Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-11, 03:00
  #1
Medlem
distanss avatar
Då det snart är dags att slänga båten i plurret har jag en fråga angående användningen av saltsyra 30% då det funkar bra till att ta bort havstulpaner.

* Behöver jag andningsmask? Vilken isf. När jag gjorde "funktionsprov" i höstas så kändes det ju lite stickigt i näsan. Men nu måste jag göra rent hela skrovet, inte bara akterspegeln.

* Glasögon? Jag använde givetvis skyddsglas, men i vilken utsträckning påverkas slemhinnorna i ögonen? Behöver jag helmask (med ovan då)?

* Kläder? Lämpligast är väl att testa ett regnställ, typ lumpens, innan man börjar. Eller kanske våtdräkten Handskar har jag som jag vet funkar.

* Applicering. Spruta måste vara enklast, kan denna funka (behöver ju inte fungera mer än en dag http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=92260

Arbetet kommer givetvis att ske utomhus på platta, men brunnen är vanlig så man får väl spola satan med vatten.

Andra tips vid användning? Eller mirakelmedel mot havets läckerheter?
Citera
2009-04-11, 09:29
  #2
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Svarar Ja! på alla delarna. Det är frätande, påverkar huden och lungorna och synen ryker på ett par sekunder vid stänk.

En rejäl barkspade om båten håller för det, och kanske något kletigare än saltsyra är vad jag hade testat med först. Skule prövat någon form av rostätare med fosforsyra i, då de är väldigt lika tapetklister i konsistensen. Och betydligt trevligare att jobba med.

Sen lägger du på ett rejält lager vax eller annat hårt fett (kanske skidvalla) på en begränsad yta av båten. (för att testa) Om det ligger ett lager på ½mm på ytan, så bör du vid upptaget till hösten kunna spola denna yta helt ren med varmt vatten. Något jag varit extremt sugen att testa, men då det inte finns tulpaner i Vänern, så har tillfälle saknats.
Citera
2009-04-11, 20:30
  #3
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Jag hade spätt syran ngt.
Citera
2009-04-12, 18:35
  #4
Medlem
distanss avatar
Kanske testa med Kalkosan? Dom små gynnarna är ju kalkbaserade
Någon som vet hur mycket forsforsyra (%) det är i den?

Hittar man det i färgaffären i högre koncentration? Såg inget bra svar i "stora" tråden.
Citera
2009-04-12, 19:53
  #5
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Kanske testa med Kalkosan? Dom små gynnarna är ju kalkbaserade
Någon som vet hur mycket forsforsyra (%) det är i den?

Hittar man det i färgaffären i högre koncentration? Såg inget bra svar i "stora" tråden.

0% fosforsyra
ca 10% citronsyra

Inte vasst nog för tulpaner, om du inte vill sjösätta i augusti dvs.
Citera
2009-04-12, 21:54
  #6
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
0% fosforsyra
ca 10% citronsyra

Inte vasst nog för tulpaner, om du inte vill sjösätta i augusti dvs.

Enligt Herdins (som gör Kalkosan) är innehållet:

aqua, phosphoric acid, citric acid, monohydrate methoxyisopropanol, C9-11 Pareth-6, perfyme, myristalkonium chloride, Quaternium-14, colorant

Och dessa ska ju stå i fallande ordning av vilket som det innehåller mest av.
Citera
2009-04-12, 22:11
  #7
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Enligt Herdins (som gör Kalkosan) är innehållet:

aqua, phosphoric acid, citric acid, monohydrate methoxyisopropanol, C9-11 Pareth-6, perfyme, myristalkonium chloride, Quaternium-14, colorant

Och dessa ska ju stå i fallande ordning av vilket som det innehåller mest av.

Då har de ändrat receptet. På den flaska jag har här finns inte fosforsyra med i listan. Jag förstår dem iofs. för det som är i den här flaskan suger verkligen. Min flaska är ca 10 år gammal.

Kör på vettja.
Citera
2009-04-12, 22:47
  #8
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Då har de ändrat receptet. På den flaska jag har här finns inte fosforsyra med i listan. Jag förstår dem iofs. för det som är i den här flaskan suger verkligen. Min flaska är ca 10 år gammal.

Kör på vettja.

Hahaha Köp en ny, kostar 12.90 i vilken butik som helst! Får väl hämta båtaskrället och börja testa till helgen. Återkommer med resultatet!
Citera
2009-04-16, 23:47
  #9
Medlem
Måste det vara 30%
annars späd ut den med vatten, (använd SiV-regeln)
Citera
2009-04-17, 04:39
  #10
Avstängd
fläskbaks avatar
Om du på fullaste allvar har tänkt spruta ut saltyra som någon spray så får du ta på dig en rymddräkt för att vara någolunda säker. Låt havstulipanerna vara i så fall för det är inte värt besväret.
Citera
2009-04-19, 15:21
  #11
Medlem
arnold2k5s avatar
fläskbak: sant haha!
det jag undrar är om inte båten borde ta stryk av att hålla på med saltsyra osv?
Citera
2009-05-13, 01:27
  #12
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak
Om du på fullaste allvar har tänkt spruta ut saltyra som någon spray så får du ta på dig en rymddräkt för att vara någolunda säker. Låt havstulipanerna vara i så fall för det är inte värt besväret.

Hade ju kanske inte tänkt dränka båten i det, man kan jobba lite åt gången. Att låta tulpanerna sitta kvar är lite som att köpa en Ferrari och bara har två hjul monterade. Ser bra ut på uppfarten, men presterar inte...

Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
fläskbak: sant haha!
det jag undrar är om inte båten borde ta stryk av att hålla på med saltsyra osv?

Gelcoaten klara det, testade i höstas. Man kan köpa en 500 ml flaska med "Snäck och havstulpanborttagare" för en astronomisk summa i båtshoppen - som innehåller 32% saltsyra, vatten, glycerin och alkohol - eller så köper man en 1 liters flaska 30% saltsyra för 35 kr typ var som helst. "U do the math!"

Säk-bladet till den produkten säger "Använd helmask med dammfilter P2+ gasfilter B-grått." såg jag nu. Så testar med det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback