Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-04, 17:47
  #1
Medlem
Hej alla glada! Jag har framställt sk. R-Candy, dvs. bränslet som används i S/S-raketer. Nu är det så att jag håller på att skriva lite om detta, och har tänkt utföra en del tester föra att mäta energiinnehållet. Jag har även tänkt att mäta detta praktiskt och jämföra med det teoretiska resultatet, detta genom att förbränna en viss mängd av bränslet i en innesluten isolerad låda, och sedan mäta temperaturändringen och genom det och luftens värmekapacitivitet räkna ut mängden energi.

Vad jag undrar är, om man teoretiskt sett kan räkna ut vilket energiinnehåll en vis mängd av bränslet innehåller? - Jag har för mig att det ska gå räkna på bindningarna på något vis, men är långt ifrån säker...

Innehåll i bränslet:
50g KNO3
25g socker (sukros)
9g glukossirap
(0.5g järnoxid - som katalysator)

Tacksam för all hjälp!
Citera
2009-04-04, 20:00
  #2
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xaec
Hej alla glada! Jag har framställt sk. R-Candy, dvs. bränslet som används i S/S-raketer. Nu är det så att jag håller på att skriva lite om detta, och har tänkt utföra en del tester föra att mäta energiinnehållet. Jag har även tänkt att mäta detta praktiskt och jämföra med det teoretiska resultatet, detta genom att förbränna en viss mängd av bränslet i en innesluten isolerad låda, och sedan mäta temperaturändringen och genom det och luftens värmekapacitivitet räkna ut mängden energi.

Vad jag undrar är, om man teoretiskt sett kan räkna ut vilket energiinnehåll en vis mängd av bränslet innehåller? - Jag har för mig att det ska gå räkna på bindningarna på något vis, men är långt ifrån säker...

Innehåll i bränslet:
50g KNO3
25g socker (sukros)
9g glukossirap
(0.5g järnoxid - som katalysator)

Tacksam för all hjälp!

Katalysfunktionen är jag tveksam till i det här fallet, vill gärna ha en förklaring på hur en sådan katalys påverkar raketens impuls annars.
Det är det statiska arbetstrycket i brännkammaren som är adekvat samt hur dysan ser ut som avgör. ( Dvs hur du överför statiskt tryck i dynamiskt och tillhörande tryckvolymarbete på omgivningen) Arbetsttrycket ges av brännarean och hur den förändras över tid i din slutna volym.

Praktisk mätning kallas bombkalorimeteri och du bör ha en bombkalorimeter samt en referensstandard för detta. Att bygga en går bra om du har en verkstad.
Att räkna entalipier kräver att du räknar på gitterentalpin hos ingående komponenter dvs i ena fallet KNO3 och i det andra fallet socker samt vad det kostar att bryta gittret och alla bindningar. Samt vad du får tillbaka när du skapar nya bindningar. SEn får du tänka på i vilka stadier du får alla produkter. I det här fallet får du en "sörja" av sattyg som restprodukter i olika mänger. Se Nakkas hemsida. Finns mkt om det där.
Citera
2013-01-26, 11:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xaec

Innehåll i bränslet:
50g KNO3
25g socker (sukros)
9g glukossirap
(0.5g järnoxid - som katalysator)

Tacksam för all hjälp!

En fråga tillbaka, vet du om det går bra med vilken glukossirap som helst? I alla recept används corn syrup, som många översätter till glukossirap, men glukossirap kan göras av majs, ris, vete, potatis eller någon annan stärkelserik råvara. Går det bra med vilken som helst eller måste det vara från majs?
Citera
2013-01-26, 11:57
  #4
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellon
En fråga tillbaka, vet du om det går bra med vilken glukossirap som helst? I alla recept används corn syrup, som många översätter till glukossirap, men glukossirap kan göras av majs, ris, vete, potatis eller någon annan stärkelserik råvara. Går det bra med vilken som helst eller måste det vara från majs?
Det är ju i huvudsak de definierade molekylerna glukos och maltos oavsett råvara med små skillnader i annat gojs. Det känns som att det kvittar fullständigt vilken sort du använder.
Citera
2013-03-20, 10:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är ju i huvudsak de definierade molekylerna glukos och maltos oavsett råvara med små skillnader i annat gojs. Det känns som att det kvittar fullständigt vilken sort du använder.

Ja jag tycker också det borde kvitta. Har provat med Dan Sukkers glukossirap och någon amerikansk corn syrup, märkte ingen skillnad!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback