• 1
  • 2
2009-04-07, 22:02
Medlem
pokereves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sölffmynt
En av huvudprinciperna inom svensk civilrtt r avtalsfrihet. Vill butiksinnehavaren inte slja en vara till dig fr att ni inte r verens om kpvillkoren s str det honom i regel fritt att be dig dra dit pepparn vxer.

Det finns vissa undantag p.g.a. frbud mot marknadsmissbruk och olaga diskriminering, men det har ingenting med betalningssttet att gra.

Ok, men i Usa d? Stmde det som dem sa p dokumentren?
Citera
2009-04-07, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pokereve
Nej givetvis betalar man i kassan. Ngot annat har jag inte psttt. Men om dem dremot bara skulle ta kort i kassan, nr jag erbjudit kontanter var ju frgan.
Hur stller sig lagen till det?

Vrst vad arg du verkar. "Le mot vrlden s ler den tillbaka mot dig"

Men nr du ker buss s kper du en tjnst. Denna tjnst betalar du fr innan du utnyttjar den. Samma sak, nr du kper ktt i kttdisken. Du betalar fr en tjnst, att ngon skr upp kttet samt fr produkten. Men du betalar den i kassan. Inte nr du utnyttjar tjnsten. D.v.s. det samma som med buss, fast i omvnd ordning.
Citera
2009-04-07, 22:46
Medlem
Citat:
Ok, men i Usa d? Stmde det som dem sa p dokumentren?
Du skrev tidigare att du sg det i en "dokumentr" om s.k. fractional-reserve banking (allts vanlig bankverksamhet ur ett konspirationsteoretiskt perspektiv). En del av de virrpannor som tycker om att debattera mnet gillar ocks att hvda att US-dollar i form av Federal Reserve Notes skulle vara illegitima som giltiga betalningsmedel (p engelska legal tender).

Om jag frsttt saken rtt s har man i USA samma ungefr principer fr kpeavtal, d.v.s. det r upp till kparen och sljaren att komma verens om villkoren, inklusive hur och med vad betalning skall ske.

I den svenska skuldebrevslagen str fljande om valuta fr betalning av skulder:
Citat:
Ursprungligen postat av 7 § 1 st. SkbrL
r skuldebrev stllt att betalas i myntslag som icke r gngbart den ort dr betalningen sker, m, dr ej annat frbehll trffats, skulden gldas i ortens mynt efter vrdet betalningsdagen.
Detta betyder att man kan terbetala alla skulder i Sverige med Riksbankens sedlar och mynt, oavsett vilken valuta skulden var bestmd i, om inte annat har avtalats.

Det r mjligt att en liknande regel gller i USA, fast med Federal Reserves sedlar och mynt. Det r i s fall antagligen detta kontroversen ursprungligen handlar om. Sedan har ngon lyckats blanda ihop det hela med frgan om s.k. fractional-reserve banking.
Senast redigerad av Slffmynt 2009-04-07 kl. 22:50.
Citera
2009-04-08, 07:13
Medlem
Slupens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sölffmynt
Du skrev tidigare att du sg det i en "dokumentr" om s.k. fractional-reserve banking (allts vanlig bankverksamhet ur ett konspirationsteoretiskt perspektiv). En del av de virrpannor som tycker om att debattera mnet gillar ocks att hvda att US-dollar i form av Federal Reserve Notes skulle vara illegitima som giltiga betalningsmedel (p engelska legal tender).

Grundar de inte sin argumentering p att Sedlar och Mynt bara ska ges ut av kongressen och att kongressen genom Aaldrin bill gtt ifrn konstutitionen och drmed skulle d FED sedlar inte vara legitima.

Federal reserve notes r dock i praktiken legal tender vilket ven stipuleras p sedeln s det behver vi knappast diskutera.
Citera
2009-04-08, 08:33
Medlem
slutagnlls avatar
Citat:
Nej givetvis betalar man i kassan. Ngot annat har jag inte psttt. Men om dem dremot bara skulle ta kort i kassan, nr jag erbjudit kontanter var ju frgan.
Hur stller sig lagen till det?
Du frstod ju inte alls min liknelse. ven hos SL gr det bra med kontanter, men kassan sitter inte i bussen utan i biljettautomaten, sprren i tunnelbanan osv.
Citera
2009-04-08, 11:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slupen
Grundar de inte sin argumentering p att Sedlar och Mynt bara ska ges ut av kongressen och att kongressen genom Aaldrin bill gtt ifrn konstutitionen och drmed skulle d FED sedlar inte vara legitima.

Det r exakt det de grundar sina argument p. Men de glmmer att kpare r den som bestmmer vilket betalningsmedel denne vill ta emot. Och om de accepterar USD s r det ett ok betalningsmedel.

Men det man med legal tender sger r att staten anser USD utfrdad av FED vara legal tender. Vilket g i strid med konstitutionen. Som sger att bara staten fr utfrda pengar och ta ut skatt. Jag kan dock frst varfr vissa snurrar in sig i det. Men de missar helheten.
Citera
2009-04-08, 12:01
Medlem
Slupens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExilSvensk
Det r exakt det de grundar sina argument p. Men de glmmer att kpare r den som bestmmer vilket betalningsmedel denne vill ta emot. Och om de accepterar USD s r det ett ok betalningsmedel.

Men det man med legal tender sger r att staten anser USD utfrdad av FED vara legal tender. Vilket g i strid med konstitutionen. Som sger att bara staten fr utfrda pengar och ta ut skatt. Jag kan dock frst varfr vissa snurrar in sig i det. Men de missar helheten.

De glmmer ofta ocks att kongressen fortfarande kan trycka pengar "us notes" utan att ndra ngra lagar.

Det cirkulerar fortfarande en liten andel Greenbacks men eftersom Greshams Law dikterar att bra pengar trngs ut av dliga s har de ingen reell cirkulation p samma stt som folk inte betalar med sinda USD nominerade guldmynt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in