2017-06-26, 16:10
Medlem
Nu är det bara några dagar kvar till nästa tillsättning av notarier meddelas. Ska bli väldigt spännande att se statistiken. Med tanke på att det var så låga poäng förra omgången och betydligt fler platser i Stockholmsområdet den här omgången kanske nya rekord i låga poäng väntar. Vad tror ni?
Senast redigerad av havetoch 2017-06-26 kl. 16:38.
Citera
2017-06-27, 22:03
Medlem
SunWukongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havetoch
Nu är det bara några dagar kvar till nästa tillsättning av notarier meddelas. Ska bli väldigt spännande att se statistiken. Med tanke på att det var så låga poäng förra omgången och betydligt fler platser i Stockholmsområdet den här omgången kanske nya rekord i låga poäng väntar. Vad tror ni?
Sist krävdes 329,5 för Solnas TR, 341,5 för Stockholms TR och 317,5 för Södertörns TR.

Min gissning är att det krävs något liknande denna gången.

Ifall man kollar på tidigare år är det som absolut svårast att få en tingsplats med tillträde september - januari. Majoriteten av alla studenter går ut i slutet av januari och detta är den första större rundan sedan de fick ut sitt examensbevis.
Citera
2017-06-30, 20:56
Medlem
SunWukongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havetoch
Du hade visst helt rätt. Herregud vad låga poäng. Blir så lack att jag har ett halvår kvar när jag för en gångs skull hade kunnat få min drömplats.

Notarietjänster med tillträde den 1 september och den 1 oktober 2017
Inneliggande ansökningar vid ansökningstidens utgång var 265.
180 av de sökande var kvinnor och 85 var män.
153 sökande anställdes varav 104 kvinnor och 49 män.
Genomsnittspoäng (inkl. sidomeriter): 303,5

Lägsta intagningspoäng på respektive myndighet

Pakettjänster

Justitiekanslern/ Södertörns tingsrätt, 334

Justitieombudsmannen/ Attunda tingsrätt, 331,5

Allmänna reklamationsnämnden/ Stockholms tingsrätt, 329

Migrationsverket Stockholm/ Förvaltningsrätten i Stockholm, 289,5

Migrationsverket Malmö/ Förvaltningsrätten i Malmö, 309,16

Kriminalvården Norrköping/ Norrköpings tingsrätt, 280,5

Åklagarmyndigheten Luleå/ Luleå tingsrätt, 317,5

Försäkringskassan Sundsvall/ Förvaltningsrätten i Härnösand, 276

Tingsrätt

Alingsås tingsrätt, 286,5

Attunda tingsrätt, 299

Borås tingsrätt, 279

Eksjö tingsrätt, 293,5

Eskilstuna tingsrätt, 281

Gotlands tingsrätt, 339,16

Gävle tingsrätt, 328

Göteborgs tingsrätt, 298,5

Halmstads tingsrätt, 276

Haparanda tingsrätt, 264,5

Helsingborgs tingsrätt, 304,5

Hudiksvalls tingsrätt, 270

Hässleholms tingsrätt, 300,32

Jönköpings tingsrätt, 278,5

Kalmar tingsrätt, 273

Linköpings tingsrätt, 287

Malmö tingsrätt, 344,5

Nacka tingsrätt, 293

Norrtälje tingsrätt, 281

Nyköpings tingsrätt, 286

Skaraborgs tingsrätt, 288,5

Skellefteå tingsrätt, 260,5

Solna tingsrätt, 314

Stockholms tingsrätt, 325

Sundsvalls tingsrätt, 261

Södertälje tingsrätt, 291,5

Södertörns tingsrätt, 298,5

Uddevalla tingsrätt, 295,5

Uppsala tingsrätt, 292,5

Varbergs tingsrätt, 316

Växjö tingsrätt, 277

Ystads tingsrätt, 304,5

Ångermanlands tingsrätt, 284,5

Örebro tingsrätt, 287,5

Förvaltningsrätt

Förvaltningsrätten i Falun, 277,5

Förvaltningsrätten i Göteborg, 284

Förvaltningsrätten i Jönköping, 271

Förvaltningsrätten i Karlstad, 277,5

Förvaltningsrätten i Linköping, 274,16

Förvaltningsrätten i Malmö, 331,65

Förvaltningsrätten i Stockholm, 282,66

Förvaltningsrätten i Umeå, 282,5

Förvaltningsrätten i Växjö, 266
Citera
2017-07-21, 09:09
Medlem
Labyrinthines avatar
Alltså, den senaste poängen här ovan ger mig fan ont i magen. Jag önskar att jag hade kunnat söka den omgången. Då hade jag lätt kunnat på min drömplats oavsett hur mina sista terminer går betygsmässigt. Men jag har några terminer kvar innan jag kan söka. Det är väl bara att hålla tummarna att mitt förstahandsval dippar så där mycket när det är min tur att söka. Mina betyg är just nu sådana att jag om jag får AB på fördjupningsdelen och examensarbetet kan jag lätt få något nice i Storstockholm medan om jag inte får AB på resterande del kommer jag få någon halvdåligt plats så småningom i Storstockholm. Med halvdålig syftar jag främst på reseavstånd för mig personligen och lite på status (tänk Stockholm tingsrätt vs Norrtälje tingsrätt).

