Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-01, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mx_1337
Hur är det med att få ut en FUP från ett ärende som aldrig resulterade i åtal, går det?

Det beror nog mycket på om du har varit den som blev utsatt för brottet. Viss rätt till partsinsyn finns.
Citera
2013-03-18, 20:58
Medlem
kungenslillapigas avatar
Hur får man reda på att en person är delgiven misstanke om brott (och fup:en som ännu inte är offentlig men är i det närmaste klar)? Journalister vet ju ofta när en person är delgiven ett grövre brott, långt före ett åtal är väckt.
Citera
2013-04-16, 20:21
Medlem
sugarshots avatar
Nu står det till såhär.

En man som i väldigt tidig ålder började misshandla och dyl, och som än idag är aktiv, har nyss varit, och kanske fortfarande är, i domstol för flera misshandlingsfall, varav ett på en bekant till mig. Dock är jag inte säker på om han har hunnit få sin dom än. (För jag antar att alla rättegångar för de olika misshandlingarna sker först, och sedan beslutar man en gemensam dom?)

Hur går jag tillväga för att få reda på allt han dömts för (och veta om han hunnit få sin dom för de senaste brotten än), utan att behöva läsa igenom mängder av dokument?
Det jag vet är hans för och efternamn, födelseort, trodde jag hade hans födelsedatum men tydligen går det inte att hitta det någonstans (han lär ha ändrat adress/skyddat identitet). Räcker det?
Senast redigerad av sugarshot 2013-04-16 kl. 20:29.
Citera
2013-05-20, 14:20
Medlem
Utredningsgruppens avatar
Snabbguide

Ta ut alla öppna ärenden på en tingsrätt
Skicka ett mejl till den tingsrätt som är aktuell, se adresser nedan. Skriv: 'Begär härmed ut en lista på alla öppna ärenden att skickas till denna mejladress'.

Därmed har du förhoppningsvis målnummer.

Ta ut dagboksblad på ärende/mål
Skicka ett mejl till den tingsrätt som är aktuell, se adresser nedan. Skriv: 'Begär härmed ut dagboksblad i mål nr Bxxxxx-1x.

Därmed har du dagboksbladet med alla handlingar i ett mål.

Ta ut handlingar i ett mål
Skicka ett mejl till den tingsrätt som är aktuell, se adresser nedan. Skriv: 'Begär härmed ut handlingarna i aktbilaga xx.

Därmed får du ut handlingarna i aktbilagan.

Adresser till tingsrätter:

alingsas.tingsratt@dom.se,
attunda.tingsratt@dom.se,
blekinge.tingsratt@dom.se,
boras.tingsratt@dom.se,
eksjo.tingsratt@dom.se,
eskilstuna.tingsratt@dom.se,
falu.tingsratt@dom.se,
gotlands.tingsratt@dom.se,
gallivare.tingsratt@dom.se,
gavle.tingsratt@dom.se,
gbg.tingsratt@dom.se,
halmstads.tingsratt@dom.se,
haparanda.tingsratt@dom.se,
helsingborgs.tingsratt@dom.se,
hudiksvalls.tingsratt@dom.se,
hassleholms.tingsratt@dom.se,
jonkopings.tingsratt@dom.se,
kalmar.tingsratt@dom.se,
kristianstads.tingsratt@dom.se,
linkopings.tingsratt@dom.se,
lulea.tingsratt@dom.se,
lunds.tingsratt@dom.se,
lycksele.tingsratt@dom.se,
malmo.tingsratt@dom.se,
mora.tingsratt@dom.se,
nacka.tingsratt@dom.se,
norrkopings.tingsratt@dom.se,
norrtalje.tingsratt@dom.se,
nykopings.tingsratt@dom.se,
skaraborgs.tingsratt@dom.se,
skelleftea.tingsratt@dom.se,
solna.tingsratt@dom.se,
stockholms.tingsratt.avdelning1@dom.se,
stockholms.tingsratt.avdelning2@dom.se,
stockholms.tingsratt.avdelning3@dom.se,
stockholms.tingsratt.avdelning4@dom.se,
stockholms.tingsratt.avdelning5@dom.se,
sundsvalls.tingsratt@dom.se,
sodertalje.tingsratt@dom.se,
sodertorns.tingsratt@dom.se,
uddevalla.tingsratt@dom.se,
umea.tingsratt@dom.se,
uppsala.tingsratt@dom.se,
varbergs.tingsratt@dom.se,
vanersborgs.tingsratt@dom.se,
varmlands.tingsratt@dom.se,
vastmanlands.tingsratt@dom.se,
vaxjo.tingsratt@dom.se,
ystads.tingsratt@dom.se,
angermanlands.tingsratt@dom.se,
orebro.tingsratt@dom.se,
ostersunds.tingsratt@dom.se

Det finns andra domstolar, hovrätter, förvaltningsdomstolar mm mm. Se Domstolsverkets hemsida.

http://www.domstol.se/Om-Sveriges-Do...r/Domstolarna/

Annat du vill ta ut, garanterat.

