• 5
  • 6
2023-02-02, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Gick du nånsin tunneln?
Jag är nyfiken på syftet och vart det leder nånstans.
Var inne i den när jag var liten, men det var typ på 60 talet och jag gick inte långt då det var mycket vatten vad jag kommer ihåg.
Jag trodde då det hade med värmeverket (?) att göra som är strax runt hörnet.
Är det själva tunneln eller röret du undrar över?
Tunneln är en dagvattentunnel som börjar vid Ellagård och har utlopp vid Viggbyholms båtklubb.
Citera
2023-02-02, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Underjording
Är det själva tunneln eller röret du undrar över?
Tunneln är en dagvattentunnel som börjar vid Ellagård och har utlopp vid Viggbyholms båtklubb.

Det här är sååå länge sen och jag var kanske 6-7 år gammal. (slutet på 60 talet, jag e' gammal)
Mittemot OK macken, lite sluttning ner och på bergssidan en stor öppning och gallergrindar.
Dom stod öppna och jag cyklade, ställde ifrån mig cykeln och gick in, det var mörkt och vatten.
Vad var syftet med det här och hur långt kom man om man gick in där?
Citera
2023-02-02, 10:16
Medlem
Totally out of topic.
Pratade med en mycket gammal sjuk, handikappad man så långt söder ut man kan komma i Sverige.
Han pratade bred norrländska.
Jag frågade hur han som norrlänning hamnat så långt söder ut och vad han hade jobbat med. Han hade arbetat med någon slags ny teknik på bensinstationer och första macken det installerades på var ett ställe som hette Näsbydal......men det vet du väl inte var det är.......
Citera
2023-02-02, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Det här är sååå länge sen och jag var kanske 6-7 år gammal. (slutet på 60 talet, jag e' gammal)
Mittemot OK macken, lite sluttning ner och på bergssidan en stor öppning och gallergrindar.
Dom stod öppna och jag cyklade, ställde ifrån mig cykeln och gick in, det var mörkt och vatten.
Vad var syftet med det här och hur långt kom man om man gick in där?
Ja tunneln är för att leda bort dagvatten (regn, snö).
Om du hade gått åt vänster i tunneln hade du kommit till Ellagård och åt höger hade du kommit till Viggbyholms båtklubb där vattnet i tunneln rinner ut. Men jag vet inte om det går att gå hela vägen eller om det är för mycket vatten på vissa ställen.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in