2015-01-13, 08:38
Medlem
Vad menas med HK? Eller rättare sagt vad betyder det?
Citera
2015-01-18, 12:11
Medlem
Hej!

Har ett skolarbete om glas och kolfiber!
Jag kan omöjligt hitta någon hemsida om hur kol påverkar miljön och hälsan?
Har hittat fakta om glasfiber och hälsan men inte om glasfiber och miljön?

Plz Help!
Citera
2015-01-19, 16:31
Medlem
Q.E.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik.99
Hej!

Har ett skolarbete om glas och kolfiber!
Jag kan omöjligt hitta någon hemsida om hur kol påverkar miljön och hälsan?
Har hittat fakta om glasfiber och hälsan men inte om glasfiber och miljön?

Plz Help!

För att börja med, kan du sortera glasfiberanvändningens områden. Sedan måste du definiera milföinverkan.
-Handlar det om själva framställningen?
-Handlar det om ersättning av andra skadligare material?(Impregnerade ledningsstolpar av trä eller istället för asbest eller vid båttillverkningar mm)
-Hälsoaspekterna. (Det hävdas att det framkallar hud- ögon- och lungirritationer vid långvarig exponering)

Du kan läsa mer här:
http://www.jegrelius.se/wp-content/u...omning-Re8.pdf
Citera
2015-01-20, 19:24
Medlem
Hej!

Jag lyckas inte riktigt att lösa dessa frågor, då jag har försökt 3 gånger. Jag hittar inte tillräcklig information i boken och internet.
Jag vore tacksam i fall någon kunde hjälpa mig med uppgiften.

2. Use Google Earth to go to the glacier at coordinates 31° 3'33.44 79°26'57.60 in the Himalayas. Please answer the following questions:
b) Explain how the moraine forms were formed.
c) How far from the current front can be seen that the glacier has stretched/reached in the past? (Här ska man söka efter en specifik sträcka.)
d) What evidence show that the glacier retreats? (Här efterfrågar läraren också geomorfologiska tecken i landskapet som tyder på att isen retirerat samt isens karaktär, eventuella vegetationsmönster etc.)
Citera
2015-01-20, 19:59
Medlem
Q.E.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sam0000
Hej!

Jag lyckas inte riktigt att lösa dessa frågor, då jag har försökt 3 gånger. Jag hittar inte tillräcklig information i boken och internet.
Jag vore tacksam i fall någon kunde hjälpa mig med uppgiften.

2. Use Google Earth to go to the glacier at coordinates 31° 3'33.44 79°26'57.60 in the Himalayas. Please answer the following questions:
b) Explain how the moraine forms were formed.
c) How far from the current front can be seen that the glacier has stretched/reached in the past? (Här ska man söka efter en specifik sträcka.)
d) What evidence show that the glacier retreats? (Här efterfrågar läraren också geomorfologiska tecken i landskapet som tyder på att isen retirerat samt isens karaktär, eventuella vegetationsmönster etc.)

b)Det handlar om laterala moräner som formas som parallella åsar och samlas längs sidorna av en glaciär. Spillror av frostsprängningar på toppen av glaciären flyter ner till dalen.
c)Raka linjer som avslöjar kanterna på nybildade glaciära småsjöar. T.ex. längs med väg Mana Pass.
d) Berget blir synligt. Lav-, träd- och smådjurs uppkomst på bara stenar, stenarna eroderar med tiden och blir jord.

Hälsar/ the Abominable Snowman
Citera
2015-02-15, 15:28
Medlem
patrick.ekwalls avatar
Hej! Jag behöver akut hjälp med ett par frågor angående Skånes geologi. Jag har lusläst internet och min geografibok men jag hittar inte ett piss. Förolämpa mig bäst ni vill, men här kommer frågorna:

1. Hur ser Skånes geologiska historia ut?

2. Vad finns det för samband mellan Knivsåsen och Hallandsåsens bildande? Finns det något samband överhuvudtaget?

Jag är evigt tacksam om ni svarar på frågorna ovan. Tack!! Jag är som sagt i akut behov!
Citera
2015-03-01, 23:57
Medlem
Uppsats i hållbar utveckling? Kemirelaterat?

