2009-04-13, 10:40
Medlem
Ronilles avatar
1. Jag tror att du ska kontakta en studievägledare för att få det mest adekvata svaret på det. Alternativt kontakta intagningsnämnden eller det lärosäte du sökt till

2. Har du MVG så kan du inte göra en prövning av förklarliga skäl. Du har uppnått det högsta betyg man kan.

3. Skickar du in betygen för sent så är det väl tyvärr så att din anmälan inte räknas som komplett och att din anmälan riskerar att strykas.

Lycka till
Citera
2009-04-13, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bertan
Du kommer behöva pin-koden senare när du ska godkänna antagningen.
Är det före eller efter 15 april?
Citera
2009-04-13, 11:21
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psypher
Är det före eller efter 15 april?

Det är nån gång i juni.
Citera
2009-04-13, 11:26
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Är ute i sista sekunden med min högskoleansökan eftersom det är den 15:e om två dagar! Nu är det så att jag behöver mina betyg från Komvux. Nån som vet hur snabbt det går att få ut dem? Kan jag ringa imorgon och få dem i handen imorgon? Varierar kanske från kommun till kommun, men jag är ändå nyfiken på vad ni tror/vet.
Senast redigerad av Bobbo Viking 2009-04-13 kl. 11:29.
Citera
2009-04-13, 11:26
Medlem
Min gymnasieskola är med i den nationella betygsdatabasen, vilket betyder väl att betygen skickas in automatiskt till den sökta högskolan(?).

På min anmälan har jag nu dessa alternativ:

http://img21.imageshack.us/img21/8279/meriter.jpg

Andra alternativet i den röda rutan passar för mig då jag för tillfället studerar på gymnasiet och ska ta studenten i juni, men ska jag bocka för den rutan eller ej när man tar i åtanke att min skola sagt att dem är med i denna nationella betygsdatabas? Någon komplettering ska jag inte göra (tills den 18/6 alltså). För tillfället har jag bockat för denna ruta och skickat in min anmälan.

Krävs det att jag ens kryssar i nånting ö.h.t. på detta steget i anmälan när man tar i åtanke att min skola är med i nationella betygsdatabasen?

Och en sista sak, när man gör en anmälan och blir "klar", så läggs den i "Din Anmälan". Räknas det då som att man skickat in sin anmälan, alltså att man bara låter den ligga som den är (under "Din Anmälan") fram tills den 15:e då den tas om hand? Eller ska man fysiskt skriva ut sin anmälan (ej kompletteringar, för det ska jag inte ha med) och skicka in den någonstans?

Bra initiativ till tråden förresten, men kanske en aning för sent
Senast redigerad av horpenis 2009-04-13 kl. 11:50.
Citera
2009-04-13, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo Viking
Är ute i sista sekunden med min högskoleansökan eftersom det är den 15:e om två dagar! Nu är det så att jag behöver mina betyg från Komvux. Nån som vet hur snabbt det går att få ut dem? Kan jag ringa imorgon och få dem i handen imorgon? Varierar kanske från kommun till kommun, men jag är ändå nyfiken på vad ni tror/vet.

Med mina betyg ska det ta 7 dagar så jag kommer inte att hinna få dem (skrev ett inlägg om detta ovan) men det kanske är annorlunda i din kommun.
Citera
2009-04-13, 11:46
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulcus
Med mina betyg ska det ta 7 dagar så jag kommer inte att hinna få dem (skrev ett inlägg om detta ovan) men det kanske är annorlunda i din kommun.
7 dagar??? Handlar det inte enbart om att klicka på PRINT?
Citera
2009-04-13, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo Viking
7 dagar??? Handlar det inte enbart om att klicka på PRINT?

Jo, man kan ju tycka det. Det kanske är så i min kommun att rektorn som måste skriva på betygen inte finns där varje dag, eller något liknande.
Citera
2009-04-13, 13:08
Bannlyst
När jag anmälde så kryssade jag i rutorna för att jag skulle skicka in meriter samt komplettera eftersom jag då inte visste om mina betyg fanns i databasen och ifall jag skulle komplettera. Nu fanns ju mina betyg i databasen och jag kommer förmodligen inte komplettera något, spelar det roll att jag kryssade i dessa alternativ?
Citera
2009-04-13, 14:37
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horpenis
Min gymnasieskola är med i den nationella betygsdatabasen, vilket betyder väl att betygen skickas in automatiskt till den sökta högskolan(?).

På min anmälan har jag nu dessa alternativ:

http://img21.imageshack.us/img21/8279/meriter.jpg

Andra alternativet i den röda rutan passar för mig då jag för tillfället studerar på gymnasiet och ska ta studenten i juni, men ska jag bocka för den rutan eller ej när man tar i åtanke att min skola sagt att dem är med i denna nationella betygsdatabas? Någon komplettering ska jag inte göra (tills den 18/6 alltså). För tillfället har jag bockat för denna ruta och skickat in min anmälan.

Krävs det att jag ens kryssar i nånting ö.h.t. på detta steget i anmälan när man tar i åtanke att min skola är med i nationella betygsdatabasen?

Och en sista sak, när man gör en anmälan och blir "klar", så läggs den i "Din Anmälan". Räknas det då som att man skickat in sin anmälan, alltså att man bara låter den ligga som den är (under "Din Anmälan") fram tills den 15:e då den tas om hand? Eller ska man fysiskt skriva ut sin anmälan (ej kompletteringar, för det ska jag inte ha med) och skicka in den någonstans?

Bra initiativ till tråden förresten, men kanske en aning för sent

Nej, du behöver inte kryssa i någon ruta.

Om du har gått igenom alla steg på studera.nu och de sökta utbildningarna finns i din anmälan till HT09 så behöver du skriva ut och skicka in någonting.
Citera
2009-04-13, 14:40
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockerklas
När jag anmälde så kryssade jag i rutorna för att jag skulle skicka in meriter samt komplettera eftersom jag då inte visste om mina betyg fanns i databasen och ifall jag skulle komplettera. Nu fanns ju mina betyg i databasen och jag kommer förmodligen inte komplettera något, spelar det roll att jag kryssade i dessa alternativ?

Logga in och ta bort krysset.

Annars kan det bli så att du får vänta på att behörighetsgranskas och meritvärderas, då de väntar på en komplettering som inte inkommer.
Citera
2009-04-13, 14:44
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
3. Skickar du in betygen för sent så är det väl tyvärr så att din anmälan inte räknas som komplett och att din anmälan riskerar att strykas.

Lycka till

I teorin så skulle det kunna vara så. Ett lärosäte är inte skyldigt att titta på kompletteringar som inkommit efter sista kompletteringsdag (och när det gäller handlingar utfärdade före 15 april finns ju ingen kompletteringstid).

Dock så är det högst osannolikt att det faktiskt skulle bli så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in