Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Jag har funderat på hur exakt transaktioner i stat, kommun, landsting och länder ser ut. Har säg Stockholms Kommuns ett saldo på banken som de kan se hur mycket pengar det finns? Vad händer om kommunens saldo visar 0? Hur ser det ut för staten, har de ett saldo också som de måste fylla på med skatteintäkter eller genom att utfärda obligationer?
För statliga myndigheter går det till så här: myndigheten ges genom statsbudgeten en anslagsram hos riksgäldskontoret. Det är så vitt jag förstår möjligt att övertrassera anslagsramen.
När RGK:s kassa börjar sina så auktioneras det ut lite fler statspapper än vanligt.
Jag gissar att kommuner fungerar på precis samma sätt, men att man skaffar sig en enorm checkkredit någonstans och tar hjälp av Kommuninvest eller någon affärsbank för att sälja obligationer och certifikat.
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Sist men inte minst undrar jag hur det ligger till med Euro. Om det är ECB som styr flödet av pengar, så betyder det ju att det är de som "trycker" dem i digital form? Ponera att Finska staten har slut på kontot. Vad händer om de själva inte kan trycka nya?
Med största sannolikhet säljer staten lite statspapper om åjrosarna tar slut.