Jag skriver just nu en uppsats inom hållbar utveckling. Min lärare har endast gått igenom 4 av totalt 15 kapitel i Kemi 1. Vi ska alltså skriva en uppsats i hållbar utveckling i ämnet Kemi 1 nu på komvux. Det enda prov vi har haft har jag fått maximalt antal poäng på. Jag befinner mig i ett tillstånd av irritation eftersom hon inte gått igenom hur man räknat med mol eller vad en v.d.v. bindning är. Saker man ska kunna innan Kemi 2 som jag måste läsa efter denna kurs.

Just nu har jag skrivit en inledning om växthuseffekten och sedan tänker jag skriva lite kort om hållbar utveckling i bakgrunden & inledningen. Mitt mål är att åtminstone få minst ett B på uppsatsen som ska vara på max 6 sidor. Det läraren har gått igenom är växthuseffekten, lite om DDT och de 16 nationella miljömål Sverige har.

Jag kommer inte på några frågeställningar om detta och jag känner ej att det är relaterat till Kemi... sist jag skrev en rapport gick jag på gymnasiet, vilket var 2,5 år sedan. Då hade jag inga problem att skriva en uppsats över natten och ändå få MVG på uppsatsen - men jag är inte lika snabbtänkt längre...

Jag tycker inte frågeställningen "vad kan Sverige göra för att uppfylla de 16 nationella miljömålen?" är en acceptabel frågeställning. Det är helt tomt i skallen på mig och jag har letat efter böcker med kemifokus på hållbar utveckling men hittar ingenting i biblioteket.

Snälla hjälp mig att komma på en frågeställning.
Citera
2015-03-02, 00:36
Medlem
googla lite på miljömål och läs på miljömålssiten så lär du hitta det du söker.
kolla även Knud Vilby, Den globala resan, ISBN 91-44-01758-8

KTH har även miljökompendie, jag hade två när jag lästemiljökunskap.
Ekologi, Kompendium i miljöskydd, ISBN 91-7170-710-7
Miljöeffekter, Industriell Ekologi, ISBN 91-630-9297-2
Citera
2015-03-02, 08:16
Medlem
skunkjobbs avatar
För- och nackdelar med bioplast i ett livscykelperspektiv.
Citera
2015-03-02, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banantarta
googla lite på miljömål och läs på miljömålssiten så lär du hitta det du söker.
kolla även Knud Vilby, Den globala resan, ISBN 91-44-01758-8

KTH har även miljökompendie, jag hade två när jag lästemiljökunskap.
Ekologi, Kompendium i miljöskydd, ISBN 91-7170-710-7
Miljöeffekter, Industriell Ekologi, ISBN 91-630-9297-2

Dessa kompendium hur får jag enklast tag i dem? Jag har inte råd att betala för böcker just nu.. så illa är min ekonomi men går det att låna dessa?
Citera
2015-03-03, 01:21
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakarstudent
Exakt de ämnena har min lärare gått igenom, men jag förstår inte riktigt vad jag ska skriva utifrån det... det är därför det är tomt i skallen. När jag har skrivit arbeten tidigare har lärare visat tidigare arbeten eller åtminstone gett tips på ämnen att skriva om.
Det kanske är detta din lärare menar => http://www.miljomal.se/sv/Hur-nar-vi...Farliga-amnen/

Det är ju kemi och "miljömål"...
Citera
2015-03-04, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
Det kanske är detta din lärare menar => http://www.miljomal.se/sv/Hur-nar-vi...Farliga-amnen/

Det är ju kemi och "miljömål"...

Tack för tipset! Jag har lyckats lista ut en vettig frågeställning som min uppsats bygger på, som har med miljöproblem och hur produkttillverkning av bland annat kläder är kopplat till det. Kemikalier etc..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in