Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-04-13, 01:07
Medlem
Hey,

Har under senare tid tränat väldigt intensivt (flera gånger i veckan) på gym, men har ett litet problem.

Det är så att jag får väldigt ont i handleden vid t.ex Cable Curl och Hammer Curls. Jag vet att jag inte har några svaga underarmar eller liknande och det konstiga är ett jag bara får ont i min vänstra handleds "ytter" sida ( alltså den sidan som inte är mot kroppen). Varje gång jag spänner mina fingrar och snurrar på underarmen så knakar handleden intenstivt. Det brukar dock göra mindre ont när jag har värmt upp handleden men det besvärar mig forfarande.

Någon som har någon aning om varför? Överansträningen? Fel teknik vid nån typ av övning?
Citera
2009-04-13, 01:12
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Zenatoh

Brukar vara den typen av problem om man kör med för tung vikt och omedvetet vrider underarmen/handleden på ett dumt sätt.

Är det samma sak även med lätt vikt?
Citera
2009-04-13, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Brukar vara den typen av problem om man kör med för tung vikt och omedvetet vrider underarmen/handleden på ett dumt sätt.

Är det samma sak även med lätt vikt?

Det gör nästintill lika ont, dock "stramar" det inte riktigt på samma sätt. Vet att jag inte kör på för tunga vikter, men kanske ska för säkerhetens skull köra lite lättare då tekniken kanske blir lite lidande då man är trött.
Citera
2009-04-13, 01:23
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Zenatoh

Det kan vara god idé att köra lättare ett tag och känna efter. Hjälper det inte så är det vila som är först på menyn.

Du kan ju även försöka stretcha underarmarnas pronatorer och supinatorer. Kör gärna biceps lätt med rak stång och känn efter hur det känns. Om det stramar där så är stretching och exentrisk träning ett bra val.

Passa även på att bli mer medveten hur handleden hålls/jobbar i andra övningar också. Det är inte säkert att det just är hammarcurl som är orsaken, men att det visar sig där...
Citera
2009-04-13, 01:39
Medlem
jokk18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zenatoh
Det gör nästintill lika ont, dock "stramar" det inte riktigt på samma sätt. Vet att jag inte kör på för tunga vikter, men kanske ska för säkerhetens skull köra lite lättare då tekniken kanske blir lite lidande då man är trött.
Hade samma problem för något år sedan. Då löste jag det med handlindor. Nu har problemet uppstått. Fråga nån kompis i fall du kan låna nåra handlindor och testa eller offra en femtiolapp och köp ett par nya.
Citera
2009-04-13, 01:48
Medlem
pezrulezhaakons avatar
jokk18

Handledslindor är en kortsiktig lösning. Bättre att låta musklerna i underarmen tränas upp och klara belastningen.
Citera
2009-09-19, 13:16
Medlem
har oxå samma problem, har haft gips i 2 veckor men fortf ingen förbättring, va gjorde ni för att lösa det ?
Citera
2009-09-19, 13:18
Citat:
Ursprungligen postat av Ibbe431
har oxå samma problem, har haft gips i 2 veckor men fortf ingen förbättring, va gjorde ni för att lösa det ?

det brukar resultera i fet muskelhypertrofi! fortsätt så
Citera
2009-09-19, 13:24
Medlem
Sebastianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
det brukar resultera i fet muskelhypertrofi! fortsätt så

Jag bröt handen och hade den gipsad, men fan jag tränade på ändå.
Körde vissa maskiner som man kunde trycka med armbågen t.ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in