Personalakter
Är en offentlig handling. Ta ut den för att kontrollera jävsförhållanden, utbildning, yrkeserfarenhet mm. Detta är framför allt intressant på personal på socialförvaltningar som ofta saknar relevant utbildning, och på poliser och domstolspersonal. Samt anställda politiker och förvaltningschefer.

Skicka ett mejl till registrator på aktuell mydighet eller till personal/HR. De är skyldiga att lämna ut personalakten. Om utbildningsintyg saknas: begär att akten ska kompletteras.

Mejl
Mejl i offentlig verksamhet är offentlig handling, efter sekretessprövning. Begär alltid ut mejl på aktuella personer om det begås rättsövergrepp i ett ärende som berör dig på något sätt.

Skicka mejl till registrator på aktuell myndighet och begär ut mejlloggar från personalen. Gå igenom loggarna och kontrollera jäv, vilka personer som mejlas och ärenden. Avvakta gärna till efter avgörande händelser, så kan du fiska upp jävsförhållanden typ advokat som mejlar socialsekreterare.

Träna
Skicka ett mejl till stockholms.tingsratt.avdelning1@dom.se och be att få dagboksblad på ärende
B 12885-10

eller

skicka ett mejl till alla tingsrätter och fråga efter alla morddomar 2013.

Statistik
Om du skickar ett mejl till alla ovanstående tinsrätter och tar ut samtliga öppna ärenden så kan du t ex leka med statistik, antalet vårdnadstvister, antalet ärenden med viss nationalitet etc. Används med fördel med försiktighet, för det finns inga enkla vägar att definiera saker och ting.

Sökbarhet
Om du tar ut öppna ärenden varje t ex varje månad så kommer alla namn att vara sökbara i dokumenten i din mejlbox eller på din hårddisk, om du har Win7 eller gmail - de jag kan svara för. Det är ingen databas, men i praktiken får du samma funktion.

På plats
Du kan också gå till din tingsrätt och göra detta manuellt. Då kommer du också att lära dig mer om vad du kan få ut, göra mer avancerade sökningar och få ett bättre grepp om flödet i rättssystemet.

Gamla domar
www.lexnova.se kan du regga ett testkonto och komma åt andra, äldre domar. Inte alla, men många.
Citera
2013-05-25, 12:54
Medlem
Jag vill gärna få ut en dom angående en viss person. Jag vet själva brottet (nåja, flera brott egentligen. Domen ska handla om samtliga brott vid det tillfället). Personen ifråga har skyddade personuppgifter, men jag vet ändå förnamn, efternamn, när personen är född (men jag vet inte de fyra sista siffrorna i personnumret) och var personen är folkbokförd (ort). Känner även till vilken tingsrätt det handlar om. Är inte helt säker på när rättegången är, men jag tror jag vet datumet på det.

Hur svårt kommer det att bli att få ut hans dom? Speciellt med tanke på att personen ifråga har skyddade personuppgifter, och då jag inte är helt säker på när rättegången var.

För övrigt, kan man välja om man vill få ut domen via epost eller via brev? Och får den dömde personen reda på att man har begärt ut domen?
Senast redigerad av Starberries 2013-05-25 kl. 13:08.
Citera
2013-05-25, 14:35
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Jag vill gärna få ut en dom angående en viss person. Jag vet själva brottet (nåja, flera brott egentligen. Domen ska handla om samtliga brott vid det tillfället). Personen ifråga har skyddade personuppgifter, men jag vet ändå förnamn, efternamn, när personen är född (men jag vet inte de fyra sista siffrorna i personnumret) och var personen är folkbokförd (ort). Känner även till vilken tingsrätt det handlar om. Är inte helt säker på när rättegången är, men jag tror jag vet datumet på det.

Hur svårt kommer det att bli att få ut hans dom? Speciellt med tanke på att personen ifråga har skyddade personuppgifter, och då jag inte är helt säker på när rättegången var.
Med ledning av de sex första siffrorna och namnet så kan du ringa domstolarna och be dem söka på personnumret. Om du får träff så kommer du även få hela personnumret. Domstolarna sparar domar fem år i sitt dataregister. Därefter är de lagrade manuellt och om du inte vet ungefär när personen dömdes så kommer domstolspersonalen att kräva att du söker själv eftersom de har annat att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
För övrigt, kan man välja om man vill få ut domen via epost eller via brev? Och får den dömde personen reda på att man har begärt ut domen?
Domstolarna är inte skyldiga att skicka via email men de flesta gör det utan problem särskild om domen är från 2007 och senare. Annars får du ta det via brev. Nej den dömde får inte reda på att du beställt domen.

Vilket straff tror du personen fick?
Citera
2013-05-25, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
Med ledning av de sex första siffrorna och namnet så kan du ringa domstolarna och be dem söka på personnumret. Om du får träff så kommer du även få hela personnumret. Domstolarna sparar domar fem år i sitt dataregister. Därefter är de lagrade manuellt och om du inte vet ungefär när personen dömdes så kommer domstolspersonalen att kräva att du söker själv eftersom de har annat att göra.

Vilket straff tror du personen fick?

Domen är från 2013. Jag vet att det blev ett fängelsestraff och jag vet även vilken anstalt som personen hamnade på.

Jag har nu kollat upp det hela. Jag vet exakt datum, tid för rättegången och i vilken tingsrätt det var. Jag vet att personen sattes i häktet i väntan på domen, men att en dom nu har bekräftats. Det blir alltså fängelsestraff. Jag vet vilken månad som domen kom, och ett ungefärligt tidsintervall (med en eventuell felmarginal på någon vecka).

Jag vet dock inte exakt datum när domen kom, är det ett problem? Vad menar du med att jag ska söka själv om jag inte kan berätta för domstolen när personen dömdes?
Senast redigerad av Starberries 2013-05-25 kl. 16:59.
Citera
2013-06-15, 19:33
Medlem
Jag begärde ut en dom. Av olika skäl så stod det att personen ifråga finns i belastningsregistret (och antalet avsnitt) och när personen senast dömdes för ett brott. Det står inget datum för domen, men det står år och månad när personen dömdes och när personen blev frigiven från fängelset. Med hjälp av detta har jag tänkt begära ut en dom igen. Jag vet redan hur jag går tillväga på den fronten.

Men jag vill gärna ta del av de andra domarna. Problemet är att jag inte kan begära registerutdrag för någon annan, jag kan bara ta del av mitt eget belastningsregister.

Räcker det med att skriva ett mail till tingsrätten? Något i stil med:

Hej,

Jag vill gärna ta del av alla handlingar och domar som rör [förnamn och efternamn] och som har följande personnummer: xxxx (år) – xx (månad) – xx (dag) – xxxx (de sista fyra siffrorna)?

Hälsningar
[Mitt förnamn]

För jag saknar målnummer och annat som kan vara bra att veta (som datum för domarna eller ungefär när det skedde). Tingsrätten vet jag dock (eller är riktigt säker på). Har läst igenom tråden, men blir inte mycket klokare. En person skrev att man måste begära ut en specifik dom. Andra har skrivit att man kan ange namn och personnummer och ändå begära ut alla domar. Så jag vet inte hur jag går tillväga.
Citera
2013-07-21, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apanilsson
Nån som vet hur man får ut uppgifter i slasken?
Man ringer till polisen som hade hand om ärendet och ber att få slasken
Citera
2013-07-23, 08:18
Medlem
Mundells avatar
Hur går man tillväga för att få ut en specifik dom när man har en av de dömdas namn och personnummer, samt vet vilket år det hela avlöpte?
Har tittat på lexnova efter domen men utan resultat. Funderar på att beställa direkt från tingsrätten men misstänker att detta kan kosta då jag vill minnas att det var en del personer inblandade i rättsfallet (dvs en tjock dom, fler än 10 sidor). Det är bara vad ett vittne pratat om som jag vill ha papper på.

Hur gör jag?
Citera
2013-07-26, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mundell
Hur går man tillväga för att få ut en specifik dom när man har en av de dömdas namn och personnummer, samt vet vilket år det hela avlöpte?
Har tittat på lexnova efter domen men utan resultat. Funderar på att beställa direkt från tingsrätten men misstänker att detta kan kosta då jag vill minnas att det var en del personer inblandade i rättsfallet (dvs en tjock dom, fler än 10 sidor). Det är bara vad ett vittne pratat om som jag vill ha papper på.

Hur gör jag?

Mail. Det är oftast gratis!
Citera
2013-08-06, 16:11
Medlem
Slask

Är det någon här inne som vet om man som privatperson kan få ta del av den sk slasket efter en förundersökning. Domen är satt från tingsrätten men antar att det kommer överklagas till hovrätten.
Hur går jag tillväga? Tack på förhand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in