Det ockuperar en del av min tankekraft såhär när jag slutfört en större del av utbildningen. Några andra som bara har några terminer kvar och funderar på ting direkt efter examen?
Citera
2017-08-06, 22:33
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labyrinthine
Alltså, den senaste poängen här ovan ger mig fan ont i magen. Jag önskar att jag hade kunnat söka den omgången. Då hade jag lätt kunnat på min drömplats oavsett hur mina sista terminer går betygsmässigt. Men jag har några terminer kvar innan jag kan söka. Det är väl bara att hålla tummarna att mitt förstahandsval dippar så där mycket när det är min tur att söka. Mina betyg är just nu sådana att jag om jag får AB på fördjupningsdelen och examensarbetet kan jag lätt få något nice i Storstockholm medan om jag inte får AB på resterande del kommer jag få någon halvdåligt plats så småningom i Storstockholm. Med halvdålig syftar jag främst på reseavstånd för mig personligen och lite på status (tänk Stockholm tingsrätt vs Norrtälje tingsrätt).

Det ockuperar en del av min tankekraft såhär när jag slutfört en större del av utbildningen. Några andra som bara har några terminer kvar och funderar på ting direkt efter examen?

Du gick SU, right? Du kommer få AB på fördjupning och examensarbete. Jag baserar den bedömningen på att du stavar bättre än vad jag gör. Folk fick AB på examensarbeten som borde inneburit relegering från grundskolan. Välj icke-sch*lin-kurser och du är safe.

Ting är extremt kul och lärorikt. Och en del jobb. Det kan vara en klok idé att ha annat arbete ordnat, så att du slipper vara arbetslös från uppsatsinlämning till första lönen från ting (4-6 månader). SU är som bekant en kafkaartad byråkrati, villket innebär att du kan ha otur med att få ut examensintyget i tid till "rätt" ansökningsperiod. Beroende på vad det är för arbete kan du ju dessutom få avräkning (inte nödvändigtvis positivt annat än, well, att du inte "förlorar" sex månader i karriär).

Jag ska skriva ett längre inlägg om tingsperioden om ett år eller så. Undrar du något innan dess får du - och andra - gärna PM:a.
Citera
2017-08-08, 01:57
Medlem
Pz.Kpfw.VI-Tigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied

Jag ska skriva ett längre inlägg om tingsperioden om ett år eller så. Undrar du något innan dess får du - och andra - gärna PM:a.

Har du något preliminärt yttrande att avge?

För min egen del har jag nyligen avslutat min tjänstgöring. Som det har framhållits på flera håll, även i denna tråd, är tingsmeritering såväl lärorikt som roligt. För er som är intresserade men alltjämt osäkra om ni ska söka eller inte – sök! Särskilt för den som har intresse av att processa.

Det finns även nackdelar såsom sura domstolshandläggare, som inte räds att trycka ned en vid lämpligt tillfälle. Andra nackdelar kan vara att få stå ut med att protokollföra när byns advokat orerar, upprepar, sammanfattar, ja nästan allt möjligt för att taxan ska ticka över så att den hamnar i en högre ersättningsnivå. Kafkaartat indeed.

Med allt i beaktande tror jag mig ha blivit en bättre jurist, i var fall något noggrannare.
Citera
2017-08-11, 18:40
Medlem
Börjar närma mig slutet av min notarietjänstgöring och undrar hur långt i förväg man bör börja söka jobb hos byråerna. Ser det konstigt ut att börja skicka ut CV:n redan ett halvår innan?
Citera
2017-08-24, 09:37
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcccxxxvii
Börjar närma mig slutet av min notarietjänstgöring och undrar hur långt i förväg man bör börja söka jobb hos byråerna. Ser det konstigt ut att börja skicka ut CV:n redan ett halvår innan?
Nej, enligt min erfarenhet är det inte det minsta konstigt. I synnerhet de större byråerna anställer ofta ett antal kullar, exempelvis en höst- och en vårkull, och att söka i god till en av dessa är nog något som snarast uppskattas från byråernas sida eftersom detta underlättar deras personalplanering. Rent krasst är det, för de flesta byråer, inte särskilt viktigt vilket betyg man får på sin notarietjänstgöring. Det finns därmed inte heller något behov av att invänta detta.
Citera
2017-08-27, 16:07
Medlem
Är ansökningstiderna ungefär samma varje år?
Citera
2017-08-27, 20:58
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Är ansökningstiderna ungefär samma varje år?

De ändrades nyligen faktiskt, av vad jag förstått. Systemet med sex tillfällen bör bestå för översiktlig framtid.* Nästa är 7 sept, därefter preliminärt 8 nov.

http://www.notarie.se/Notarie/Sa-bli...n-under-aret-/
Senast redigerad av Sobofied 2017-08-27 kl. 20:59. Anledning: * I ett längre perspektiv skulle jag tro att domstolarna får allt större budget > fler platser > ev. fler antagningstillfällen
Citera
2017-09-19, 14:29
Medlem
Tjuvhederns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunWukong
Du hade visst helt rätt. Herregud vad låga poäng. Blir så lack att jag har ett halvår kvar när jag för en gångs skull hade kunnat få min drömplats.

Notarietjänster med tillträde den 1 september och den 1 oktober 2017
Inneliggande ansökningar vid ansökningstidens utgång var 265.
180 av de sökande var kvinnor och 85 var män.
153 sökande anställdes varav 104 kvinnor och 49 män.
Genomsnittspoäng (inkl. sidomeriter): 303,5

Lägsta intagningspoäng på respektive myndighet

Pakettjänster

Justitiekanslern/ Södertörns tingsrätt, 334

Justitieombudsmannen/ Attunda tingsrätt, 331,5

Allmänna reklamationsnämnden/ Stockholms tingsrätt, 329

Migrationsverket Stockholm/ Förvaltningsrätten i Stockholm, 289,5

Migrationsverket Malmö/ Förvaltningsrätten i Malmö, 309,16

Kriminalvården Norrköping/ Norrköpings tingsrätt, 280,5

Åklagarmyndigheten Luleå/ Luleå tingsrätt, 317,5

Försäkringskassan Sundsvall/ Förvaltningsrätten i Härnösand, 276

Tingsrätt

Alingsås tingsrätt, 286,5

Attunda tingsrätt, 299

Borås tingsrätt, 279

Eksjö tingsrätt, 293,5

Eskilstuna tingsrätt, 281

Gotlands tingsrätt, 339,16

Gävle tingsrätt, 328

Göteborgs tingsrätt, 298,5

Halmstads tingsrätt, 276

Haparanda tingsrätt, 264,5

Helsingborgs tingsrätt, 304,5

Hudiksvalls tingsrätt, 270

Hässleholms tingsrätt, 300,32

Jönköpings tingsrätt, 278,5

Kalmar tingsrätt, 273

Linköpings tingsrätt, 287

Malmö tingsrätt, 344,5

Nacka tingsrätt, 293

Norrtälje tingsrätt, 281

Nyköpings tingsrätt, 286

Skaraborgs tingsrätt, 288,5

Skellefteå tingsrätt, 260,5

Solna tingsrätt, 314

Stockholms tingsrätt, 325

Sundsvalls tingsrätt, 261

Södertälje tingsrätt, 291,5

Södertörns tingsrätt, 298,5

Uddevalla tingsrätt, 295,5

Uppsala tingsrätt, 292,5

Varbergs tingsrätt, 316

Växjö tingsrätt, 277

Ystads tingsrätt, 304,5

Ångermanlands tingsrätt, 284,5

Örebro tingsrätt, 287,5

Förvaltningsrätt

Förvaltningsrätten i Falun, 277,5

Förvaltningsrätten i Göteborg, 284

Förvaltningsrätten i Jönköping, 271

Förvaltningsrätten i Karlstad, 277,5

Förvaltningsrätten i Linköping, 274,16

Förvaltningsrätten i Malmö, 331,65

Förvaltningsrätten i Stockholm, 282,66

Förvaltningsrätten i Umeå, 282,5

Förvaltningsrätten i Växjö, 266

Kul att se att det är så låga poäng! Jag har visserligen min tingstjänstgöring avklarad sedan tio år, men på nåt sätt ger det ändå ett lyckorus i magen när man ser att "där hade jag kommit in, och där, och där...." Hade inte så fantastiska betyg första halvan av juristlinjen men en stark önskan sista två åren av studierna att sitta ting.

Grattis ni som söker nu när det är så låga antagningspoäng!
Citera
2017-09-19, 14:32
Medlem
Tjuvhederns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labyrinthine

Finns väl typ ingen som inte får AB på fördjupningskurserna och examensarbetet. Ja, om man inte går in för det med berått mod då.

Det där fixar du!

Och så länge övriga arbetsmarknaden är bra så kommer poängen ligga fortsatt lågt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in