svea hovrätt: JO Dnr 6332-2023

Ändå ska det vara nästintill omöjligt att antas till fiskalsutbildningen - trots mycket goda lovord och meriter. Intressant att den berörda avdelningen inte hade fiskaler.
Citera
2024-09-04, 17:27
Medlem
Funderar på notarietjänstgöring på någon av de skånska domstolarna. Alltså Helsingborg, Hässleholm, Kristianstad, Lund, Malmö och Ystad. Antagningspoängen skiljer ju sig kraftigt mellan dem men det behöver ju inte nödvändigtvis vara så att den med högst antagningspoäng är bäst att arbeta på. Jag har hört dåliga saker om Malmö, bra om Ystad men båda har antingen nyligen bytt eller är i stånd att byta lagman så det kan ju snart ändras.

Undrar om någon här har insikt i dessa domstolar och kan säga något om anseende, målbalanser, måltyper, arbetsmiljö osv?
Citera
2024-09-16, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Har de återinfört möjligheten att komplettera ansökningar nu? Det var tusan, det var inte så himla många år sen de tog bort den. Bra att de återinfört den, tycker jag!

Vart kan man läsa mer om detta? Hittade ingen info med en snabbkoll.

Innebär det här att det alltid kommer vara 400+ sökanden vid varje omgång nu?
Citera
2024-09-16, 17:47
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Innebär det här att det alltid kommer vara 400+ sökanden vid varje omgång nu?
Om de återinför den här regeln permanent, inte bara för en antagningsomgång, så kan vi räkna med att det blir mer konkurrens om platserna vid de omgångar som sker i nära samband med terminsavslut.

Specifika siffror vågar jag mig inte på att gissa om, dock.
Citera
2024-10-02, 02:26
Medlem
MonacoGuidos avatar
Fler sökande, färre antagna och högre poäng jämfört med motsvarande period förra året.

Citat:
Statistikuppgifter avseende tillsatta notarier med tillträde 2024-11-01 och 2024-12-01
Alingsås tingsrätt 435
Attunda tingsrätt 493,5
Blekinge tingsrätt 403,5
Borås samt Åklarmyndigheten 512,5
Borås tingsrätt 512,5
Eksjö tingsrätt 492,5
Falu tingsrätt 417,5
Förvaltningsrätten i Härnösand 465
Förvaltningsrätten i Luleå 400
Förvaltningsrätten i Malmö 435
Förvaltningsrätten i Uppsala 452,5
Förvaltningsrätten i Göteborg 426,5
Förvaltningsrätten i Stockholm 464,5
Förvaltningsrätten i Uppsala 447,5
Gävle tingsrätt 422,5
Göteborgs tingsrätt 465
Hässleholms tingsrätt 430
Luleå tingsrätt 530
Lunds tingsratt 452,5
Lycksele tingsrätt 402,5
Malmö tingsrätt 486,5
Nacka tingsrätt 510
Nyköpings tingsrätt 445,25
Skellefteå tingsrätt 399
Solna tingrätt 510
Solna tingsrätt 480
Stockholms tingsrätt 478,75
Sundsvalls tingsrätt 445
Södertälje tingsrätt 475,25
Södertörns tingsrätt 473,25
Uppsala tingsrätt 465
Varbergs tingsrätt 423
Varmlands tingsrätt 412,5
Värmlands tingsrätt 442,5
Ångermanlands tingsrätt 410
Örebro tingsrätt 442,25
Östersunds tingsrätt 460

Lägsta tillsättningspoäng per område
Hela landet

Tingsrätt: 399

Förvaltningsrätt: 400

Stockholmsområdet

Tingsrätt: 478,75

Förvaltningsrätt: 464,5

Göteborg

Tingsrätt: 465
Förvaltningsrätt: 426,25
Skåne

Tingsrätt: 486,5
Förvaltningsrätt: 435
Källa: Domstolsverket, bearbetat av Akavia.
Senast redigerad av MonacoGuido 2024-10-02 kl. 02:28.
Citera
2024-10-05, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonacoGuido
Fler sökande, färre antagna och högre poäng jämfört med motsvarande period förra året.

Poängen verkar gå uppåt.
Citera
2024-10-13, 00:34
Medlem
Någon som kan berätta lite om vad som sker de första veckorna man påbörjar tingtjänstgöringen. Börjar man exempelvis redan i början att protokollföra?
Citera
2024-10-13, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thekotte56
Någon som kan berätta lite om vad som sker de första veckorna man påbörjar tingtjänstgöringen. Börjar man exempelvis redan i början att protokollföra?

Skiljer sig från domstol till domstol. Jag har varit på sammanlagt 3 tingsrätter nu och det är i det stora hela rätt så lika. Du får en fadder som ger dig en genomgång om vad arbetet går ut på. Nivån skiljer sig beroende på domstol och notarie. Ni kanske sitter och gör lite arbete ihop så att du får se hur det går till. Därefter får du sitta med på några förhandlingar och sitter "bakom" i rent utbildningssyfte utan någon funktion. Ibland kan fiskalerna/rådmännen fråga dig om din uppfattning bara för att det är kul att höra.

Sammanfattningsvis skiljer det sig åt. Alla sitter bakom på förhandlingar dock. Vanligtvis börjar man vara protokollförare efter en eller två avklarade arbetsveckor. Efter kanske två till tre börjar du votera.

Om du är lite on the fence så kan jag säga så här. Det är det bästa beslutet jag fattat för mig själv. Jag var osäker, men har sedan dess gått (snart klart) domarbanan. Vill man inte gå domarbanan är det fantastiskt att bara mellanlanda, lära sig arbetsmetod, självsäkerhet som jurist, bli allmänbildad m.m. Det är framförallt en mycket fin merit som de flesta arbetsgivare uppskattar även om det på senare år är mindre viktigt för den som vill jobba inom t.ex. BaFi.
Citera
  • 39
  • 89
  • 129
  • 138
  • 139
  • 140

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem