Jag skriver just nu en uppsats inom hållbar utveckling. Min lärare har endast gått igenom 4 av totalt 15 kapitel i Kemi 1. Vi ska alltså skriva en uppsats i hållbar utveckling i ämnet Kemi 1 nu på komvux. Det enda prov vi har haft har jag fått maximalt antal poäng på. Jag befinner mig i ett tillstånd av irritation eftersom hon inte gått igenom hur man räknat med mol eller vad en v.d.v. bindning är. Saker man ska kunna innan Kemi 2 som jag måste läsa efter denna kurs.
Just nu har jag skrivit en inledning om växthuseffekten och sedan tänker jag skriva lite kort om hållbar utveckling i bakgrunden & inledningen. Mitt mål är att åtminstone få minst ett B på uppsatsen som ska vara på max 6 sidor. Det läraren har gått igenom är växthuseffekten, lite om DDT och de 16 nationella miljömål Sverige har.
Jag kommer inte på några frågeställningar om detta och jag känner ej att det är relaterat till Kemi... sist jag skrev en rapport gick jag på gymnasiet, vilket var 2,5 år sedan. Då hade jag inga problem att skriva en uppsats över natten och ändå få MVG på uppsatsen - men jag är inte lika snabbtänkt längre...
Jag tycker inte frågeställningen "vad kan Sverige göra för att uppfylla de 16 nationella miljömålen?" är en acceptabel frågeställning. Det är helt tomt i skallen på mig och jag har letat efter böcker med kemifokus på hållbar utveckling men hittar ingenting i biblioteket.
Snälla hjälp mig att komma på en frågeställning.