2009-04-03, 13:35
Medlem
Ödlans avatar
Jag har börjat tänka på fördelarna med att utnyttja globaliseringen till sin fördel. Vi gör det redan storskaligt idag genom Internet och företag har börjat outsourca sin verksamhet. Kommunikationen revolutionerar och på ett privat plan har EU lossat lite på gränserna och släppt in banker och pensionsförmedlare i landet för oss infödingar. Danske Bank är ännu ett exempel och sedan finns det även Svenssons som pendlar mellan Norge och Danmark för fiskrensning och alkoholsmuggling i månadsmängder. Skulle man inte kunna tjäna otrolig mycket på att utnyttja världens storlek till sin fördel? Till exempel utbilda sig i ett land, skaffa sig ett till pass och bo i ett annat land och jobba på distans mot ett annat och ha bankkonton utspridda över olika länder. Det kräver väldigt mycket av en som person och påtvingar utveckling kan jag tänka mig och på så sätt skulle vi kunna anpassa oss till världen och föra utvecklingen framåt.

Eftersom vi i Sverige talar två språk varav ett är internationellt kan det med enkelhet bli effektivare att arbeta på distans då det finns fler potentiella länder vi kan marknadsföra oss och bedriva verksamheten mot. Kräver arbetsplatsen att man infinner sig på plats fysiskt kan man pendla mellan till exempel Danmark och Norge. Resekostnader kan man hålla på en rimlig nivå om man arbetar i en redan global bransch som inte kräver att man infinner sig på plats: IT-branschen. Distanskonsultering är möjligt till 100% beroende på vilken inriktning man har i sitt arbete. Vad tror ni andra? Vilka länder tror ni är effektivast att utnyttja och till vilka fördelar?
Senast redigerad av Ödlan 2009-04-03 kl. 13:38.
Citera
2009-04-03, 14:22
Medlem
th0mass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Vilka länder tror ni är effektivast att utnyttja och till vilka fördelar?

Är du säker på att du inte är släkt med Bush?
Citera
2009-04-03, 19:43
Medlem
patrikgbgs avatar
Det är ju ganska vanligt i Köpenhamnsområdet. Danska kronan ligger mellan 1.3-1.4 oftast och lönerna är högre i Köpenhamn. Har flera bekanta som pendlar mellan Malmö och Köpenhamn och tjänar ca 50% mer än motsvarande tjänst i Sverige.

Dessvärre är den Danska inkomst skatten ganska hög, men kunde man lösa så man betalade skatt i Sverige hade man gjort en rejäl vinst.
Citera
2009-04-04, 12:09
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av th0mas
Är du säker på att du inte är släkt med Bush?

Jag är ganska säker på det, ja. Hurså?

Citat:
Ursprungligen postat av patrikgbg
Har flera bekanta som pendlar mellan Malmö och Köpenhamn och tjänar ca 50% mer än motsvarande tjänst i Sverige.

Hur fungerar det egentligen, är det en märkvärdig vinstmarginal i förhållande till de svenska lönerna efter att ha skattat eller försvinner den intressanta vinsten till inkomstskatten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in