2009-04-15, 15:08
Medlem
PIN kod och anmälan

Hejsan! Jag har anmält mig till en 5 utbildningar men har insett nu att jag saknar pin-kod. Jag har fått ett mejl som bekräftning på anmälan men jag börjar ändå känna mig osäker.

Vad är PIN-kodens funktion?
När måste man ha PIN-kod? (vilket moment?)
Citera
2009-04-15, 15:28
Medlem
gullgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V1RR3
Hejsan! Jag har anmält mig till en 5 utbildningar men har insett nu att jag saknar pin-kod. Jag har fått ett mejl som bekräftning på anmälan men jag börjar ändå känna mig osäker.

Vad är PIN-kodens funktion?
När måste man ha PIN-kod? (vilket moment?)

När du ska bekräfta antagningen eller kolla på dina meriter, alltså inget du behöver när du söker.
Citera
2009-04-15, 15:58
Medlem
http://www.aftonbladet.se/temahogsko...icle4908266.ab

"Rekordmånga sökande skapar problem för ansökningssajten studera.nu. Över 270 000 personer har redan anmält sig till högskoleutbildningar i höst."

Är det någon som vet hur pass många personer som i normalfallet söker varje år? Hur mycket kommer det här påverka årets intagningspoäng? Är det 20.00 & 2.0 som gäller för HHS, Läkarutbildningar och övriga som "normalt" sett har höga intagningspoäng?
Citera
2009-04-15, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vixmix
Hej.
Jag ska göra en prövning(MaC) 8maj och och skall söka högskoleutbildningar 15april. Hur skall man gå tillväga för att kursen skall räknas in i sin anmälan? Måste man skicka in det själv i efterhand eller kommer det automatiskt till VHS?
Tacksam för svar
Gör också komplettering av kurs och man ska skicka in betyget senast i Juni. Dvs du får kryssa i rutan att du skickar in kompletteringsbetyget i efterhand.
Citera
2009-04-15, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av odavidsson
http://www.aftonbladet.se/temahogsko...icle4908266.ab

"Rekordmånga sökande skapar problem för ansökningssajten studera.nu. Över 270 000 personer har redan anmält sig till högskoleutbildningar i höst."

Är det någon som vet hur pass många personer som i normalfallet söker varje år? Hur mycket kommer det här påverka årets intagningspoäng? Är det 20.00 & 2.0 som gäller för HHS, Läkarutbildningar och övriga som "normalt" sett har höga intagningspoäng?

Jag spekulerar: Det är sista HT innan dom nya urvalsgrupperna börjar gälla, varav jag spekulerar att samtliga som har kompletterat sina betyg tar nu "sisa chansen", sen är det ju lågkonjutkur och det brukar ju oftast betyda att fler väljer att studera.

Kan vara en orsak, men att studera.nu har problem med överbelastning det är ju kännt sedan innan. Den servern är alltiv överbelastad när man får sina besked i juli och alla sökande vill kolla
Citera
2009-04-15, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Jag spekulerar: Det är sista HT innan dom nya urvalsgrupperna börjar gälla, varav jag spekulerar att samtliga som har kompletterat sina betyg tar nu "sisa chansen", sen är det ju lågkonjutkur och det brukar ju oftast betyda att fler väljer att studera.

Visst beror det på det du nämnt. Det jag undrar är hur detta påverkar intagningspoängen i reella tal. LU Civilekonom ligger i normalfallet på 1.1-1.2 och 18 i snitt. Juridik och IE för Lund ligger på 1.5 och 19. Hur kan man anta att dessa värden påverkas?
Citera
2009-04-15, 16:43
Medlem
Ifall jag kommer in på mitt förstahandsval men hellre vill gå på mitt andrahandsval, kan man tacka nej till det förstnämnda och bli accepterad till det sistnämnda?
Citera
2009-04-15, 16:48
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alrightington
Ifall jag kommer in på mitt förstahandsval men hellre vill gå på mitt andrahandsval, kan man tacka nej till det förstnämnda och bli accepterad till det sistnämnda?

Ja, under förutsättning att du även är antagen till ditt andrahandsalternativ.

Om du sökt två helfartsutbildningar på 30 hp kommer du inte att kunna göra så, eftersom du då blir struken till andrahandsalternativet om du blir antsgen till ditt förstaval.
Citera
2009-04-15, 17:09
Medlem
r0g3rs avatar
Jag tror att utbildningar som redan har ett högt intagingspoäng, som t. ex jurist kommer inte öka jätte mycket. Den stora ökningen kommer ske på utbildningar som har under 17.. Det är iaf vad jag tror
Citera
2009-04-15, 17:48
Medlem
Om vi säger att en utbildning hade 9.77 poäng för att komma in efter andra urvalet HT 2008. Hur mycket tror ni att det kommer gå upp till HT 2009?

Tack
Citera
2009-04-15, 18:00
Medlem
r0g3rs avatar
Beror på hur populär utbildningen är, men lär stiga till iaf 12 tror jag nog. De sa ju det på nyheterna att utbildningar som har lågt snitt har spec högt tryck.
Citera
2009-04-15, 18:01
Medlem
Det var en höjning det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här